Welcome, Guest. Please login or register.

Autor Subiect: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?  (Citit de 170949 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

florin_try

  • Vizitator
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #90 : Aprilie 11, 2010, 12:15:35 a.m. »
Adi, intr-un interviu in evenimentul zilei el insusi a spus ca e interesat de politica din Romania.
De altfel el face politica si in Europa. E in parlamentul European.
Nu e nimic rau in asta. Dimpotriva, Romania are nevoie de o cu totul alta clasa politica.

Insa nu am sa il privesc ca pe un salvator al celor din mocirla, ci ca pe o persoana talentata politic (a reusit si in parlamentul european si s-a pliat si sistemului in romaina ajungind uluitor de repede in virful piramidei). Probabil va reusi sa isi impuna punctul de vedere (pina acumj a reusit) sau probabil va deveni ne-popular datorita noii legi a educatiei caci multi profesori care isi pierd titulatora vor fi nemultumiti.

Anumite masuri in systemul universitar sunt EXCELENTE. In sfirsit!!!!!!!!!
Insa cu clasa a 9-a la gimnaziu, invatamint obligatoriu doar de 9 clase(vindut a fi de 10), chestia cu schimbarea rectorului (dar sunt de acord cu noul mod in care va fi ales), faptul ca profii trebuie sa dea in judecata sa isi obtina banii, astea sunt de neinteles pentru mine. Nu stiu cum va fi pe termen lung, dar pe termen mediu (10-20-30 ani) autonomia largita ce se da directorilor de liceu le da prea multa putere acestor directori.

Unde e gimnastica feminina Romaneasca? Pai s-a inlocuit un sistem functional centralizat cu unul descentralizat in care fiecare face ce vrea si s-a terninat cu medaliile de aur la gimnastica feminina.
« Ultima Modificare: Aprilie 11, 2010, 12:20:31 a.m. de florin_try »

Offline graethel

  • Experimentat
  • ***
  • Mesaje postate: 310
  • Popularitate: +0/-0
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #91 : Aprilie 11, 2010, 12:44:01 a.m. »
Vine omul din strainatate in cocina lor de tara sa le arate cum se face treaba si ei nu si nu, ca stiu ei mai bine acolo la sindicat. Mi se face scarba de Romania cand vad atitudinea asta a popolatiei din Romania ...

... Rau ma deranjeaza afirmatia asta. Rau de tot. Ma jignesti direct si pe mine, desi nu locuiesc in Romania.

In fine, pe subiect:

Apreciez intentiile reformatoare ale lui Funeriu, insa faptul ca e scolit in afara tarii si e cercetator de renume nu ii ofera direct si calitati precum corectitudine. Si mi se pare nejustificat felul in care ii "ridici un altar" acestui Funeriu. Tot nejustificata mi se pare si atitudinea opusa, de a il demoniza.

Se va face reforma si e si normal ca noua lege sa intampine opozitie, orice lege in orice loc pe pamantul asta va intampina opozitie pentru societatea are tendinta sa fie conservatoare si sa fie reticenta la schimbari majore.  Aduce un suflu nou acest domn Funeriu, dar pe de alta parte pentru sora mea, de exemplu, nu e tocmai placut sa ai maine poimaine admitere la liceu si sa nu stii cum se va desfasura propriu-zis sau sa ai in fiecare an de scoala un alt sistem de notare... Dar asta e, nimic nu vine fara compromisuri.

Apoi Funeriu poate veghea zi si noapte la aplicarea legii si bine va face. Insa el e unul, cei atinsi de lege sunt multi. Sa vedem cum va creea organismele care vor duce la aplicarea corecta a legii. Mie mi se pare de bun simt sa nu te opresti la a da cu legea in stanga si in dreapta, ci ca minister ai obligatia sa ajuti (deci nu sa stai ascuns si sa sari cu amenda cand ceva nu e in regula) cetateanul sa respecte legea si sa verifici cum se aplica legea.
« Ultima Modificare: Aprilie 11, 2010, 12:45:33 a.m. de graethel »

Offline Adi

  • Global Moderator
  • *****
  • Mesaje postate: 11301
  • Popularitate: +15/-7
    • Site personal Adrian Buzatu
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #92 : Aprilie 11, 2010, 12:44:36 a.m. »
Adi, intr-un interviu in evenimentul zilei el insusi a spus ca e interesat de politica din Romania.
De altfel el face politica si in Europa. E in parlamentul European.
Nu e nimic rau in asta. Dimpotriva, Romania are nevoie de o cu totul alta clasa politica.

E interesat de politica nu ca scop, ci ca mijloc. Dar fiind ministru poate sa isi puna in practica viziunea occidentala. Altfel, nu l-ar asculta nimeni. A facut pasul corect sa devina ministru. Se va retrage din politica odata ce nu va mai fi ministru, sau va face politica la nivel inalt, adica in Parlamentul European.

Insa nu am sa il privesc ca pe un salvator al celor din mocirla, ci ca pe o persoana talentata politic (a reusit si in parlamentul european si s-a pliat si sistemului in romaina ajungind uluitor de repede in virful piramidei). Probabil va reusi sa isi impuna punctul de vedere (pina acumj a reusit) sau probabil va deveni ne-popular datorita noii legi a educatiei caci multi profesori care isi pierd titulatora vor fi nemultumiti.

