Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?

Creat de Adi, Octombrie 07, 2008, 04:23:57 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Electron

Daca e sa-mi dau cu parerea, tot pe varianta 3 as merge si eu. Dar nu cred ca ar fi mai greu pentru elevi, ci din contra, pentru profesori. Ei sunt cel mai greu de "adaptat", pentru ca oricum elevii nu fac decat sa asculte (in masura in care asculta) de ce le spun si cum sunt organizati de profesori. Dar pe profesori cine sa-i organizeze ?

Ce e cert este ca sistemul de invatamant a decazut foarte mult comparat cu acum 10-15 ani. Pentru asta e nevoie sa fie pus iar pe picioare, ca ignoranta devine din ce in ce mai apasatoare in societatea romaneasca.

e-
Don't believe everything you think.

bbb

Într-adevăr, și pentru profesori va fi greu, sau cel puțin pentru adevărații Profesori. Dar nici elevilor, mai exact elevilor cărora le pasă de școală, nu le va fi ușor. Îmi amintesc de tezele unice, cum noi am fost prima generație care a dat tezele alea unice în loc de capacitate în clasa a 8a. Acolo pot să spun că profesorii au fost foarte interesați șă ne ajute și au predat ca la carte. Am discutat cu ei acum, după ce am plecat din țară, și au spus că nu a fost chiar atât de greu pentru ei, că ei tot materia aia au predat-o. Dar pot să spun că nouă ne-a fost destul de greu, cel puțin în primul semestru. Pentru că habar nu aveam ce se va da, cel puțin la geografie unde făcuserăm doar relieful. Nu știam cum va fi structurată teza, dacă se va păstra modelul capacității. Dar în final a fost bine, în special datorită profesorilor care au fost interesați. Dar am dat o teză unică și în clasa a 7a, în semestrul 2. La română a fost bine, pentru că am avut o profesoară bună. Dar la matematică a fost un dezastru, și pot să spun că în mare parte datorită profesoarei. Dacă ajungi să termini o facultate (particulară, bineînțeles) și să nu știi reciproca teoremei lui Pitagora (să susții sus și tare că ea e [tex]cateta1^2=ipotenuza^2-cateta2^2[/tex]
) sau să faci varză funcțiile trigonometrice...Mă îndoiesc că ei i-a fost foarte greu, dar nouă cu siguranță ne-a fost.
Unde am vrut de fapt să ajung cu exemplul ăsta...Sunt de acord cu Electron că profesorilor le va fi greu, dar numai Profesorilor. Și cum Profesori sunt din ce în ce mai puțini, și cum învățământul românesc e plin de "profesori", cel mai greu le va fi elevilor cu astfel de "profesori" la catedră. Și sunt destui, chiar și dacă îi considerăm doar pe cei cărora le pasă de școală.

Adi

Eu cred ca cel mai usor sa se adapteze la o eventuala reforma le va fi Profesorilor (alora buni) si cel mai greu profesorilor slab pregatiti, care nu stiu sa predea cum trebuie si nici nu sunt invatati sa invete lucruri noi. Chiar si financiar, daca sistemul va fi bine facut, Profesorii vor avea sporuri salariale pe baza de rezultate si competenta si vor trai deci mai bine.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

b12mihai

CitatDacă ajungi să termini o facultate (particulară, bineînțeles) și să nu știi reciproca teoremei lui Pitagora (să susții sus și tare că ea e cateta1^2=ipotenuza^2-cateta2^2

:D :D :D :D :D Nu pot sa cred ca v-a invatat asa ceva, am trait sa o aud si pe asta....

Cat despre functii trigonometrice facute varza in scoala generala, multi profi ii considera pe elevi liceeni si predau functiile trigonometrice ca unor elevi de liceu...Foarte putini reusesc sa se limiteze la nivelul scolii generale cu trigonometria. Eu as scoate-o din generala, ca sa fiu sincer, asa cum as scoate si fizica din generala, pt ca a preda viteza ca vector elevilor de a sasea e ca si cum le-ai vorbi de teoria relativitatii - ei oricum nu o sa inteleaga nimic...

Aaaah, ca bagi predarea vectorilor la matematica dupa ce au invatat geometria piticii...eehe..alta viata...atunci poti sa predai mecanica dupa ce au facut putin despre vectori...

