Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

SpaceAlliance.ro : Primul portal romanesc de tehnologii aerospatiale

Creat de Adi, August 06, 2008, 11:33:55 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

s.p.a.c.e

Multumesc. Articolul nostru, desi mai complicat prin detaliile tehnice, sper sa aduca lamuririle necesare.
http://www.spacealliance.ro
Primul portal din Romania dedicat tehnologiilor aerospatiale

Adi

Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

s.p.a.c.e

Prima lansare Ariane 5 a anului 2009

Aseara 12 februarie 2009 ora 22:09 UTC a avut loc prima lansare Ariane 5 a anului 2009- zborul V187. Versiunea ECA a rachetei a ridicat pe orbita de la baza Kourou din Guiana Franceza 4 sateliti : HotBird 10, NSS-9, Spirale A si Spirale B, realizand un numar record de 29 de lansari reusite. Incarcatura cu masa totala de 8511kg a fost injectata perfect in orbita : HotBird 10 dupa 26 minute si 36 secunde, NSS-9 dupa 32 minute si 8 secunde si cei doi Spirale dupa 33 minute si 52 de secunde.
NNS-9 a fost construit si va opera pentru SES si va fi pozitionat pe o orbita geostationara la 183 grade est inlocuind in acest slot mai vechiul NSS-5 (lansat in urma cu 11 ani) care va fi mutat pe o alta pozitie orbitala. Satelitul este dotat cu 44 transpondere in banda C si va furniza servicii pentru Australia, Japonia, China, Polinezia si Hawaii. Satelitul, construit pe o platforma Star2 are o durata de viata de 15 ani si o masa de 2230kg. Precedentul satelit, NSS-8 a fost pierdut la lansarea din ianuarie 2007 cand racheta Zenit 3SL a explodat. Seria va fi continuata de NSS-12 si NSS-14 care vor fi lansati anul viitor.
HoBird 10 ultimul din seria initiata in septembrie 2003 atunci cand EADS Astrium a primit comanda de fabricatie a lui HotBird 8 este un satelit geostationar de 4.8 tone bazat pe platforma Eurostar-3000 (comuna pentru foarte multi sateliti de telecomunicatie). Satelitul apartinand operatorului Eutelsat are 64 de transpondere in banda Ku si va fi plasat temporar la 7 grade west unde va inlocui mai vechiul AtlanticBird 4 ce furnizeaza servicii TV pentru Orientul Mijlociu. Dupa 18 luni va fi mutat la 13 grade est alaturi de predecesorii HotBird 8 si HotBird 9 ajungandu-se astfel la o capacitate de 1100 de posturi TV si 600 de posturi radio deservite de acest slot din retea (care acopera Europa, America de Nord si Orientul Mijlociu). Dupa aceasta manevra, mai vechiul HotBird 6 parcat astazi tot la 13 grade est va fi eliberat urmand sa fie transferat catre alta pozitie in flota Eutelsat.
Ceilalti doi sateliti Spirale (Système Préparatoire Infra-Rouge pour l'Alerte) apartin directiei DGA a armatei franceze si au rolul de a demonstra capacitatea unui sistem de aparare antiracheta francez. Platformele, cu masa de 120kg vor avea o traiectorie eliptica inalta cu apogeul la 36000km si perigeul la 600 km. Vor opera pentru 14 luni realizand observatii in infrarosu ce vor permite detectarea oricarei lansari de racheta balistica de la sol. Sistemul, primul de acest fel construit in Europa, a costat 124 milioane de euro si se intentioneaza a fi extins mai tarziu in planul strategic de aparare contra rachetelor.
Seria Ariane5 va continua pe 16 aprilie cu zborul dual al satelitilor stiintifici Herschel si Planck apartinand ESA.

http://www.youtube.com/watch?v=9w-9FQo7iYc
http://www.youtube.com/watch?v=XUBvqJxbR3U

articol original SpaceAlliance
http://www.spacealliance.ro
Primul portal din Romania dedicat tehnologiilor aerospatiale

b12mihai

Am pus eu articolul "Prima lansare Ariane 5 a anului 2009", Adi, scuze pentru cel cu ciocnirea, nu am fost toata ziua ieri, am ajuns tarziu acasa si...a fost prea tarziu...
Fiecare are scopul lui in lumea asta nebuna.