Sigur, va fi popular in Romania sau nu, in functie de ce va face ca ministru. Eu accept ca nu il vezi ca pe un salvator al celor din mocirla, dar eu asa il vad. Si din pacate cei din mocirla vor fi nemultumiti, ca ei nu vor reforma, vor doar salarii mai mari si ei sa munceasca la fel de putin si la fel de prost si coruptia sa ramana la fel de infloritoare.

Anumite masuri in systemul universitar sunt EXCELENTE. In sfirsit!!!!!!!!!

A zis si el ca de acolo porneste totul. Universitatile fac cercetare sa creasca economia, universitatile formeaza viitorii profesori care vor forma viitorii elevi, dar tot universitatile formeaza liderii tarii la toate capitolele ...

Insa cu clasa a 9-a la gimnaziu, invatamint obligatoriu doar de 9 clase(vindut a fi de 10), chestia cu schimbarea rectorului (dar sunt de acord cu noul mod in care va fi ales), faptul ca profii trebuie sa dea in judecata sa isi obtina banii, astea sunt de neinteles pentru mine.

Nu inteleg "vindut a fi de 10". Ah, pai sunt 10 clase, ca e obligatorie si clasa pregatitoare de la gradinita. De aia sunt 10 ani de studiu obligatoriu. Mi se pare irelevant ca sunt considerate la gimnaziu. Ca tot clasele alea le faci. Adica e o schimbare, foarte bine, sa fie, mare branza. Nu vad ce are rau in ea. Trebuie un pic de organizare ca o parte din profesori sa se mute la gimnaziu si sa fie loc de elevi la gimanziu. Dar in cel mai rau caz se pot face fizic orele tot la licee, dar se considera ca e tot gimanziu. Adica cu alte cuvinte evaluarea se face dupa clasa a noua.

Cu rectorul nu sunt de acord nici eu. Dar poate nu e asa de rau. Ministrul poate da jos un rector, dar nu poate pune pe altul. Poate fi pus doar prin alegeri. Daca rectorul este rau si toata lumea stie si cei din universitate nu vor sa il dea jos? Il da ministrul si ii forteaza la alegeri noi. Deci nu e chiar asa rau.

La care bani zici ca profesorii trebuie sa dea in judecata? La crestereea aia de 50%? Pai aia nu se va da in vecii vecilor. Si ar fi crima curata si bataie de joc contra Romaniei sa se dea. Nu avem bani si avem venituri cu 7% mai mici ca in 2008. Nu cred ca profii trebuie sa dea statul in judecata sa isi primeasca salariile.

Nu stiu cum va fi pe termen lung, dar pe termen mediu (10-20-30 ani) autonomia largita ce se da directorilor de liceu le da prea multa putere acestor directori.

Pai tocmai asta inseamna descentralizare. Putere mare la directori. Ei cu ea vor aduce profesori buni, vor aduce elevi buni, vor stabili cum alege profesori buni si elevi buni, va atrage sponsorizari, va alege cum sa faca bani din liceu, etc. Va fi concurenta intre licee. Tocmai in asta consta reforma! In descentralizare. Sa nu depinda tot sa le faca guvernul pentru ei. Directorii de la liceele mari se tot plangeau ca le vin elevi pe dosar si nu pot organiza examen. Aceasta noua lege in sfarsit permite examen pentru liceele mari.

Unde e gimnastica feminina Romaneasca? Pai s-a inlocuit un sistem functional centralizat cu unul descentralizat in care fiecare face ce vrea si s-a terninat cu medaliile de aur la gimnastica feminina.

Nu stiu detalii. Dar e cu totul diferit. Acolo poate nu era interes sa fie concurenta intre centrele de pregatire. Dar intre licee va fi concurenta, caci for fi finantate la numarul de studenti pe care il atrag. In sfarsit o alta reforma!
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Offline Adi

  • Global Moderator
  • *****
  • Mesaje postate: 11301
  • Popularitate: +15/-7
    • Site personal Adrian Buzatu
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #93 : Aprilie 11, 2010, 12:46:51 a.m. »
Vine omul din strainatate in cocina lor de tara sa le arate cum se face treaba si ei nu si nu, ca stiu ei mai bine acolo la sindicat. Mi se face scarba de Romania cand vad atitudinea asta a popolatiei din Romania ...

... Rau ma deranjeaza afirmatia asta. Rau de tot. Ma jignesti direct si pe mine, desi nu locuiesc in Romania.