Eu sunt adeptul ca pe elev il inveti atunci cand ai garantia ca are toate notiunile pe care le vei folosi in predarea lectiei, ca el pricepe greu cand i-a fost predat inainte ce folosesti tu in lectie, daramite sa ii predai, de exemplu, viteza, miscarea folosind teoria vectorilor fara ca ala sa stie vectori...sau sa bagi grafice cand el nu stie ce e aia functie (lege)
Fiecare are scopul lui in lumea asta nebuna.

bbb

Și eu sunt perfect de acord cu tine, Mihai. Îmi amintesc că în generală nu pricepeam nimic din viteză ca vector, accelerație sau alte povești. Dar au fost și chestii interesante la fizică în generală...
Dar funcțiile trigonometrice de acolo sunt simple...practic ți se spune doar că sin e cateta opusă pe ipotenuză iar apoi le folosești în probleme simple, mai ales în clasa a 8a știu că le-am folosit mai mult, să aflăm unghiul dintre două drepte sau chestii în genul. În liceu a veit apoi partea frumoasă cu trigonometria...
Doar că draga noastră profesoară nu le preda la nivel de liceu, să zicem că e prea mult, prea greu și nu înțelegeam. Doar că știa funcțiile trigonometrice din gimnaziu cum știa reciproca lui Pitagora. Deci, ai trăit să o vezi și pe asta...

Adi

Nu sunt de acord sa predai ceva doar dupa ce a inteles deja toate notiunile din spate. Ci invers, atunci cand predai ceva la fizica, sa il inveti pe elev toate notiunile din spate necesare. Pentru asta insa trebuie sa stii tu sa le explici bine. De exemplu, cand am inceput a noua, timp de doua saptamani proful ne fizica ne-a predat doar trigonometrie, 5 ore pe saptamana. Pur si simplu. Ca fara ea nu intelegi nimic la fizica.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

bbb

Adi, tu ai avut norocul unui Profesor excelent în liceu. Eu, de exemplu, nu.
Iar la nivel de gimnaziu, ar fi mult prea multe noțiuni pe care tu, ca profesor de fizică, ar trebui să i le explici copilului pentru a îl face să înțeleagă tot ce îi predai. Practic, ai face mai mult matematică decât fizică și nu ți-ai termina materia.
De exemplu aici, la primele cursuri de matematică, ți se predă totul de la început. Nu se bazează pe faptul că tu știi de dinainte. Bine, e adevărat și că toată lumea, în afară de englezi, știe mare parte de dinainte...

Adi

Ah, de acord ca in cazul ideal ar trebui ca sa inveti la mate notiuni inainte sa le folosesti la fizica. Pentru asta trebuie armonizate cele doua programe.

Dar pe de alta parte la mate parca e totul asa de abstract, ca multe le intelegi mai bine abia cand le faci la fizica. De exemplu, notiunea de derivata, integrala si in general limita le inveti cel mai bine plecand de la exemple reale de la fizica si predand notiunile in joaca. Apoi la matematica le faci inca si mai riguros, desigur. Dar e bine sa auzi de ele prima data la fizica. De exemplu, intr-a noua tot asa explici frumos notiunea de viteza instantanee si la sfarsit vede la mate - ah, aia era de fapt o derivata - sau calculezi cu notiuni de algebra lucrul mecanic de a aduce o sarcina de la infinit intr-un punct si la sfarsit vezi la mate - ah, aia era de fapt o integrala -, apoi la fizica studiezi cum variaza presiunea atmosferica cu inaltimea si apoi vezi la mate - ah, aia era o ecuatie integralo-diferentiala-. Eu asa am facut la fizica, caci da, am avut noroc de un Profesor excelent, domnul Stefan Brizan de la Fratii Buzesti, Craiova.

Eu as vad ca trebuie predata matematica, exact atunci cand ai nevoie de ea la fizica, iar nu separat, alta data.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Skolon

Citat din: Adi din Decembrie 29, 2009, 10:15:27 PM
Nu sunt de acord sa predai ceva doar dupa ce a inteles deja toate notiunile din spate. Ci invers, atunci cand predai ceva la fizica, sa il inveti pe elev toate notiunile din spate necesare. Pentru asta insa trebuie sa stii tu sa le explici bine. De exemplu, cand am inceput a noua, timp de doua saptamani proful ne fizica ne-a predat doar trigonometrie, 5 ore pe saptamana. Pur si simplu. Ca fara ea nu intelegi nimic la fizica.

Adi, fără supărare, dar din tot paragraful doar ultima frază o consider corectă. Adică, fără trigonometrie nu se poate înţelege fizica (de altfel, dacă nu mă înşel, trigonometria s-a născut din necesitatea explicării unor teorii ale fizicii).
Deci, logic, mai întâi îi înveţi pe copii trigonometrie şi abia apoi fizică. Aşa e corect d.p.d.v. instituţional.

