Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Cadre didactice universitare

Creat de memnoch03, Iunie 26, 2008, 10:58:29 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

memnoch03

Salut!

Pentru cei care nu ma cunoasteti, ma numesc Claudiu Mirescu, student in anul al II-lea la Facultatea de Medicina din cadrul UMF Cluj-Napoca. Poate dintr-un avant tineresc sau entuziasm, anul acesta am acceptat sa fac parte, din partea studentilor, in forurile de conducere ale Universitatii: Senat, Consiliu de Facultate etc. Dupa aceste experiente, am ramas totusi cu o dilema: ce anume, din activitatea cadrelor didactice, trebuie sa aiba o mai mare importanta la promovarea acestora: activitatea stiintifica sau cea didactica. Ambele pot fi evaluate si cuantificate. Pentru evaluarea activitatii didactice, se sustin cursuri deschise, se dau chestionare de evaluare la studenti si se trage o concluzie. Activitatea stiintifica e cuantificata in articole publicate in reviste cat mai inalt cotate, participari la congrese, carti si monografii, review-uri etc. Exista foarte bune cadre didactice, dar care sa nu aiba o activitate stiintifica abundenta. Insa ei sunt foarte indragiti de studenti si au o prestatie pedagogica exceptionala. Este corect sa ramana asistenti sau sefi de lucrari toata viata? De partea cealalta, exista cercetatori renumiti, dar cu o prestatie didactica demna de scoala primara.

Asadar, va lansez aceasta provocare, sa ne gandim impreuna cum ar fi mai bine, care ar fi directiile pe care ar trebui sa le urmeze activitatea academica in Romania si in general in aceasta directie.

Pe curand!

Adi

Bine ai venit pe forumul nostru, Claudiu.  Din cate stiu eu, cele mai mari si mai bune universitati din lume sunt axate pe cercetare, nu pe predat cursuri. Desigur, cercetatorii buni sunt de obicei si profesori buni pentru anii terminali si apoi coordonatori buni de mastere si doctorate. Cercetarea aduce bani universitatii din granturi si duce la inovatie in cunoastere si in tehnologie. Elevii buni pot invata si cu profi mai putin buni sau ocupati, daca au acces la echipamente, softuri educationale, biblioteci, etc. Pe scurt, accentul trebuie pus pe cercetare, ca in vest, dupa parerea mea.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

raul

pt promovarea lor mai bune sunt activitatile stiintifice. pt studenti ar fi mai favorabil daca profesorii si-ar imbunatati sau ar pune mai mult accent pe calitatile didactice...insa  imbinarea rationala a ambelor cred ca ar creste cel mai mult calitatea profesorilor.
cel putin la noi in tara am observat ca e cale foarte lunga pt a ajunge profesor universitar. si nu putine sunt cazurile de medici capabili din toate pct de vedere , care sunt asistenti sau sefi de lucrari pt f mult timp.
zilele trecute am citit un articol pe forum despre un roman foarte bun la matematica care a plecat in SUA iar la 32 de ani a ajuns profesor la una din cele mai bune uniuversitati din lume.
la noi in tara astfel de cauri cred ca sunt foarte foarte rare.
cel mai bine pt un student, sau un tanar este sa dea tot ce poate si sa realizeze cat mai mult , sa ajunga cat mai departe de la o varsta cat mai frageda, insa trebuie sa existe si permisivitate din partea sistemului.tu muncesti, muncesti, muncesti, dar trebuie sa fi si rasplatit. iar rasplata in cazul de fata ar fi ca tinerii sa poata ocupa functii cat mai inalte daca merita bineinteles, insa fara oprelisti de genul varstei. asta le-ar aduce si salarii mai mari, s-ar putea pregati in continuare fara sa aiba grija banilor si ar fi si ei satisfacuti.

Electron

Bine ai venit, Claudiu memnoch03 :)

Citat din: memnoch03 din Iunie 26, 2008, 10:58:29 PM
Dupa aceste experiente, am ramas totusi cu o dilema: ce anume, din activitatea cadrelor didactice, trebuie sa aiba o mai mare importanta la promovarea acestora: activitatea stiintifica sau cea didactica.
Intrebarea mea este: trebuie sa fie o alegere exclusiva, sau poate fi o combinatie a celor doua?

e-
Don't believe everything you think.