Imi pare rau ca te deranjeaza adevarul, dar asta este. Romania este o cocina. Tu nu stiai asta pana acum? Iar schimbarea vine in primul rand de la oameni din strainate, precum Funeriu sau precum sunt eu cu cel mai mare site de stiinta din tara si cu articole bune de stiinta de care cocina din tara are nevoie si nici nu stie ca are. Poti sa te simti jignita cat vrei. Tu faci parte din elita din strainatate care contribuie cat de cat sa creasca tara. Cu atat mai mult ar trebui sa stii ca Romania e o cocina. Eu as merge si mai departe. Ca Romanii nu merita sa fie salvati si nu merita sacrificiul pe care eu il fac de exemplu scriind atatea articole. Dar ma abtin sa zic asta ...
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Offline Adi

  • Global Moderator
  • *****
  • Mesaje postate: 11301
  • Popularitate: +15/-7
    • Site personal Adrian Buzatu
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #94 : Aprilie 11, 2010, 12:52:38 a.m. »
Apreciez intentiile reformatoare ale lui Funeriu, insa faptul ca e scolit in afara tarii si e cercetator de renume nu ii ofera direct si calitati precum corectitudine. Si mi se pare nejustificat felul in care ii "ridici un altar" acestui Funeriu. Tot nejustificata mi se pare si atitudinea opusa, de a il demoniza.

Desigur ca ii ridic altar. E primul ministru al educatiei dupa 1989 venit din strainatate unde era nu mediu, cum sunt eu, ci elita elita. A fost elev in strainatate, a fost cercetator, a fost profesor universitar, a fost parlamentar european. Si in plus a fost si in contact cu cercetarea si invatamantul romanesc in ultimii ani, ca vicepresedinte al comisiei prezidentiale de educatie. Si a lasat cercetare mare si salariu mare ca sa fie ministru sa isi ia suturi in fund ca romanii nu vor cu adevarat reforma, ci vor doar cu egoism sa primeasca salarii mai mult dar sa fie la fel de lenesi, neproductivi si corupti.

Se va face reforma si e si normal ca noua lege sa intampine opozitie, orice lege in orice loc pe pamantul asta va intampina opozitie pentru societatea are tendinta sa fie conservatoare si sa fie reticenta la schimbari majore.  Aduce un suflu nou acest domn Funeriu, dar pe de alta parte pentru sora mea, de exemplu, nu e tocmai placut sa ai maine poimaine admitere la liceu si sa nu stii cum se va desfasura propriu-zis sau sa ai in fiecare an de scoala un alt sistem de notare... Dar asta e, nimic nu vine fara compromisuri.

Cu asta sunt de acord. Dar faptul ca societatea e conservatoarea arata egoismul societatii si un motiv pentru care nu merita reforma in primul rand. Reforma pe care elitele le fac pentru mase. Sa le ridice din mocirla.

Apoi Funeriu poate veghea zi si noapte la aplicarea legii si bine va face. Insa el e unul, cei atinsi de lege sunt multi. Sa vedem cum va creea organismele care vor duce la aplicarea corecta a legii. Mie mi se pare de bun simt sa nu te opresti la a da cu legea in stanga si in dreapta, ci ca minister ai obligatia sa ajuti (deci nu sa stai ascuns si sa sari cu amenda cand ceva nu e in regula) cetateanul sa respecte legea si sa verifici cum se aplica legea.

Si cu asta sunt de acord. Va veghea sa fie aplicata si va fi bine.

Ziceai si de sora ta ca nu stie cum e admiterae la liceu. Pai nu o intereseaza! Asta e doar scuza ieftina. Sa puna mana sa invete la toate materiile si va fi bine pregatita indiferent cum se face admiterea. Sa faca de acum voluntariate, dosar, note bune la scoala, activitati sportive, voluntariate in folosul comunitatii. Sa fie ea o persoana implinita si o sa intre la liceu in orice conditii. Nu are nevoie sa stie cum va fi admiterea! Ete sac! Oricum, dupa ce va fi votata legea va sti.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Offline Adi

  • Global Moderator
  • *****
  • Mesaje postate: 11301
  • Popularitate: +15/-7
    • Site personal Adrian Buzatu
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #95 : Aprilie 11, 2010, 01:07:47 a.m. »
Greathel s-a retras de pe forum, oripilata de faptul ca am curajul sa zic lucrurilor pe nume, anume ca Romania e o cocina si ca oamenii poate nu merita sa fie ajutati sa iasa din ea. Dar cu toate acestea, elitele din strainatate precum Funeriu si eu - o elita mai mica - ne sacrificam pentru tara. Ce am sacrificat eu e clar. Foarte mult timp pentru a dezvolta siteul, forumul si a scrie multe articole, timp in care puteam creste stiintific in cariera. Ce sacrifica Funeriu e la fel de clar - cercetare la nivel inalt pentru a ajuta pe romani sa traiasca mai bine prin educatie mai buna. Vedeti ca tarile care au avut oameni de calitate precum Polonia si Cehia au ajuns departe. Romania nu prea a avut in tara oameni de valoare. Salvarea ei e in oamenii din strainatate. Iar in ceea ce priveste siteurile de stiinta, concluzia e clara si trista. Zeci de mii de studenti la stiinta, niciunul nu a facut un site de stiinta mare. Nici macar mic. A fost nevoie sa vin eu din strainatate sa il fac. Si la doi ani de atunci, nimeni nu preia exemplul sa faca ei mai departe. Ca poate nu voi putea si eu sa continui la infinit si inca nu a aparut nimeni care sa preia stafeta. Cocina in tara, oameni fara spirit de initiativa si a face ceva pentru tara, doar egoisti care vor salarii mai mari si muncind la fel de prost. Desigur, cu putine exceptii totusi.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Offline AlexandruLazar

  • Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 1754
  • Popularitate: +95/-17
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #96 : Aprilie 11, 2010, 01:13:51 a.m. »
gothik12, in proportie destul de mare sunt de acord cu punctele de vedere pe care le-ai prezentat in topicul asta, dar ar fi numai cateva lucruri asupra carora vreau sa iti atrag atentia; sunt genul de lucruri care nu se vad asa usor din banca, mie imi e ceva mai usor sa le inteleg pentru ca am doi profesori acasa :D. Adi, Florin, poate e interesant si pentru voi.

- Titularizarea este o arma cu doua taisuri. Pe de o parte, da certitudinea locului de munca, dar intrucat angajator al profesorului este Ministerul Invatamantului, nicidecum scoala, asta inseamna doua lucruri

1. Daca performantele profesorului sunt slabe, dar el nu incalca efectiv regulamentul, directorul scolii nu ii poate face nimic. Altfel spus, daca omul vine si incepe sa dicteze cuvant cu cuvant din carte iar apoi da numai cinci si sase fara sa se chinuie sa corecteze lucrarile, nu poate fi penalizat, nu poate fi avertizat, nu poate fi sanctionat -- nu se poate face absolut nimic. Se poate acorda de mai multe ori la rand un calificativ slab in urma asistentei la clasa, caz in care am inteles ca exista niste demersuri care se pot face, dar procesul este extrem de greoi si plin de birocratie.

2. Daca numarul de clase al unei scoli se restrange si trebuie restranse si posturile, titularii au prioritate. Asta inseamna ca directorul scolii nu poate alege sa pastreze un profesor tanar cu rezultate foarte bune daca este venit doar recent in institutie si nu este titular, in detrimentul unui profesor cu rezultate slabe.

3. Contractele de munca sunt, in acest fel, pe durata nelimitata, sau oricum, pana la pensie. Din momentul in care ai obtinut postul de titular, nu exista un criteriu de performanta pe care trebuie sa il indeplinesti ca sa il pastrezi.

Practic, ideea de titularizare ofera, pe langa siguranta locului de munca, si garantia faptului ca indiferent cat de prost o faci, o sa ramai acolo.

Problema numirii rectorilor este urmatoarea: legea noua nu impune criterii serioase de natura didactica. Practic, pe baza acestei legi, concursul poate fi luat bine-mersi de cineva care nu are experienta didactica, nu are niciun fel de prestigiu stiintific si nicio experienta de conducere.

Pe de o parte, mi se pare anormal ca ministrul sa poata revoca rectorul. Pe de alta parte, sistemul actual da rezultate foarte proaste, senatul Universitatii Politehnica din Bucuresti stand trista marturie pentru asta.

@Adi: Problema descentralizarii este ca legea o impune acum fara criterii de performanta pentru directori. Pe hartie suna bine -- directorii pot acum sa aduca cei mai buni profesori si cei mai buni elevi, sa gestioneze corect fondurile si sa taie si sa spanzure. Problema e ca daca un director nu se achita corect de sarcinile astea, nu poate fi sanctionat cum trebuie. E raiul pe pamant pentru genul de oameni care ajung directori aici: daca esti suficient de destept incat sa faci asta legal, poti sa iti bagi 30-40% din fondurile unei scoli in buzunar, si nimeni nu are dreptul sa iti faca nimic pentru asta. Poti sa aduci profesori mediocri si sa-i dai afara pe cei cu rezultate bune, si nimeni nu iti poate spune nimic. Nu le acorda directorilor prezumtia de buna-intentie. Pentru unii e meritata, pentru majoritatea nu, fiindca numirile in functiile de conducere se fac de sus in jos, iar cele de sus sunt de natura politica. La fiecare schimbare de administratie, se schimba si o mare parte dintre inspectori, iar atunci cand se poate (se nimereste postul vacant sau devine in timpul celor patru ani) -- si directorii sunt implicit numiti la fel.

Problema angajarii rudelor mi se pare pusa prost. Din nou, mi se pare inutila, fiindca ea ar fi usor rezolvata prin niste criterii de performanta bune. Eu sunt student la una din facultatile unde asta e o problema. Unul dintre profesorii mei este fiul unui alt profesor de la noi, care cred ca a fost si prodecan. Limitarea mi se pare artificiala pentru ca amandoi sunt profesori exceptionali si cu rezultate foarte bune, atat pe plan didactic cat si in activitatea de cercetare (atat cat poate fi in conditiile noului buget pentru cercetare). Idem -- actuala decana este sotia unui profesor de la noi, care pana de curand a fost din cate am inteles si prorector al institutiei. Nu stiu cat de buni sunt ca profesori ca nu prea am dat pe la cursurile lor, dar sunt niste foarte buni manageri si administratori si cred ca legea asta ar face un deserviciu institutiei ca atare. Nu cred ca e logic sa introduci o suta de criterii care sa previna pilele si nepotismele, cand de fapt astea s-ar putea preveni pur si simplu prin introducerea unui sistem logic de meritocratie.

