Forumul Scientia

Fizică, astronomie şi aerospaţiale => Fizica clasică, fizica materialelor şi mecanica cuantică => Subiect creat de: scutarovik din Septembrie 04, 2012, 02:09:22 PM

Titlu: Similitudine Ciocnire Masini
Scris de: scutarovik din Septembrie 04, 2012, 02:09:22 PM
Buna ziua!
Presupunand ca am dori sa testam ce s-ar intampla la impactul frontal a 2 autovehicule (oarecare) la viteza de 100 km/h, dar nu dorim sa realizam acest experiment cu 2 autovehicule reale.
Alegem sa realizam experimentul cu 2 machete, scara 1:10, construite din aceleasi materiale (inclusiv motorul, scaunele, pneurile, etc).
Cu ce viteza ar trebui sa ciocnim machetele si de ce? Care sunt marimile care intervin?
Multumesc!
Titlu: Răspuns: Similitudine Ciocnire Masini
Scris de: Quantum din Septembrie 05, 2012, 12:54:56 AM
Nu stiu raspunsul la intrebari dar revenind la scenariul initial, cu autovehicule reale, efectul ar fi cam acelasi cu impactul unui autovehicul intr-un zid cu 100km/h. Intuitiv unii probabil ar crede ca ar trebui sa fie 200km/h (viteza celor doua automobile adunate) dar nu este asa. Explicatia este ca zidul este fix fata de cazul ciocnirii celor doua autovehicule care nu sunt fixe. Am vazut experimentul asta (nu mai stiu exact cu ce viteze) la Mythbusters.
Titlu: Răspuns: Similitudine Ciocnire Masini
Scris de: ariel55 din Septembrie 05, 2012, 02:14:21 AM
Pentru scutarovik:
CitatPresupunand ca am dori sa testam ce s-ar intampla la impactul frontal a 2 autovehicule (oarecare) la viteza de 100 km/h, dar nu dorim sa realizam acest experiment cu 2 autovehicule reale.
Alegem sa realizam experimentul cu 2 machete, scara 1:10, construite din aceleasi materiale (inclusiv motorul, scaunele, pneurile, etc).

Pentru a intelege complexitatea raspunsului la intrebarea ta, iti ofer un link util:
www.criminologie.ro/SRCC/CDs/2006/2006-02/pg.131-141.doc (http://www.criminologie.ro/SRCC/CDs/2006/2006-02/pg.131-141.doc) Este un studiu al unei ciocniri nefrontale in scopul , determinarii vitezelor initiale a vehicolelor.

Nu cred ca un studiu , care sa fie cat de cat apropiat de realitate , realizat la scara 1:10 va prezenta rezultate exploatabile..Poate fi cel mult un studiu scolastic.Rezultatele testului nu pot fi argumente in realitate.
In cazul ciocnirii frontale a doua vehicule ai de a face cu o ciocnire presupusa centrala, de tip plastic (idealizat , evident).
La o ciocnire plastică (sau total neelastică) , corpurile cu masele m1 şi m2 formează - prin ciocnire - un corp cu masa m=m1+m2 .Evident nici acesta nu este cazul real.
Energia cinetică a corpului de masă m, rezultat în urma ciocnirii plastice, este mai mică decît suma energiilor cinetice ale corpurilor înainte de ciocnire. Aceasta înseamnă că în procesul de ciocnire plastică o parte din energia cinetică a corpurilor se transformă în alte forme de energie ca, de exemplu, în energie de deformare şi, în special, în căldură.
Diferenţa dintre suma energiilor cinetice ale corpurilor înaintea ciocnirii plastice şi energia cinetică a corpurilor rezultat prin ciocnire se notează cu Q şi se numeşte căldura degajată în procesul ciocnirii plastice.
Iar acesta este cazul ideal!Descrierea completa a fenomenului este mult mai complexa decat pare la prima vedere.Pentru asta studiul se face 1:1 (cu vehicule prelevate din lotul aflat fabricatie).
Nu stiu cat de mult te satisface raspunsul , dar in cazul ideal (aplicatie scolara) vei folosi legile conservarii impulsului si energiei. (o marime vectoriala si alta scalara - pentru echivalente ideale ai ca posibile variabile, m sau v). Repet, acesta este cazul ideal.
Titlu: Răspuns: Similitudine Ciocnire Masini
Scris de: virgil 48 din Septembrie 05, 2012, 07:18:01 AM
Citat din: Quantum din Septembrie 05, 2012, 12:54:56 AM
Nu stiu raspunsul la intrebari dar revenind la scenariul initial, cu autovehicule reale, efectul ar fi cam acelasi cu impactul unui autovehicul intr-un zid cu 100km/h. Intuitiv unii probabil ar crede ca ar trebui sa fie 200km/h (viteza celor doua automobile adunate) dar nu este asa. Explicatia este ca zidul este fix fata de cazul ciocnirii celor doua autovehicule care nu sunt fixe. Am vazut experimentul asta (nu mai stiu exact cu ce viteze) la Mythbusters.
Pentru ca raspunsul sa fie adevarat, trebuia sa adaugi cel putin conditia ca cele doua
autovehicule(si eventual incarcaturile lor), sa aiba aceeasi masa.
Titlu: Răspuns: Similitudine Ciocnire Masini
Scris de: puriu din Septembrie 06, 2012, 10:00:12 AM
Exista putine procese la care se poate aplica similitudinea dimensionala, acolo unde marimile de interes apar la puterea intaia. In cazul concret descris mai sus nu se aplica. Daca dimensiunile liniare se realizeaza la o scara redusa sectiunile scad cu patratul scarii, iar volumele, masele si fortele de inertie scad cu cubul scarii. Rezulta o macheta mai rezistenta decat originalul.
Titlu: Răspuns: Similitudine Ciocnire Masini
Scris de: ariel55 din Septembrie 06, 2012, 10:52:22 AM
Corect!
Titlu: Răspuns: Similitudine Ciocnire Masini
Scris de: scutarovik din Septembrie 06, 2012, 12:46:25 PM
Citat din: puriu din Septembrie 06, 2012, 10:00:12 AM
Exista putine procese la care se poate aplica similitudinea dimensionala, acolo unde marimile de interes apar la puterea intaia. In cazul concret descris mai sus nu se aplica. Daca dimensiunile liniare se realizeaza la o scara redusa sectiunile scad cu patratul scarii, iar volumele, masele si fortele de inertie scad cu cubul scarii. Rezulta o macheta mai rezistenta decat originalul.
Intr-adevar un asemenea raspuns intuiam si eu, doar ca in alte cuvinte, sa spun. Cu toate acestea,considerati ca viteza de ciocnire a machetelor ar trebui sa fie mai mica sau mai mare decat cea a modelelor naturale?