Ok, atunci hai sa vedem ce rezulta din asta pentru cele 6 impulsuri:
p_auto_f=0 , masina este in repaus dupa t>0
Corect. (Asta rezulta direct din alegerea reperului folosit).
Vasul este in miscare fata de masina dupa t>0 cu viteza |v|+|u|=-v+u , se misca contrar fata de masina , p_vas_f=-(-v+u)*m_vas
In primul rand, evita sa scrii ceva de genul : "|v|+|u|=-v+u", pentru ca asta e gresit matematic (si fizic). Matematic stim ca suma modulelor nu poate avea un rezultat negativ, dar mai stim ca v (ca modul) e mai mare ca u (ca modul), deci algebric vorbind, -v+u este o cantitate negativa. De aceea prima egalitate e gresita. Decat sa folosesti notatii matematice care pot sa insemne altceva decat poate voiai tu sa scrii, mai bine foloseste notatii personale de genul: v_vas_fin = ...
Acum, pentru a evalua corect (inclusiv algebric) viteza pe v_vas_fin, putem gandi asa: stim ca masina se deplaseaza fata de vas (dupa t=0) spre nord, deci vasul se deplaseaza fata de masina (dupa t=0) spre sud (deci semnul vitezei vasului va fi negativ, data fiind orientarea reperului ales cu sensul pozitiv spre nord).
Ca magnitudine, v_vas_fin este suma modulelor lui v si u, pentru ca am stabilit ca ambele se referea la miscarea fata de apa (dupa t=0), deci daca masina se deplaseaza spre nord fata de apa cu o viteza de modul v, iar vasul se deplaseaza spre sud fata de apa cu o viteza de modul u, atunci viteza totala a vasului fata de masina (dupa t=0) de modul (magnitudine) v+u.
Deci, in concluzie, avem v_vas_fin = - (v+u) si p_vas_fin = - m_vas * (v+u).
Viteza apei fata de masina care este in miscare este |v|, cum masina se deplaseaza contrar apei ->viteza apei este -v , p_apa_f=-(-v)*m_apa
Pe de o parte este corect, viteza apei fata de masina (dupa t=0) este -v (din cauza sensului reperului spre nord), dar atunci calculul pentru impuls este p_apa_fin = m_apa * (-v) = - m_apa *v. De ce ai inmultit inca o data cu minus in formula impulsului ?
p_auto_i=m_auto*v
Asta e gresit. Daca reperul ales este masina in miscare (spre nord), atunci masina la t<0 se misca spre sud fata de acest reper. Imagineaza-ti ca dupa t=0, cand masina porneste, o "copie" a masinii "ramane in urma" (ea nu porneste fata de apa). Ei bine, in ce sens se deplaseaza aceasta "copie", daca tu esti in masina care a pornit spre nord? Nu spre sud?
De aceea, avem p_auto_ini = m_auto* (-v) = - m_auto*v
Deoarece asupra vasului nu actioneaza nicio forta inseamna ca se deplaseaza in acelasi sens cu masina , p_vas_i=m_vas*u
Sunt de acord ca la t<0, asupra vasului nu actioneaza nici o forta pe directia nord-sud, deci e "solidar cu masina" la t<0. Ca atare, impulsul sau pentru t<0 se calculeaza tot cu viteza -v ca si a masinii (fata de masina in miscare).
Deci p_vas_ini = m_vas*(-v) = -m_vas*v
p_apa_i=-(v+u)*m_apa
Nu, apa (ca si vasul), e "solidara cu masina" la t<0, deci si impulsul ei il calculam cu aceeasi viteza ca a masinii la t<0, anume -v.
Deci p_apa_ini = m_apa*(-v) = -m_apa*v
Prima intrebare: ai inteles rationamentele prezentate mai sus? Ai vreo nelamurire la aceste puncte? Nota: toate aceste rationamente ar fi mult mai usor de urmarit daca faci desenele corespunzatoare desenand vectorii respectivi cu orientarile lor fata de reperul ales.
A doua intrebare: poti acum, cu aceste formule pentru impulsurile partiale, sa calculezi raspunsul la problema (raportul maselor m_vas/m_auto in functie de raportul k=v/u)?
e-