Tot @Adi: ceea ce nu se vede de la tine, din Canada, este faptul ca sub bunele intentii ale legii invatamantului se ascunde o administratie a scolilor care este in proportie de 90% membra PD-L, de la inspectori la directori. Legea e facuta sa sune bine pe hartie, dar are exact ce ii trebuie -- niste portite mici prin care sa se poata trage sfori si fonduri importante. In conditiile in care atatia directori de scoli din Romania sunt implicati in afaceri imobiliare dubioase, in contracte de inchiriere dezavantajoase pentru scoli si in relatii care nici macar nu mai sunt ascunse cu partidele politice (de fapt au mai ramas numai cu unul, ca cei care aveau cu celelalte au fost indepartati in ultimii doi-trei ani), nimeni nu are incredere in ideea de descentralizare, pentru ca toata lumea isi da seama spre avantajele cui e de fapt indreptata.

Edit: uite, ca sa iti dau un exemplu concret (fara nume din motive obiective -- ti le pot da pe PM ca sa le verifici daca vrei). Exista scoli in Bucuresti care functioneaza in mai multe cladiri. Una dintre acestea are un contract (fara indoiala cu un comision important pentru directori, fiindca altfel el e foarte dezavantajos pentru scoala) cu o fundatie care ofera cursuri pentru scolari si, de cativa ani, si servicii de gradinita.

De cativa ani buni, intr-unul dintre localuri nu se investesc bani in niciun fel. Nu se fac reparatii, nu se face niciun fel de intretinere, nu se aduc niciun fel de dotari si evident, are din ce in ce mai putini elevi in acel local. Directorul n-a primit nicio sanctiune, niciun avertisment, nimic, desi practic scoala merge din rau in mai rau, cel putin in localul acela. Propunerea facuta recent este sa mute toti elevii care invata in acea cladire in alta cladire a scolii, urmand ca respectiva cladire sa ramana deci goala. Ghici cine va veni in locul lor.

Intelegi de ce oamenii sunt reticenti la ideea de descentralizare in conditiile astea?
« Ultima Modificare: Aprilie 11, 2010, 01:21:27 a.m. de AlexandruLazar »

Offline Adi

  • Global Moderator
  • *****
  • Mesaje postate: 11301
  • Popularitate: +15/-7
    • Site personal Adrian Buzatu
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #97 : Aprilie 11, 2010, 01:22:28 a.m. »
Mersi mult pentru clarificari, Alexandru, ai scris mult si clar. Un post foarte bun.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Offline AlexandruLazar

  • Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 1754
  • Popularitate: +95/-17
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #98 : Aprilie 11, 2010, 01:46:26 a.m. »
Oricand :). Inca ceva -- penultimul tau post a fost scris in timp ce-l scriam pe al meu si n-am punctat ceva ce era important. Funeriu nu sacrifica cercetarea de nivel inalt pentru nimic -- cercetarea de la noi e sacrificata de mai multa vreme din cauza criteriilor de evaluare (intre altele).

Criteriile de evaluare din cercetarea romaneasca sunt facute de-a-ndoaselea: de exemplu, se puncteaza obtinerea granturilor, dar nu si finalizarea lor. Astfel incat directorii de proiecte care au 10-11 proiecte intr-un an (exista, si iti dai seama si singur cum se acorda!) fara sa finalizeze niciunul au, din punct de vedere legal, performante mai bune decat cei care conduc unul singur pe care il finalizeaza. De asemenea, nu se puncteaza finalitatea: proiectele din domeniul tehnic care nu se finalizeaza cu niciun brevet, cu niciun prototip ori cu vreo concluzie originala de vreo valoare cat de mica, sunt din punct de vedere legal finalizate cu la fel de mult succes ca un proiect care se incheie cu un brevet sau cu vreun prototip mai bun sau cu vreo descoperire cat de cat interesanta sau importanta.

Cercetarea la nivel inalt a fost intotdeauna sacrificata prin intermediul legilor de pana acum; practic singurul mod in care se putea face cercetare de nivel inalt aici era prin finantare europeana, care nu numai ca e greu de obtinut (ceea ce e bine), dar e greu de intretinut si de facut cum trebuie pentru cei care nu au suportul institutiei in care sunt angajati. Probabil ai tot auzit zvonuri alarmiste despre mafia cercetarii de aici -- si sa stii ca e pe bune!

Din pacate, asta nu e o veste buna. Cercetarea, de orice nivel, e pentru studentii buni de aici o oportunitate educationala foarte buna. Eu sunt unul dintre cei norocosi care beneficiaza de ea, dar in ritmul in care merg lucrurile, vor fi si mai putini care au norocul asta -- si nici acum nu-s prea multi.

Offline Adi

  • Global Moderator
  • *****
  • Mesaje postate: 11301
  • Popularitate: +15/-7
    • Site personal Adrian Buzatu
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #99 : Aprilie 11, 2010, 02:10:23 a.m. »
Oricand :). Inca ceva -- penultimul tau post a fost scris in timp ce-l scriam pe al meu si n-am punctat ceva ce era important. Funeriu nu sacrifica cercetarea de nivel inalt pentru nimic -- cercetarea de la noi e sacrificata de mai multa vreme din cauza criteriilor de evaluare (intre altele).

