Rezolvare de probleme / teme pentru acasă > Fizică
Norme minimale pentru participarea la aceasta sectiune
b12mihai:
As mai avea eu o sugestie si sa fie adaugata printre reguli, constatand ca din ce in ce mai multi elevi vin aici pe forum si "trantesc" intrebarea (deseori: n-am idee, ajutati-ma, faceti!), lasand la latitudinea rezolvitorilor sa deduca ce trebuie sa faca ei pentru elevii care pun intrebarea.
Cu alte cuvinte: cel care pune intrebarea pe forum este rugat sa dea textul original al problemei, exact asa cum e formulat in carte/caiet (de catre profesor)/foaia de examen etc. , ori, daca rezuma problema sa spuna clar care sunt ipoteza (ce litera/simbol ce semnificatie are in problema, ce valori se dau etc.) si concluzia (ce se cere, ce trebuie facut).
Ah, si acest topic "lipicios" ca si cel cu "Tutorial despre cum se scriu ecuatii in Latex" sa fie incadrate si pe la sectiunea de mate, chimie si unde ar mai putea veni elevii cu probleme de rezolvat pe aici pe forum. Ca un fel de "reminder before posting".
Electron:
--- Citat din: gothik12 din Martie 02, 2010, 09:14:21 p.m. ---Cu alte cuvinte: cel care pune intrebarea pe forum este rugat sa dea textul original al problemei, exact asa cum e formulat in carte/caiet (de catre profesor)/foaia de examen etc. , ori, daca rezuma problema sa spuna clar care sunt ipoteza (ce litera/simbol ce semnificatie are in problema, ce valori se dau etc.) si concluzia (ce se cere, ce trebuie facut).
--- Terminare citat ---
gothik12, multumesc pentru sugestie, dar mi se pare oarecum redundanta. Interesul cel mai mare de a ajunge la rezolvarea problemei este al celui sau celei care o aduce aici. Daca nu prezinta textul problemei in mod corect, isi scade pe proprie raspundere sansele de a ajunge la o rezolvare corecta. In nici un caz nu e problema celor care dau sugestii sa "ghiceasca" problema corect. Daca cei care vin cu intrebari nu sunt in stare sa prezinte corect problema, e pierderea lor si trebuie sa le fie de invatatura de minte.
--- Citat ---Ah, si acest topic "lipicios" ca si cel cu "Tutorial despre cum se scriu ecuatii in Latex" sa fie incadrate si pe la sectiunea de mate, chimie si unde ar mai putea veni elevii cu probleme de rezolvat pe aici pe forum. Ca un fel de "reminder before posting".
--- Terminare citat ---
Nu stiu daca e necesar sa copiem aceste topice in mai multe parti, cel putin deocamdata. Eventual, cei care sunt mai activi in sectiunile respective pot sa orienteze pe cei care pun intrebari si in acest sens (sa ajute la moderare) si daca sectiunile cresc suficient sa facem si acolo topice de acest fel.
Tutorialul de Latex, dat fiind ca e util pentru mai multe domenii, ar putea fi mutat la o sectiune comuna (la "Utile" de ex) si sa fie trimiteri spre el acolo unde e necesar. Dar asta o las la latitudinea lui Adi.
e-
b12mihai:
--- Citat din: Electron din Martie 04, 2010, 11:32:32 a.m. ---
--- Citat din: gothik12 din Martie 02, 2010, 09:14:21 p.m. ---Cu alte cuvinte: cel care pune intrebarea pe forum este rugat sa dea textul original al problemei, exact asa cum e formulat in carte/caiet (de catre profesor)/foaia de examen etc. , ori, daca rezuma problema sa spuna clar care sunt ipoteza (ce litera/simbol ce semnificatie are in problema, ce valori se dau etc.) si concluzia (ce se cere, ce trebuie facut).
--- Terminare citat ---
gothik12, multumesc pentru sugestie, dar mi se pare oarecum redundanta. Interesul cel mai mare de a ajunge la rezolvarea problemei este al celui sau celei care o aduce aici. Daca nu prezinta textul problemei in mod corect, isi scade pe proprie raspundere sansele de a ajunge la o rezolvare corecta. In nici un caz nu e problema celor care dau sugestii sa "ghiceasca" problema corect. Daca cei care vin cu intrebari nu sunt in stare sa prezinte corect problema, e pierderea lor si trebuie sa le fie de invatatura de minte.
--- Terminare citat ---
Ai dreptate aici. Eu aveam mai mult o problema cu atitudinea lor fata de noi: deseori au impresia ca suntem atat de buni la suflet si la minte incat vom rezolva fara sa clipim ;D . Si ma cam deranjeaza atitudinea asta, si nu cred ca sunt singurul.
Electron:
Pentru ca mi se pare ca e necesar, descriu mai jos, pe pasi, metodologia pe care o recomand eu pentru rezolvarea problemelor de fizica. Nu am pretentia ca e metodologia perfecta, sau cea mai buna, sau cumva singura. Nici vorba. Dar consider ca e o metodologie buna care ajuta la abordarea corecta a problemelor.
---
0) Enuntul problemei. Asta ar trebuie sa fie inteles de la sine: fara a avea entuntul problemei complet si corect in fata, nu sunt sanse de rezolvare corecta.
1)Primul pas este identificarea datelor din problema: ce se da si ce se cere? La acest pas se fac de obicei notatiile necesare pentru rezolvare, pentru a evita lucrul cu valori numerice inainte de pasul corespunzator.