Adi

Da, da, trebuie combinatie din cele doua. Marile universitati americane sunt axate pe cercetare, dar au si invatamant bun. Insa prin invatamant bun se intelege mai ales invatamant in care se ofera toata infrastructura necesara si apoi studentii sunt pusi sa munceasca serios. Facultatea este munca de unul singur si in grup de studenti, profesorii sunt acolo doar sa prezinte conceptele si smecheriile de calcule, sa ofere privire de ansamblu. Pe scurt, nu se da mura in gura. Nu stiu cum e in Romania: dau profesorii mura in gura totul?
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

memnoch03

Va multumesc pentru raspunsuri, iar aceasta multumire nu inseamna ca nu mai puteti scrie alte pareri. Si parerea mea este ca e necesara o imbinare a celor doua preocupari ale unui cadru universitar, activitatea stiintifica si cea didactica. Asta presupunand ca avansarile in gradele didactice se fac corect, pe criterii strict de competenta. Un cercetator bun va fi si un pedagog bun, pentru ca se presupune ca activitatea de cercetare este impingerea limitei cunoscutului inspre necunoscut, ceea ce presupune, la randul sau, ca profesorul este un bun cunoscator al domeniului sau de activitate. Prin cursurile pe care le tine, un cercetator ar trebui sa isi atraga studentii in laborator, sa lucreze cu el, sa colaboreze de la egal la egal.

O problema aparte este cea a cadrelor didactice de la Facultatile de Medicina. Vreau sa spun de la inceput ca nu le iau apararea. In cei 2 ani de studentie, am intalnit foarte putine cadre didactice care s-au implicat cu adevarat in procesul didactic. Problema in acest sens este ca ei AR TREBUI sa se imparta echitabil intre trei activitati: cariera medicala, activitatea didactica si cercetarea stiintifica. Dintre acestea, majoritatea prefera, evident...cariera medicala, pentru ca este cea mai profitabila. Apoi, pentru ca avansarile in grad depind mult mai mult de activitatea stiintifica, este urmatoarea in ordinea prioritatilor. Activitatea stiintifica poate sa fie fructuoasa sau nu, dar se pare ca in cazul majoritatii conteaza cantitatea, nu calitatea. Apoi, pe locul tertiar ramane...catedra. Ca sa pregatesti un curs, iti trebuie timp si, in primul rand, sa stapanesti bine cunostintele pe care vrei sa le explici celor care se uita la tine. Apoi, pe langa materia propriu-zisa, trebuie sa stie mult si pe langa strict subiectul respectiv, pentru ca studentii PUN INTREBARI. Cel mai penibil lucru care se poate intampla unui profesor este sa se simta ofensat ca i se pune o intrebare la care nu stie raspunsul. Ce e asa greu de spus "Nu stiu, dar ma documentez pentru data viitoare." ? Pe langa asta, fiind medici, profesorii de la Medicina au si acel "complex de Dumnezeu" fata de toata lumea, inclusiv fata de studenti, deci implicit se considera pe o treapta superioara. Cred ca aici sunt niste probleme care trebuie sa si le rezolve atunci cand se angajeaza pe un post universitar...

Astept parerile voastre!

Adi

Si in SUA si in Canada, postul de asistent universiar il primesti tocmai pentru rezultatele din cercetare. Dupa 5-7 ani aplici pentru ca postul sa fie permament (profesor asociat), iar pentru asta tot cercetarea ta e evaluata in primul rand (restul joaca si ele un rol, dar nu asa de mare).