Ma refeream ca el sacrifica cariera lui de cercetare in strainatate pentru a face politica in Romania o vreme ca sa faca reforma in educatie.

Criteriile de evaluare din cercetarea romaneasca sunt facute de-a-ndoaselea: de exemplu, se puncteaza obtinerea granturilor, dar nu si finalizarea lor. Astfel incat directorii de proiecte care au 10-11 proiecte intr-un an (exista, si iti dai seama si singur cum se acorda!) fara sa finalizeze niciunul au, din punct de vedere legal, performante mai bune decat cei care conduc unul singur pe care il finalizeaza. De asemenea, nu se puncteaza finalitatea: proiectele din domeniul tehnic care nu se finalizeaza cu niciun brevet, cu niciun prototip ori cu vreo concluzie originala de vreo valoare cat de mica, sunt din punct de vedere legal finalizate cu la fel de mult succes ca un proiect care se incheie cu un brevet sau cu vreun prototip mai bun sau cu vreo descoperire cat de cat interesanta sau importanta.

Nici in strainatate nu cred ca se evalueaza finalitatea in mod direct. Finalitatea se evalueaza atunci cand aplici pentru urmatorul grant. Pe baza a ce ai reusit inainte aplici pentru urmatorul grant. Din cate inteleg eu, pentru prima data legea asta va aduce metode serioase de evaluare a aplicarii pentru granturi, inclusiv cu evaluatori internationali si numai din acel domeniu cu proiectul. Pana acum erau din tara si care nu erau in domeniu.

Cercetarea la nivel inalt a fost intotdeauna sacrificata prin intermediul legilor de pana acum; practic singurul mod in care se putea face cercetare de nivel inalt aici era prin finantare europeana, care nu numai ca e greu de obtinut (ceea ce e bine), dar e greu de intretinut si de facut cum trebuie pentru cei care nu au suportul institutiei in care sunt angajati. Probabil ai tot auzit zvonuri alarmiste despre mafia cercetarii de aici -- si sa stii ca e pe bune!

Acum cu evaluarea serioasa si internatioanla vor putea sa castige granturi cei buni. In sfarsit vom intra in normalitate! Si daca guvernul va si da bani mai multi care sa fie impartiti corect, atunci poate cercetatori din strainatate se vor intoarce in tara.

Din pacate, asta nu e o veste buna. Cercetarea, de orice nivel, e pentru studentii buni de aici o oportunitate educationala foarte buna. Eu sunt unul dintre cei norocosi care beneficiaza de ea, dar in ritmul in care merg lucrurile, vor fi si mai putini care au norocul asta -- si nici acum nu-s prea multi.

Da, cercetarea pe langa rezultatele sale formeaza studenti, adica valoarea umana a unei tari, a unei societati, sau evetual a Terrei.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Offline AlexandruLazar

  • Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 1754
  • Popularitate: +95/-17
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #100 : Aprilie 11, 2010, 04:26:11 a.m. »
Oricand :). Inca ceva -- penultimul tau post a fost scris in timp ce-l scriam pe al meu si n-am punctat ceva ce era important. Funeriu nu sacrifica cercetarea de nivel inalt pentru nimic -- cercetarea de la noi e sacrificata de mai multa vreme din cauza criteriilor de evaluare (intre altele).

Ma refeream ca el sacrifica cariera lui de cercetare in strainatate pentru a face politica in Romania o vreme ca sa faca reforma in educatie.

Da, acum mi-am dat seama ce vroiai de fapt sa zici. Eu unul nu il suspectez de rea-intentie, insa graba cu care se incearca adoptarea legii asteia nu e de bun-augur. E ceva ce se repeta cu aproape fiecare initiativa legislativa a majoritatii parlamentare de acum: se amana definitivarea si votarea ei cat mai mult posibil, astfel incat timpul pentru dezbatere publica sa fie cat mai mic posibil, pentru a nu iesi la iveala toate "gaurile" -- iar atunci cand  oamenii cer o dezbatere publica corecta, acestia sunt imediat etichetati drept conservatori carora le e teama de reforme. Sunt tari unde reforma invatamantului a fost la un moment dat la fel de urgenta (Franta e prima care imi vine in minte acum) iar dezbaterea publica a proiectului de lege a durat aproape doi ani si a implicat toate categoriile sociale implicate, pe cand acum dezbaterea nu tine nici trei saptamani si e mai mult cu numele, pentru ca reprezentantii guvernului nu vor sa modifice nicio prevedere.

Citat
Nici in strainatate nu cred ca se evalueaza finalitatea in mod direct. Finalitatea se evalueaza atunci cand aplici pentru urmatorul grant. Pe baza a ce ai reusit inainte aplici pentru urmatorul grant. Din cate inteleg eu, pentru prima data legea asta va aduce metode serioase de evaluare a aplicarii pentru granturi, inclusiv cu evaluatori internationali si numai din acel domeniu cu proiectul. Pana acum erau din tara si care nu erau in domeniu.