1a) Lista a ce se da, cu notatiile de rigoare.
1b) Lista a ce se cere, cu notatiile necesare.
2) Pasul urmator este realizarea desenului pentru problema. De multe ori, in culegeri sau in manual, problema are deja un desen care reprezinta schematic "ce se intampla". Cateodata desenul trebuie completat cu trasarea vectorilor relevanti, identificarea de unghiuri etc. In unele cazuri (rare), problema e suficient de simpla incat desenul nu e absolut necesar.
3) Pasul urmator este scrierea relatiilor intre cunoscute si necunoscute. In general la sfarsitul acestui pas avem o relatie algebrica in care ceea ce se cere este scris in functie de ceea ce se da. De evitat la maximum introducerea de valori numerice in acest pas (in afara de constante matematice).
4) Pasul urmator este aplicatia numerica. Daca pasii anteriori sunt corecti, atunci ce era mai greu (adica problema de fizica) a trecut (aproape total). Acest pas e doar un exercitiu de matematica. De multe ori unitatile de masura folosite vor trebui transformate in Sistemul International de unitati, (sau unitati derivate tolerate).
5) Verificarea rezultatului. Daca la pasul anterior am facut doar calcule matematice, la final trebuie sa ne asiguram ca ceea ce am obtinut are "sens fizic".
5a) Verificarea dimensiunii rezultatului. (Aici iar revenim la fizica.)
5b) (optional) Interpretarea/evaluarea/justificarea rezultatului in contextul problemei.
---
Daca aveti observatii, completari, sugestii de adus la aceasta metodologie, va invit sa o faceti spre binele tuturor.
e-
AlexandruLazar:
Iniţiativa lui Electron mi se pare foarte bună; voi aduce şi eu câteva completări. Experienţa pe baza cărora ele sunt formate ţine în principal de probleme de electricitate şi electromagnetism, dar se pot aplica la orice fel de probleme. Similar, acestea nu sunt în niciun caz metode "optime" -- doar lucruri pe care eu le-am descoperit a fi utile.
Identificarea celor mai comune greşeli.
In general, la ultimul pas, se pot identifica destul de uşor anumite greşeli:
- Aplicarea incorectă sau omiterea unui termen dintr-o formulă se reflectă cel mai adesea într-un rezultat greşit din punct de vedere dimensional. O acceleraţie care rezultă în m/s în loc de m/s^2 este aproape întotdeauna semn al unui termen buclucaş care a fost simplificat incorect sau nu a fost inclus într-o relaţie. Pentru ca această metodă să funcţioneze este însă absolut necesar să nu puneţi niciodată unităţile de măsură orbeşte. Inlocuiţi numeric numai la sfârşit şi verificaţi întotdeauna dacă unitatea de măsură pe care aţi scris-o corespunde cu ceea ce rezultă din expresia considerată.
- Rezultate numerice foarte mari sau foarte mici apar adesea din manipularea incorectă a termenilor daţi în multipli sau submultipli de unităţi SI. Mai ales la începutul studiului unui domeniu, convertiţi întotdeauna, toate mărimile, în unităţi SI primare: centimetri şi milimetri în metri, miliamperi în amperi, eV în J. După ce acumulaţi destulă experienţă le veţi putea amesteca pe baza anumitor scurtători, dar asta se întâmplă după ani buni.
Atentie: ideea de "foarte mare" sau "foarte mică" este, adesea, subiectvă -- nu vă bazaţi doar pe intuiţie. Din păcate, multe probleme de fizică din manuale sunt formulate cu cantităţi numerice complet nerealiste, pentru a uşura calculul (de exemplu, capacităţi de ordinul farazilor).
- Unele greşeli de calcul numeric pot fi uşor puse în evidenţă de o metodă de verificare "standard". De exemplu, la problemele de circuite electrice, "piatra de încercare" este bilanţul de puteri.
- Erorile de calcul sau de interpretare a datelor rezultă adesea în rezultate imposibile din punct de vedere fizic. Randamente supraunitare sau rezistenţe electrice negative apar de regulă fie din greşeli de calcul numeric, fie din interpretarea incorectă a unei cantităţi (e.g. o cantitate de energie cedată este interpretată de fapt ca fiind primită şi trecută într-o relaţie cu un semn incorect).
Cum se revăd calculele dacă a fost depistată o eroare
1. Incepeţi obligatoriu cu datele problemei. Citiţi-le încă o dată şi asiguraţi-vă că le-aţi transcris corect -- altfel spus, ca în manual nu scrie R=100 Ohm iar în caiet R=110 Ohm. Dacă nu sunt date în unităţi SI, sau sunt date în submultipli sau multipli ai acestora, verificaţi din nou transformările.
2. Verificaţi relaţiile simbolice (cele scrise numai "în litere"). Nu vă puneţi încă problema rezultatelor numerice -- asiguraţi-vă doar că relaţiile scrise simbolic sunt corecte. Calculele numerice sunt anevoios de verificat; o eroare simbolică poate fi însă depistată uşor.
3. Verificaţi înlocuirile numerice începând întotdeauna cu prima relaţie şi verificati toate calculele până la ultimul. Nu mergeţi niciodată de la coadă la cap şi nu înlocuiţi imediat prima relaţie greşită pe care aţi întâlnit-o. Se poate să fi făcut nu una, ci două (sau mai multe) greşeli de calcul, iar după corectarea primeia să obţineţi un rezultat aparent verosimil, dar în continuare viciat de a doua eroare.
Navigare
Du-te la versiunea completă