Ştiinţă şi tehnologie. Noutăţi, dezbateri pe subiecte ştiinţifice de actualitate > Popularizarea ştiinţei

Chestionar: comunicarea stiintei spre public in Romania

(1/3) > >>

Adi:
In decembrie voi participa la emisiunea Magazin Stiintific de la BBC Romania, emisiune ce va fi dedicata comunicarii stiintei in Romania. Voi prezenta pe scurt initiativa noastra in acest sens de la fizicaparticulelor.ro (despre fizica subatomica, astrofizica, cosmologie) si poate si de la stiinta.info (pentru stiinta in general). Apoi vom discuta situatia comunicarii stiintei in Romania. Realizatoarea emisiunii m-a rugat sa ma gandesc la raspunsuri la urmatoarele intrebari importante. Va rog sa oferiti si voi raspunsuri, comentarii, pentru a strange cat mai multe idei, pentru a intelege cum simte publicul roman despre stiinta, despre comunicarea stiintei, daca este informat suficient, etc. Iata asadar intrebarile:

1. De ce este importanta comunicarea stiintei?
2. Cum trebuie facuta pentru ca o comunicare sa se produca intr-adevar?
3. Cine ar trebui s-o faca? (sau cine se ocupa cu asta, in alte parti).
4. Ce nu se face bine? (in scoala, in mass media romaneasca etc.)

Va multumesc pentru timpul acordat de a raspunde aici si a efectua o dezbatere.
Adi

Electron:
O sa incerc sa-mi dau si eu cu parerea. :D


--- Citat ---1. De ce este importanta comunicarea stiintei?
--- Terminare citat ---
Pentru acelasi motiv pentru care „educatia” este importanta. A cunoaste diversele variante de studii si raspunsuri pe care altii le-au gasit, pentru a putea fi in stare sa alegem pe cele mai folositoare si mai apropiate de „adevar”, oricare ar fi subiectul de studiu.
Poate nu e absolut necesar pentru elevii din ciclul primar sa stie ultimele descoperiri pe tema particulelor subatomice, dar elevii de liceu, afland despre asta ar putea fi interestati intr-o cariera profesionala care sa dezvolte tot mai mult orizontul de cunostinte pe asemenea teme, si altele asemanatoare.
In plus, in ziua de azi, pentru a avansa in orice domeniu, e nevoie de vaste cunostinte despre ceea ce se cunoaste deja (prezentele teorii) din domeniul respectiv. Cu cat se cunosc mai din timp, cu atat mai mult timp are un „cercetator” pentru a aduce propria contributie in domeniu.
 

--- Citat ---2. Cum trebuie facuta pentru ca o comunicare sa se produca intr-adevar?
--- Terminare citat ---
Pentru „comunicare” eficienta e nevoie nu doar de un „emitator” ci si de un „receptor”. Evident, in lipsa emitatorului, degeaba sunt potentiali receptori. Dar, prezenta unui emitator nu e suficienta pentru a asigura „comunicarea”. Daca ne gandim la elevi ca potentiali receptori, ideal ar fi ca mesajul sa nu fie o „povara” in plus, ci sa fie prezentat in asa maniera incat sa ofere o cale de a „descoperi secrete” pe care stiinta a reusit sa le afle, dar si sa prezinte intrebari deschise la care chiar si stiinta de azi nu are raspuns. A oferi cuiva sansa de a descoperi un raspuns pe care nimeni nu il stie inca poate fi un motiv suficient pentru a castiga interesul celor care considera „metoda stiintifica” o buna unealta intelectuala.


--- Citat ---3. Cine ar trebui s-o faca? (sau cine se ocupa cu asta, in alte parti).
--- Terminare citat ---
Ar trebui sa o faca persoane care sa cunoasca foarte bine subiectul pe care il prezinta, in asa fel incat sa fie in stare sa prezinte toate „optiunile”, inclusiv limitele cunostintelor din domeniu.


--- Citat ---4. Ce nu se face bine? (in scoala, in mass media romaneasca etc.)
--- Terminare citat ---
Nu stiu, din propria experienta se „facea” destul de bine inainte. Cei interesati au gasit mereu surse de informatie, daca le-au cautat. In ziua de azi poate e prea mare interesul pentru rezultatul financiar, inainte de rezultatul stiintific. Adica, elevii merg la scoala nu pentru a invata despre Universul care-i inconjoara, ci pentru a invata cea mai „simpla” meserie pentru a putea castiga banii necesari pentru a duce o viata „lipsita de griji”. Si asta desi e o situatie generalizata in ziua de azi, in Romania se simte poate mai pregnant decat in alte tari mai „dezvoltate”.

e-

Adi:
Multumesc, Electron. Ai raspuns foarte frumos si detaliat. Ne ajuta mult aceste raspunsuri. Sper sa li se alature si alte raspunsuri ale altor persoane.

marinela:
Electron a raspuns foarte bine. Pot sa mai adaug ca pe elevi ii intereseaza tot ce are legatura cu viata lor de zi cu zi, tot ce are o aplicatie directa , tot ce le aduce un raspuns la ce vad si aud la televizor sau afla de pe internet. De asemenea prezentarea sa fie cat mai atractiva, colorata, animata si simpla, scurta si concisa. Ei "nu au timp" pentru a asculta si urmari pe cineva un timp mai lung. De exemplu:elevii mei au fost foarte interesati de povestirea despre accidentul de la Cernobal, desopre masurile care s-au luat, despre masurile pe care trebuiau sa fie luate, despre urmarile accidentului. Au fost atenti si cand le-am explicat ce inseamna o reactie nucleara, timp de injumatatire, etc. La scoala cand trebuie sa facem reactiile nucleare, ma intreaba la ce le trebuie lor asta. Nu stiu daca am fost clara. Cam asta doresc majoritatea elevilor nostri.

Adi:
Marinela, multumesc. Zici foarte bine. Aplicatii practice, directe. Si eu ma gandesc daca la prezentarea mea de la licee sa incep direct cu aplicatiile practice si sa ii fac curiosi si apoi sa discutam ce stiinta permite a se realiza aceasta, sau invers, sa incep clasic cu ce se stie apoi la final sa punem aplicatii practice. Este clar ca trebuie animatii, entuziasm, colorat, dinamic, legaturi cu ce stiu deja, cu viata de zi cu zi, cu aplicatii practice. Usor usor ne putem antrena in acest sens.

Navigare

[0] Indexul de Mesaje

[#] Pagina următoare

Du-te la versiunea completă