Exact. Asta mi se pare o prevedere corecta. Laboratorul unde lucrez opereaza in primul rand pe proiecte internationale si e o diferenta extraordinara de seriozitate si de corectitudine fata de proiectele cu finantare interna despre a caror desfasurare am auzit de la alti profesori.

Bineinteles ca finalitatea nu trebuie evaluata in mod direct (cu atat mai mult cu cat uneori ea poate sa nu existe efectiv independent de vointa directorului de proiect), problema e ca ea nu conteaza atunci cand aplici la urmatorul. Asta e raiul pe pamant pentru "reteaua" formata astfel: cine a avut pile unde trebuia s-a ales cu sase-sapte proiecte care nu au atins practic niciun obiectiv din cele propuse. Cum, pentru cei care conduc proiectele, se puncteaza obtinerea grantului, nu finalizarea, acestia au avut punctajele cele mai mari, fara sa faca practic nimic, in detrimentul acelora care au avut rezultate in cadrul a unul sau doua proiecte.

Citat
Acum cu evaluarea serioasa si internatioanla vor putea sa castige granturi cei buni. In sfarsit vom intra in normalitate! Si daca guvernul va si da bani mai multi care sa fie impartiti corect, atunci poate cercetatori din strainatate se vor intoarce in tara.

Sper sa fie asa.  In momentul asta situatia nu e deloc roz. Aici unde lucrez sunt cativa cercetatori straini, veniti in cadrul activitatilor Marie Curie, care mi-au spus ca aranjamentul le convine din punct de vedere financiar. In schimb, unul dintre colegii mei (roman) a fost recent nevoit sa plece, desi si-ar fi dorit sa continue activitatea in tara, pentru ca o ducea foarte rau aici.

Eu unul chiar imi doresc asta -- imi place foarte mult ce fac aici, e interesant si mi-as dori sa lucrez in continuare in cercetare, dar nu imi permit sa stau n ani la rand pe salariul de asistent sau sef lucrari care e cum e. Acum trei ani, cand am inceput facultatea, am facut un prim compromis (in sensul ca nu aveam atunci cum sa studiez in strainatate, iar aici nu exista facultati care sa ofere un program de licenta in astrofizica si asa am ajuns la Politehnica :D), dar asta n-a fost cine stie ce pentru ca am fost doar nevoit sa aleg intre doua hobby-uri care mi se par la fel de interesante. Compromisuri referitoare la standardul meu de viata si la cariera nu imi permit sa fac insa, si daca lucrurile nu se imbunatatesc, o sa trebuiasca sa o iau si eu din loc, desi nu imi doresc asta neaparat.

Offline Adi

  • Global Moderator
  • *****
  • Mesaje postate: 11301
  • Popularitate: +15/-7
    • Site personal Adrian Buzatu
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #101 : Aprilie 11, 2010, 05:05:09 a.m. »
Sa raspund punctual.

Cred ca legea se grabeste ca sa se poata aplica din toamna pentru noul an scolar si sa nu se mai sacrifice inca o generatie de elevi. Dezbatarea nu e doar de acum trei saptamani, ci de cativa ani de zile, de cand a fost semnat pactul national de educatie, de cand se vorbeste de descentralizare, de depolitizare, de axarea invatamanului pe competente si pe evaluarea corecta internationala a proiectelor. Astea sunt lucruri cunoscute de mult, nu vin ca o surpriza, ci ca o confirmare a seriozitatii lui Funeriu si a PDL cel putin in ce priveste educatia. Au promis de mult si acum fac.

Daca in tara cand se aplica pentru grantul al doilea nu te verifica ce ai facut la primul, atunci e de rau. Totusi, cred ca asta se va face cu noua lege pe viitor. Funeriu e invatat cu concursuri serioase si vrea sa ajute si tinerii din strainatate sa revina in tara si concursurile serioase si evaluarea internationala sunt singura solutie.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Offline AlexandruLazar

  • Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 1754
  • Popularitate: +95/-17
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #102 : Aprilie 11, 2010, 05:19:54 a.m. »
Discutia este de mai multi ani, dar nu pe un proiect de lege concret. Pactul national pentru educatie e o declaratie de principiu, nu un set de masuri concrete; problema e ca legea, in forma ei actuala, include mai multe hibe, care au fost semnalate de profesori, altele de catre elevi, insa nu exista din partea celor responsabili cu ea dorinta de a aduce vreo modificare.

Foarte multe prevederi mi se par extrem de bune. Introducerea clasei pregatitoare obligatorii de exemplu este categoric benefica, pentru ca exista copii care vin in clasa I fara sa fi mers la gradinita si au probleme majore de integrare. La fel, invatamantul obligatoriu pana la varsta la care poti munci legal, mi se pare o idee buna. La fel, reducerea numarului de ore la 25 pe saptamana mi se pare utila -- eu mi le reduceam "artificial" la 25 pentru ca chiuleam fara jena ca sa am timp de toate preocuparile mele, si n-am ajuns un elev slab (dimpotriva).

