Filozofia ştiinţei, filozofie, psihologie, sociologie şi limba română > Psihologie
Experimentul Milgram- eroare de măsurătoare sau participanți imaturi în gândire?
princehansolo:
Am recitit https://www.scientia.ro/homo-humanus/51-psihologie/371-obedienta-oarba-fata-de-autoritate-experimentul-lui-stanley-milgram.html. Milgram a vrut să studieze obediența față de autoritate a oamenilor obișnuiți. Pentru aceasta dat un anunț în ziar în care spunea că participanții la studiu primesc 4 $ pentru o oră de muncă. Participanților li s-a spus că sunt 2 echipe: profesorii și elevii. Repartizarea în cele 2 echipe se face prin tragere la sorți. În realitate tragerea la sorți era trucată, toți participanții fiind repartizați în lotul profesori, elevii fiind actori. Profesorilor li s-a spus că se cercetează cum pedeapsa îmbunătățește capacitatea de memorare a elevilor. Elevii trebuiau să memoreze un șir de cuvinte, iar dacă greșeau - profesorii aplicau câte un șoc electric crescător din 15V în 15V până la 450 de volți. Elevii erau într-o cameră separată de a profesorilor, iar șocurile electrice nu erau reale, elevii simulând electrocutarea.
--- Citat ---Pe măsură ce puneau întrebări, iar la greşeli administrau şocuri electrice, subiecţii aflaţi în rol de profesori, confruntaţi cu un puternic conflict interior, de multe ori puneau întrebări referitoare la starea fizică a elevului ori doreau să renunţe. La astfel de iniţiative, cercetătorul, care se afla tot timpul lângă profesor, răspunde printr-un set standard de expresii:
- vă rog să continuaţi!
- experimentul cere ca dumneavoastră să continuaţi!
- este absolut necesar ca dumneavoastră să continuaţi!
- nu sunteţi în situaţia de a alege, trebuie să continuaţi studiul!
Rezultatele experimentului şi scurte interpretări
Rezultatele experimentului au fost în dezacord total cu presupunerile psihiatrilor. Nu mai puţin 65% dintre participanţi (24 dintre cei 40 de subiecţi) au acţionat toate cele 30 de manete ale maşinii de şocuri electrice, ceea ce, într-o situaţie reală, echivalează cu moartea elevilor. 13 participanţi au renunţat după ce au administrat şocuri cu intensitate de cel puţin 300V. Doar un singur participant a renunţat înainte să apese maneta de 300V...
--- Terminare citat ---
Am câteva observații vis-a-vis de participanți și de concluziile pe care le-a tras Milgram:
- câți dintre participanți (adică profesori) au fost curentați pentru a simți pe pielea lor efectul pedepsei cu curent electric peste 100 V? Întreb asta deoarece sunt convins că din cei 24 de subiecți nici unul nu fusese electrocutat înainte. (feed-back-ul acțiunilor)
- câți dintre profesori au fost anunțați că vor fi pedepsiți conform legilor în vigoare pentru acțiunile lor asupra elevilor? (responsabilitatea acțiunilor)
Feed-back-ul este modul de funcționare a creierului: creierul nu înțelege dacă nu s-a întâlnit cu o situație asemănătoare în trecut (simțită "pe pielea proprie").
Responsabilitatea acțiunilor. Dau un exemplu din zilele noastre: politicienii care beneficiază de imunitate, indiferent de acțiunile pe care le desfășoară, nu sunt pedepsiți în nici un fel.
atanasu:
Cred ca este vorba de actiuni in cadrul lor de natura politica care sunt ale unora care au fost alesi si nu sunt culpe de drept comun , hotie, agresiuni etc.
valangjed:
Ar mai fi o întrebare. 24+13+1=38. Ce au făcut alți doi "profesori"? Probabil este o eroare de redactare, 65% din 40 este 26.
Referitor la prima ta întrebare, mă întreb și eu dacă cei 26 aveau măcar cunoștințe elementare despre efectul curentului electric asupra corpului uman. Apare și altă întrebare, cum au fost aleși cei 40 de "profesori"? Din articol înțeleg că singurul criteriu de alegere a fost vârsta.
Ținând cont de scopul experimentului, răspunsul la a doua întrebare este mai simplu. În Germania nazistă legile permiteau exterminarea "raselor inferioare" deci experimentul încerca să reproducă situația din Germania anilor 1934-1945.
atanasu:
Daca profesorii stiau ce face curentul eletric avem o poblema si daca nu o alta. Idem daca cunosteau notiunea de raspundere personala si de culpa in executrea unui ordin ilegal. Faptul ca doar unul nu au aceptat, ma face sa cred ca nu prea stiau despre ce este vorba ia cei ce au renuntat la 300 V si-au dat seama ca fac rau din reactiile "curentatilor".Poate ca daca gasesti o descriere mai completa a experimentului s-ar lamuri lucrurile.
princehansolo:
--- Citat din: valangjed din Martie 13, 2023, 04:08:38 p.m. ---...
Ținând cont de scopul experimentului, răspunsul la a doua întrebare este mai simplu. În Germania nazistă legile permiteau exterminarea "raselor inferioare" deci experimentul încerca să reproducă situația din Germania anilor 1934-1945.
--- Terminare citat ---
Am încercat să numesc "responsabilitate" nu doar răspunderea în fața legii.
Privitor la acțiunile răuvoitoare și feed-back-ul la electrocutarea cuiva: îmi aduc aminte de o zi din armată. Am făcut armata la transmisiuni și aveam în dotare telefoane vechi, cu baterie și bobină de inducție cu manivelă. Răsucind manivela se generează o tensiune de aproximativ 100 volți, suficientă pentru a semnala centralei telefonice că un abonat solicită un răspuns din partea centralei. Printr-un accident unul dintre soldați s-a curentat prin răsucirea manivelei de la bobină. Apoi au început farsele: un soldat (A) era la telefonul bobinei, un soldat (B) era cu cele 2 fire care veneau de la telefonul bobinei și ținta: un soldat naiv (C). Cel de la telefon (A) învârtea de manivela bobinei când soldatul (B) îi dădea soldatului (C) să țină puțin firele neizolate ce veneau de la telefon. Deci cei care efectuau curentarea "colegială" știau senzațiile celui curentat. Farsele s-au oprit când nu se mai găseau soldați naivi (C), toți fiind pățiți și nu mai țineau firele de partea neizolată.
Am dat exemplul ăsta pentru a sublinia că există o parte din oameni care sunt răuvoitori. Dar experimentul Milgram nu a separat pe cei neștiutori de cei care sunt cu adevărat răuvoitori. Sau așa am înțeles eu...
Navigare
[#] Pagina următoare
Du-te la versiunea completă