Adi

Nici o problema. De aceea suntem o echipa, pentru ca atunci cand nu poate unul, sa faca altul. Mersi ca ai pus acest nou articol pe site.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Adi

Articolul Detaliile ciocnirii din spatiu dintre satelitul american Iridium si cel satelitul rusesc Cosmos 2251 a fost preluat de la noi de Ziare.ro, a avut 850 de vizitatori si nota 20 din 20 de voturi. Felicitari, asadar, SpaceAlliance.ro si ne bucuram ca putem contribui cu contactele noastre catre presa ca publicul roman sa afle de acestea.

In alta ordine de idei, as avea o sugestie de articol, daca imi permiteti. Am citit in presa romanesca lansarea unei misiuni romanesti (ORCA sau ARCA) in care o racheta va ajunge pe Luna cu ajutorul unui balon (?!). Au lansat o brosura, o declaratie de presa, dar nu am inteles mai nimic. Se va lansa un balon si din balon va decola o racheta? Va fi doar satelit al Pamantului sau va intra in orbita in jurul Lunii? Este una din cele doi mari realizari ale aerospatialului romanesc (primul fiind Goliat) si ar merita promovat. Dar noi nu am inteles inca despre ce este vorba ... Poate puteti scrie dvs un articol pe aceasta tema. Multumesc mult de intelegere.

Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

s.p.a.c.e

Concluziile accidentului spatial din 10 februarie

Pe masura ce trece timpul apar noi amanunte in cazul accidentului din 10 februarie cand satelitul american de telecomunicatii Iridium33 si satelitul rus militar Cosmos2251 s-au ciocnit pe orbita.
In primul articol spuneam ca este putin probabil ca vina sa apartina Rusiei datorita faptului ca satelitul Cosmos2251 era retras din activitate si parcat pe orbita. In plus nu avea motoare ci doar un sistem de control pasiv al atitudinii, in timp ce satelitul Iridium33 avea un sistem de propulsie activ cu hidrazina care ii permitea efectuarea unor manevre ample.
Prin analiza elementelor orbitale din 8 februarie 2009 si din 10 februarie 2009 se poate observa o mica variatie doar in ce priveste altitudinea, pozitia orbitala ramanand neschimbata.
Se pare deci ca cei doi sateliti s-au ciocnit pur si simplu fara a avea loc nici un fel de eroare in ceea ce priveste o eventuala manevra.
Unul din purtatorii de cuvant ai companiei Iridium a incercat sa justifice stangaci accidentul aruncand o umbra de indoiala fata de USSSN si NORAD-reteaua americana care urmareste toate fragmentele orbitale. Acesta a amintit ca Iridium nu a primit saptamana aceasta nici un fel de raport despre o posibila coliziune pe orbita si chiar daca un asemenea raport ar fi fost primit cel mai probabil nu ar fi pus in practica. Trebuie reamintit ca NORAD furnizeaza in anumite cazuri (cand doi sateliti se gasesc sub 5 km departare unul fata de altul) rapoarte de coliziune avertizand partile implicate. Totusi predictiile orbitale au o anumita imprecizie iar in cazul efectuarii unei manevre aceasta trebuie sa fie suficient de ampla pentru a inlatura aceasta incertitudine.
Ce se omite aici este intr-adevar ca agentia americana urmareste zilnic cele peste 18000 de fragmente orbitale mai mari de 10 cm dar avand un numar de cateva mii de sateliti de investigat, se limiteaza la reconstructia elementelor orbitale nu si la analiza tuturor posibilelor conjunctii. Cu alte cuvinte agentia americana stabileste prioritatile si efectueaza analiza posibilelor ciocniri doar pentru un numar finit de sateliti (ISS, marii sateliti de telecomunicatii etc). De fiecare data face insa publice toate elementele orbitale ale obiectelor inscrise in orbita terestra (mai putin satelitii militari). De aici este obligatia fiecarui operator privat de satelit sa isi analizeze individual riscurile la care este supus.
In cazul companiei Iridium se pare insa ca sunt deficiente majore- pentru ca departamentul lor de calcul orbital nu efectueaza aceste analize de risc in mod periodic. Atunci cand reteaua Iridium a inceput sa functioneze s-au realizat anumite calcule probabilistice si s-a ajuns la concluzia ca probabilitatea de a avea un astfel de eveniment este extrem de mica de numai 1 la 50 de milioane. Acest lucru impreuna cu (probabil) motive economice (de a reduce costurile unui astfel de departament propriu de investigatii) a condus cel mai probabil la situatia din 10 februarie.
Ramane de vazut cum v-a schimba acest accident procedurile interne ale marilor companii operatoare de sateliti si cat de mult va contribui la cresterea transparentei in domeniul spatial. 
Cert este ca astazi FAA (Federal Aviation Administration) a trimis o circulara liniilor aeriene tragand un semnal de alarma fata de riscul ridicat pe care fragmentele orbitale il au pentru zborurile comerciale dupa ce in acest weekend au fost raportate mai multe incidente (fragmente in flacari traversand atmosfera si zgomote puternice puse pe seama vitezelor supersonice ale acestor obiecte).