Alte prevederi insa mi se par absolut aberante. De exemplu, este prevazuta introducerea unei evaluari transcurriculare la sfarsitul clasei a IX-a, ceea ce mi se pare lipsit de sens daca nu e insotita de o revizuire a programei scolare (dupa ce ca e un car de materie lipsita de finalitate pentru multi absolventi de liceu, acuma se mai trezesc si cu o evaluare pe cap). De asemenea, am inteles ca ar prevede si faimosul program scoala de dupa scoala, prin care profesorii trebuie sa stea la scoala opt ore pe zi iar elevii pleaca acasa cu temele facute (sau asa ar trebui), masura care nu se poate aplica in toate scolile din lipsa de spatiu iar profesorii nu sunt platiti pentru acest efort.

Altfel -- si eu sunt "fan" al acestei legi si mi se pare o initiativa foarte buna, nimic de zis.

Offline Adi

  • Global Moderator
  • *****
  • Mesaje postate: 11301
  • Popularitate: +15/-7
    • Site personal Adrian Buzatu
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #103 : Aprilie 11, 2010, 06:17:07 a.m. »
Mi se pare fireasca o evaluare dupa clasa a XI-a, de vreme ce acolo se sfarseste gimanziul si incepe liceul. Va lua locul examenului de admitere la liceu, capacitatii si tezelor nationale. Evaluarea se va face nu din ascultate la toate materiile, ci vor fi evaluate competentele: cat de bine se exprima in limba romana, cum stiu sa foloseasca calculatorul si cum stiu sa rationeze corect la stiinte. Nu e nimic de tocit, ci doar de pregatit pentru viata pas cu pas si sa fii gata sa fii testat oricand din competente. Si asta vor testa la sfarsitul clasei a noua. Va fi pentru prima data cand se testeaza competente si nu sunt fortati elevii sa toceasca. In concluzie mi se pare o masura buna.

La fel de buna mi se pare si cea cu scoala dupa scoala. Este doar o presupunere a ta ca scolile nu au spatiu si ca profesorii nu vor fi platiti. Mi se pare evident ca vor fi platiti. Detaliile eventual vor fi puse la punct ulterior. Mai e pana la toamna. Si poate nici nu se va aplica de la toamna, ci peste cativa ani. Dar in lege va fi mentionata acum ca spre asta tindem. Ca elevii sa aiba o masa la scoala si sa isi faca temele la scoala. Nu avem cantine? Usor usor vom face si tot asa. Nu trebuie gandit ca legea se aplica de maine. Ci in anii urmatori. Ea e gandita ca 10 ani sa nu o mai schimbe nimeni. Si atunci trebuie puse in lege toate pe un deceniu, unde vrem sa ajungem. In concluzie si masura asta mi se pare buna.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Offline b12mihai

  • Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 1124
  • Popularitate: +2/-0
Re: Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?
« Răspuns #104 : Aprilie 11, 2010, 12:45:43 p.m. »
gothik12, in proportie destul de mare sunt de acord cu punctele de vedere pe care le-ai prezentat in topicul asta, dar ar fi numai cateva lucruri asupra carora vreau sa iti atrag atentia; sunt genul de lucruri care nu se vad asa usor din banca, mie imi e ceva mai usor sa le inteleg pentru ca am doi profesori acasa :D.

Sa stii ca si eu am doi profesori de fizica acasa: mama si tata, si un al treilea de matematica pensionat prin 1996 (bunica-mea). Ai mei amandoi sunt titulari si au gradul I. Si acum se tem pentru orele pe care le au la licee. In rest, multumesc mult pentru sustinere, inseamna ca nu bat campii.

Sunt mic, mai am de invatat, dar lucruri precum acesta, spus si de tine:


Citat
Tot @Adi: ceea ce nu se vede de la tine, din Canada, este faptul ca sub bunele intentii ale legii invatamantului se ascunde o administratie a scolilor care este in proportie de 90% membra PD-L, de la inspectori la directori. Legea e facuta sa sune bine pe hartie, dar are exact ce ii trebuie -- niste portite mici prin care sa se poata trage sfori si fonduri importante. In conditiile in care atatia directori de scoli din Romania sunt implicati in afaceri imobiliare dubioase, in contracte de inchiriere dezavantajoase pentru scoli si in relatii care nici macar nu mai sunt ascunse cu partidele politice (de fapt au mai ramas numai cu unul, ca cei care aveau cu celelalte au fost indepartati in ultimii doi-trei ani), nimeni nu are incredere in ideea de descentralizare, pentru ca toata lumea isi da seama spre avantajele cui e de fapt indreptata.
mi se par extrem de evidente si asa functioneaza treburile in Romania!!!!!!

Si atunci, chiar daca legea, sincer, pare buna, nu am dreptul sa fiu sceptic ca nu va fi bine? Si cum a spus si @graethel - sa ai un frate/sora clasa a VIII-a si sa nu stie ce sa faca pentru a intra la un liceu?
« Ultima Modificare: Aprilie 11, 2010, 12:53:03 p.m. de gothik12 »
Fiecare are scopul lui in lumea asta nebuna.