Adi

#39
Citat din: Skolon din Decembrie 29, 2009, 11:01:49 PM
Citat din: Adi din Decembrie 29, 2009, 10:15:27 PM
Nu sunt de acord sa predai ceva doar dupa ce a inteles deja toate notiunile din spate. Ci invers, atunci cand predai ceva la fizica, sa il inveti pe elev toate notiunile din spate necesare. Pentru asta insa trebuie sa stii tu sa le explici bine. De exemplu, cand am inceput a noua, timp de doua saptamani proful ne fizica ne-a predat doar trigonometrie, 5 ore pe saptamana. Pur si simplu. Ca fara ea nu intelegi nimic la fizica.

Adi, fără supărare, dar din tot paragraful doar ultima frază o consider corectă. Adică, fără trigonometrie nu se poate înţelege fizica (de altfel, dacă nu mă înşel, trigonometria s-a născut din necesitatea explicării unor teorii ale fizicii).
Deci, logic, mai întâi îi înveţi pe copii trigonometrie şi abia apoi fizică. Aşa e corect d.p.d.v. instituţional.

Skolon, asa am zis si eu, ca intai predai la copii trigonometrie si apoi fizica. Si chiar am spus ca asa mi s-a facut mie la clasa. Ce nu sunt de acord e sa predai fizica prost cu pretextul ca inca nu au invatat notiunile de mate necesare la ora de matematica. Profesorul de fizica trebuie sa poata explica notiunile de mate necesare la fizica atunci cand sunt nevoie de ele la fizica. Mai mult, ar trebui ca matematica ca si materie sa nu existe, ci doar fizica si tot ce e nevoie de mate sa se faca la fizica (dar asta doar intr-o lume ideala in care toti ar studia fizica), dar asa ai nevioe de mate, caci au nevoie de mate si cei ce nu vor sa studieze doar fizica.

Nu doar geometria a aparut din nevoi practice, sau trigonometria, ci si analiza matematica. Ele trebuie studiate la fizica, as zice eu, cel putin sa aflii de ele prima data la fizica inainte de clasa a XI-a. Apoi le studiezi la mate mai riguros in ultimii doi ani de liceu.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Skolon

#40
Ar fi perfect dacă şcoala românească ar începe să facă exact ce a făcut profesorul tău. Însă nu cred că o va face, nu doar pentru că e prea închistată în tipare învechite ci şi pentru că e şi ea tributară, după părerea mea, unei concepţii greşite asupra realităţii pe care ştiinţa a indus-o societăţii.

Ştiinţa, datorită imensei complexităţi cu care se confruntă, a împărţit "realitatea ştiinţifică" în "felii" distincte cărora le-a dat fiecăruia un nume şi sistemul educaţional prezintă noilor generaţii aceste "felii de realitate" în mod distinct ca pe realităţi în sine: chimia nu este explicată ca o extindere macroscopică a fizicii cuantice, aparent nu se ţine cont că sociologia derivă de fapt din ... chimie prin intermediul biologiei, că dinamica socială crează istoria şi aşa mai departe. Acest "curent" a existat chiar şi în rândul comunităţii ştiinţifice, de abia ultimele decenii aducând în prim plan ideea de interdisciplinaritate (toate ştiinţele privite ca un tot unitar).

Există chiar şi efecte în plan social, de exemplu societatea vestică este plină de oameni hiperspecializaţi (hiper-cunoscători în domenii foarte restrânse) în dauna celor plurispecializaţi. Poate că în contextul sistemului social dominant în această zonă, acest tip de specializare e mai util, însă pe termen lung eu personal consider că e nociv.
De aceea sunt sceptic în a copia acel sistem de învăţământ chiar dacă aparent am oferi astfel tinerilor mai multe şanse de realizare profesională.

Adi

Foarte buna observatia ta ca de fapt toate domeniile stiintifice sunt legate unele de altele si este bine ca elevii sa isi formeze aceasta viziune despre cum sunt legate diversele domenii stiitinfice intre ele, cum descriu realitatea la alte nivele si care e realitatea dintre aceste nivele. Ideea mea de a preda conceptele matematice de care ai nevoie la fizica chiar la orele de fizica este tocmai un pas in aceasta directie, dupa parerea mea. Sunt de acord ca ar fi foarte greu de implmentat in scoala. Si nu e bine sa se renunte complet la orele de matematica, caci matematica iti formeaza gandirea si e pentru toata lumea, nu doar pentru cei care studiaza fizica. Dar pentru cei care fac fizica la un nivel mai intens, e ok sa invete notiuni de mate inainte de a le face la mate, sau sa le fie reexplicate inca si mai bine la fizica, sau prin fizica, prin cazuri concrete, sa le inteleaga inca si mai bine.

Si eu sunt de acord ca e nevoie si de oameni care sa aiba vederea de ansamblu, pe langa oameni foarte specializati. Si desigur e nevoie si de oameni care sa fie undeva intre. Personal, eu cred ca sunt undeva intre si prefer sa fiu asa. Pasiunea asta de popularizare a stiintei si predare a fizicii ma duce undeva spre a vedea lucrurile mai per ansamblu, dar atunci cand fac cercetare ma specializez undeva. Fiecare om trebuie sa isi aleaga cum i se potriveste mai bine.

Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

b12mihai

Adi, de acord cu tot ce ati spus si tu si Skolon, dar ce te faci cu profesorii de fizica mai lenesi, care fie din comoditate, fie din faptul ca nici ei nu le-au avut cu matematica prea bine (sau cazul Biancai: au ajuns profesori pe pile), refuza sa predea notiunea de vector inainte de a preda viteza? Pentru ca multi profesori la noi gandesc asa: "Aoleo, ce ma fac? Acum trebuie sa va predau toate teoria vectoriala" cand pentru viteza trebuie sa explice doar ce e ala vector, la ce foloseste si metodele de compunere...restul pot sa apara pe parcurs, la nevoie.

La fel cu trigonomteria. In scoala generala nu imi amintesc sa se invete ce e ala sin(a+b) si a tranti formula fara sa o demonstrezi mi se pare pierderea esentei stiintei...stiinta = demonstratia unor fapte si explicarea lor, nu?

Si noi am avut o problema cu explicarea transferului optim de putere in clasa a 10-a ca nu aveam notiunea de derivata. Profesorul nostru a reusit sa ne dea explicatia fara a folosi derivata, adica a avut capacitatea de a ne explica "empiric" de ce trebuie R=r ca sa fie transfer optim de putere. Acum intr-a12a nu am avut probleme sa inteleg dupa ce am facut analiza matematica perfect la mate. Deci se poate si asa, dar nu stiu daca merge mereu. La fel ne-a explicat si compunerea vitezelor relativist, tot "empiric", pentru ca multi nu puteau sa inteleaga ca f'(x) e tot una cu df/dx si se incurcau in notatii...

Asadar, exista doua solutii unice: ori profesorul care preda la clasa e foarte destept si stie sa se faca inteles in orice situatie, ori materia scolara este armonizata astfel incat elevul sa poata face legaturi usor: ce aplicatie are trigonometria in viata de zi cu zi, in fizica, la ce imi foloseste sa stiu sa trasez corect graficul unei functii, ce notiuni din chimie sunt folosite in fizica (in 12 ani de scoala, abia in ultimul an am aflat si eu ca ce invatam la chimie intr-a 9-a cu orbitalii imi foloseste sa inteleg fizica atomica) si tot asa...

Si cred ca mai lipseste ceva elementar: predarea stiintei in ordinea cronologica, istorica...si cand se dau niste definitii, teoreme, legi, axiome, sa se spuna frate clar de unde i-a venit ideea celui care a enuntat-o.
Fiecare are scopul lui in lumea asta nebuna.

Adi

Corect, gothik. Profesorul meu ne-a predat aia cu transferul maxim de putere unde rezulta ca R=r fara sa foloseasca derivata. Se foloseste o chestie ingenioasa la probleme de maxim si minim, anume aceea ca daca produsul a doua numere e constant, atunci suma lor e minima cand numerele sunt egale. Si cu problema asta am luat apoi zece curat la primul meu concurs (Evrika de la Baia Mare intr-a zecea), abia apoi intr-a 11-a am ajuns la prima nationala. Nu ca eram eu mai destept, ci ca mi s-a explicat bine.

Si profesorul meu ne explica si istoric, nu ca in manual, cand la cuantica se sare direct la modelul cuantic al atomului, fara sa iti explice istoric cum a evoluat cunoasterea noastra despre atom.

Asadar, totul sta in a avea un Profesor ca si profesor ...
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Skolon

În toate domeniile contează foarte mult calităţile personale ale celui care e practicant al acelui domeniu, nu doar în învăţământ. Şi unii ... "fac diferenţa" cum se spune.

Nu putem însă să ne bazăm doar pe aceste persoane excepţionale. Pentru că, până şi ei au nevoie de un anume tip de educaţie pentru a fi aşa cum sunt. Important este sistemul, iar el e ... defectuos azi în Romania. Asta spuneam mai sus si asta se înţelege până la urmă şi din mesajul lui gothik12.