http://www.spacealliance.ro
Primul portal din Romania dedicat tehnologiilor aerospatiale

s.p.a.c.e

continuare 1...

http://www.spacealliance.ro
Primul portal din Romania dedicat tehnologiilor aerospatiale

s.p.a.c.e

#113
continuare 2...
Primele animatii video ale evenimentului:
pe siteul AGI
link

youtube
link1
link2
link3

articol original SpaceAlliance
http://www.spacealliance.ro
Primul portal din Romania dedicat tehnologiilor aerospatiale

Adi

Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

s.p.a.c.e

Lansare ratata pentru Orbiting Carbon Observatory

Azi dimineata la 9:55 UTC a avut loc lansarea satelitului OCO (Orbiting Carbon Observatory) de la baza aeriana Vandenberg din California la bordul unei rachete Taurus XL apartinand operatorului Orbital Sciences. Racheta tocmai trecuse printr-un proces de certificare din partea NASA pentru a putea efectua zborul si se calificase cu succes. Taurus XL este versiunea lansata de la sol a rachetei aeriene Pegasus, impartind aceeasi configuratie cu 3 trepte (bazate pe motoarele Orion 50SXLG, Orion 50XL si Orion 38) plus o prima treapta suplimentara (Castor 120) pentru accelerarea de la sol. Toate motoarele folosesc combustibil solid. Racheta a debutat in 1994 si inregistra pana astazi un numar de 6 lansari reusite cu 10 sateliti plasati in orbita si o lansare ratata in 21 septembrie 2001.
Cu o masa de 73 de tone si o inaltime de 28 de metri, racheta este capabila sa transporte intr-o orbita joasa a Pamantului, incarcaturi de pana la 1300kg.
Satelitul OCO fusese incarcat intr-o capsula speciala protectoare-un con amplasat in varful rachetei. La aproximativ 15 minute de la lansare capsula trebuia sa se separe automat de cel de al patrulea motor, dar se pare ca au fost ceva probleme care au condus la imposibilitatea injectiei in orbita dorita (orbita polara cu 705 km altitudine si 98.2 grade inclinatie). Se pare ca deviatia de la orbita este foarte mare si desi satelitul pare intr-o stare buna (furnizand telemetrie centrului de comanda) va fi imposibil de mutat in orbita dorita doar prin manevre efectuate cu motoarele proprii.
Satelitul care a costat 273 milioane de dolari a fost construit si lansat de Orbital Sciences si coordonat de JPL in cadrul programului NASA ESSP (Earth System Science Pathfinder). Isi propunea sa studieze pentru o perioada de minim 2 ani nivelul de CO2 din atmosfera terestra si sa permita evaluarea mai buna a relatiei dintre concentratia crescuta de CO2 si schimbarile climatice de pe glob.
Prin elaborarea unui model mai avansat bazat pe observatii din spatiu asupra concentratiilor de CO2 la scala globala se spera intelegerea mai buna a ciclului atmosferic si a identificarii mai precise a surselor generatoare de CO2.
Satelitul era stabilizat pe trei axe, avea senzori GPS si o camera stelara si era controlat de un sistem de propulsie folosind hidrazina ; avea ca instrument stiintific un telescop combinand 3 spectrometre ce urmau sa realizeze aproximativ 8 milioane de observatii la fiecare doua saptamani. Totul compactat intr-un satelit cu consum energetic sub 400W din care echipamentul stiintific sub 100W, cu atat mai remarcabil cu cat pentru pastrarea acuratetii masuratorilor, planul focal al telescopului era racit pana la -150 de grade Celsius cu ajutorul unui system criogenic.
Datele colectate urmau sa fie folosite in conjunctie cu cele de la formatia de sateliti Earth Observing System Afternoon Constellation ai NASA si in particular satelitul Aqua al carui instrument Atmospheric Infrared Sounder masoara nivelul gazelor dar din atmosfera inalta.