In schimb daca nu stiu ceva, aici profesorii recunosc si se duc si se documenteaza si revin data viitoare.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

memnoch03

Nu stiu cu ce sa incep ca sa va descriu situatia din invatamantul Universitar din Romania. As putea spune, asa cum am vazut ilustrat foarte frumos intr-o caricatura de pe coperta unei carti de statistica: un ursulet de plus statea jumate pe o plita incinsa si jumate pe un cub de gheata si zicea "In medie imi merge bine.". Hai sa va zic doua extreme:
1. Am avut curs de Biologie Celulara si Moleculara, cu Prof. Dr. Gheorghe Benga. Daca vreti, puteti cauta referinte despre el pe wikipedia, pe www.ad-astra.ro/benga si pe multe alte site-uri. Pe langa faptul ca este un cercetator eminent, care a descoperit proteinele pentru transportul apei in membranele celulare (aquaporinele - fiind exclus de la primirea Premiului Nobel - cititi referintele), este si un pedagog extraordinar. Preda cursuri introductive, care iti creeaza o imagine de ansamblu asupra capitolelor, lasand loc de suficient studiu individual. Ma rog, ca studentii nu prea se ocupa de el... Ar mai fi multe de spus despre cursurile Prof. Benga, insa asta poate intr-un mesaj ulterior sau intr-un nou topic, dedicat calitatii actului diactic.
2. Si acum exemplul rece. Fiziologia este, in parte (spun asta pentru ca exista si profesori buni), predata execrabil la noi la Universitate. Se pun transparente pe perete si se dicteaza dupa ele. N-are rost sa spun ce se intampla cand se ia curentul si nu mai functioneaza retroproiectorul. Si, pe langa aceasta ineptie de metoda pedagogica, prezenta este aproape obligatorie la curs! De ce sa iti acoperi propria incompetenta aducand oamenii cu forta la cursuri ? De ce sa nu faci carte cu adevarat cu aceia putini, care vin din interes ? Am numarat intr-un curs 134 de liniute, acesta era tot cursul de Fiziologia aparatului genital feminin. Oare fiziologia este numai o insiruire de liniute, bulinute, patratele si cerculete subordonate ? Refuz sa cred asta. Cand a fost intrebat profesorul de ce prefera aceasta metoda de predare, a motivat: "ca sa aveti mura in gura" (a propos de ce zicea Adi). Propozitii fara subiect, fara predicat, la cea mai logica dintre stiintele vietii.

Am putea sa povestim multe randuri despre starea invatamantului universitar in Romania si despre rezistenta pe care o primesc cei care incearca sa schimbe ceva. Ne ramane numai sa ne agatam de cei care isi dau cu adevarat interesul si sa fim autodidacti...

teodora85

#8
Salut

Si eu fac facultatea la o Politehnica din Romania (nu dau nume ;D). Aveam profesori care veneau, iti dictau pana te durea mana, apoi desenau o schema. Nu vedeai ce se desena la tabla caci statea exact in dreptul schemei in timp ce o desena :). Apoi..se dadea la o parte, dar nu astepta sa o pui pe foaie, incepea si dicta iar.. Si tot asa. La sfarsit nu mai pricepeai nimic :).

Am avut in schimb in anul I profesorii de matematica explicau foarte bine. Si am avut un profesor de Electrotehnica de la care nu aveai cum sa nu intelegi daca erai un pic atent.

Nu pot sa spun ca sunt impotriva slide-urilor. Chiar anul acesta am avut un profesor care ne prezenta de pe slide-uri, dar nu citea de pe ele, ci explica frumos, cu exemple, facea si desene. Deci cred ca metoda in sine e eficienta daca este aplicata corespunzator.

Una din cele mai mari probleme cred ca este faptul ca se da foarte multa teorie la examen, si sunt materii la care laboratorul chiar parca nu are nici un fel de legatura cu materia predata la curs ::). Ca sa nu mai spun ca desi pana acum am avut vreo 10-12 materii de programare (C/C++, Baze de date, Algoritmi) numai 2 examene au fost pe calculator. In rest..dam pe hartie. Asta in conditiile in care suntem Facultate de Automatica si Calculatoare si nu exista nici macar un laborator fara calculatoare. Deci..echipament exista, numai ca ... ar dura un pic mai mult examenul :).

Noroc ca mai exista si profesori cu adevarat deschisi la minte, care stiu sa isi predea materia frumos, incat sa intelegem, stiu sa puna accent pe cat am inteles din ce s-a predat la curs si nu pe cat am memorat sau copiat. Pacat ca sunt cam rari.



Adi

Teodora, multumim pentru interventia ta, ai descris foarte detaliat situatia din politehnicile din Romania, cred. Exemplul cu a da examene pe hartie desi sunteti la facultate de calculatoare este relevant, mai ales. Cateodata nu e suficient sa avem aparatura. As mai adauga ca in straintate nu se da teorie la examene si de multe ori esti lasat cu cartile deschise, caci subiectele sunt de gandire, nu de memorare. Usor, usor, spor sa se schimbe si in Romania.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

gasparRadu

Salutare tuturor, trebuie să fiu de acord cu domnişoara Teodora, ca fost student la politehnică ştiu prea bine cum e să nu ţi se predea/explice bine o temă. În schimb politehnica are un avantaj major: laboratoare bine dotate. Nu ştiu câte şcoli pot zice asta, şi se şi practică ore de laborator... la alte facultaţi, orele de laborator nu fac parte din curiculă.

Ca să răspund puţin întrebării iniţiale adresate de memnoch03, ca ştiinţa să poată fi popularizată, ea trebuie să fie înteleasă, din întelegere vine dorinţa de-a ştii mai multe. Cred că ştiinţa ar trebui să fie ca orice alt domeniu vital, predată încă din generală, într-un mod plăcut, deschis, atât dintr-un punct de vedere obiectiv cât şi subiectiv, pe diverse teme, în diferite moduri, cu aplicabilitate practică (aici mă refer la nişte laboratoare în care să se poată demonstra ce tocmai s-a învăţat). După cum bine ştim toate acestea necesită fonduri, fonduri care nu există sau nu se investesc. Nu vreau să fac o polemică despre produsul intern brut şi cum este acesta folosit, dar ştiinţa în general, cred că trebuie predată mai repede de facultate.

Ca să putem face toate acestea, trebuie în primul rând să se schimbe puţin mentalitatea curentă şi sistemul de învăţământ. Spre exemplu mi se pare absurd să ţi se impună să reţii nişte formule fenomenal de lungi şi complicate ca să rezolvi o problemă la un examen. În viaţa de zi cu zi, dacă o să ai nevoie de formula respectivă, o să o cauţi într-o carte, pe net, pe forumuri... etc.

Toate cele bune

Adi

Ma bucura interventia ta, Radu. In ultimii ani se investeste mai mult in infrastructura invatamantului romanesc, caci aderarea la UE ne impune 6% din PIB pentru educatie (fata de 2% cat era inainte). De asemenea, e nevoie de contactul cu stiinta inca de cand sunt elevii mici, dar contact in mod placut, ca si joc, ca popularizare, ca excursii stiintifice, si un pic de SF, si discutii despre ce se studiaza acum in stiinta (numeroase domenii sunt in revolutie, precum genetica si cosmologia, adica tocmai acele domenii cheie pentru a intelege "de unde venim").

Cum ai descoperit forumul nostru? Te intereseaza sa participi si tu la popularizarea stiintei? Daca poti ajuta cu traduceri sau corectari de traduceri de stiinta ce le facem, sau la alte proiecte, esti binevenit. Iti pot spune mai multe despre asta. Pana atunci insa, te asteptam cat mai des pe forum si poate aduci si niste amici de-ai tai ...

Mult succes,
Adi
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

gasparRadu

Am auzit de forum prin intermediul unui prieten care activează pe acest forum: raduH. O să vă ajut cât pot la traduceri în şi din limba engleză. Studiez domeniul de aproximativ 17 ani deci mă descurc. Vreau să particip cât pot în toate domeniile acestui forum şi nu numai. Cât despre prieteni o să anunţ câţi mai mulţi. Aveţi niste topicuri cu adevărat interesante şi de actualitate aici.

Toate cele bune.

Adi

[OT]
Multumim lui RaduH ca te-a anuntat. Ma bucur ca ne-ai descoperit, speram sa aduci si prieteni ai tai. Pentru traduceri, traducem mai ales din engleza din revista Symmetry si din franceza din revista Elementaire. Te-ar tenta?
[EOT]
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

gasparRadu

Desigur, nu ştiu cât de des o să pot face asta, dar când îmi permite timpul vă ajut cu plăcere. Prefer să fac traduceri din şi în engleză, că mă descurc mult mai bine decât cu franceza. Cunosc aproape toate dialectele limbii engleze şi termenii aferenţi acestora. O zi bună  ;)