site oficial al proiectului

articol original SpaceAlliance
http://www.spacealliance.ro
Primul portal din Romania dedicat tehnologiilor aerospatiale

b12mihai

Fiecare are scopul lui in lumea asta nebuna.

s.p.a.c.e

#117
Lansare Telstar11N

Ieri 26 februarie 18:30 UTC a fost lansat satelitul de telecomunicatie Telstar11N construit de Space Systems Loral pentru operatorul Telesat. Compania Telesat cu sediul in Ottawa Canada este unul din liderii de pe piata internationala a telecomunicatiilor detinand o flota proprie de 13 sateliti la care se adauga inca 13 sateliti apartinand altor operatori dar care sunt de asemenea sub controlul Telesat.
Experienta de peste 40 de ani in domeniul spatial (primul satelit Telstar1 fiind lansat in 1962) este reflectata de multitudinea pozitiilor orbitale detinute: la 118.7 grade vest, 111.1 grade vest, 107.3 grade vest, 82 grade vest, 72.7 grade vest, 63 grade vest, 37.5 grade vest, 15 grade vest, 76.5 grade est si 138 grade est.
Un amanunt interesant este acela ca societatea Telesat este detinuta prin asociere de Loral Space Communications Inc. si departamentul de pensii publice al Canadei.
Noul satelit Telstar11N vine sa intregeasca asadar aceasta flota extinsa de sateliti geostationari. Satelitul are 4 tone greutate si detine 39 de transpondere in banda Ku. Este construit pe o platforma SSL1300 adaptabila la mai multe tipuri de misiuni si va opera la slotul orbital 37.5 grade vest timp de aproximativ 15 ani, de unde va deservi o gama larga de servicii mobile pentru sectoarele maritim si aeronautic din America de nord, Europa si Africa.
Lansarea a fost efectuata de la baza din Baikonur de o racheta Zenit-3SLB construita de Ukranian Yuzhnoye Machine Building Plant. Este de fapt racheta de baza Zenit-2SLB la care s-au mai adaugat echipamente de control Boeing plus o treapta suplimentara DM-SLB (construita de Rusia) pentru injectia intr-o orbita geostationara. Teoretic, racheta cu o lungime de 61 de metri poate ridica in orbite de transfer geostationare incarcaturi de pana la 6 tone.
In cazul de fata pentru a se atinge altitudinea unei orbite geostationare, secventa de zbor a durat peste 6 ore (mai précis 21345 secunde). La 00 :25 UTC satelitul s-a detasat de ultima treapta a rachetei si cateva minute mai tarziu a avut loc prima achizitie de telemetrie de catrea statia de sol Gnangara langa Perth, Australia, confirmand succesul lansarii.

SpaceAlliance
http://www.spacealliance.ro
Primul portal din Romania dedicat tehnologiilor aerospatiale

Adi

Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Adi

Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro