Right!
Mi-a zumzăit mie prin cap, dar trebuia să abordez şi chestiunea calendarului maya. Prea complexă pentru mine

Şi-acum, to the point:
Şumi,
Etnicitatea sau
apartenenţa de grup bazată pe singur criteriul etnic (legături "de sânge" - ascendenţă, limbă sau cultură/religie, în sens restrâns) este subsumată noţiunii de "societate" (de la care a plecat discuţia). Însă dincolo de argumentele aduse de Alexandru Lazăr, a discuta în termenii ăştia comportă şi alte aspecte, întrucât - dacă ea permite
autoidentificarea individului faţă de grup, există şi fenomenul în sens contrar, de
heteroidentificare sau excluziune socială.
Evident, chestia cu
superioritatea este ... brrrrrrrrrrr
Nu înţeleg prea bine ce ai vrut să spui cu "autoconducerea" grupului etnic, dacă ai în vedere o formă specială (sau un exemplu concret). Ca să mă raportez la ce zicea Alexandru,
democraţia (ca formă de guvernare) a cunoscut o formă
directă (cea ateniană), la care, mai apropiată de noi, aş putea adăuga exemplul elveţian (guvernare prin referendum), dublat de iniţiativa legislativă şi posibilitatea revocării mandatului unui reprezentant ales. De cealaltă parte stă democraţia
reprezentativă, exercitarea puterii suverane (care emană de la popor) prin reprezentanţi aleşi, mult mai des întâlnită (în unele state
referendumul la nivel naţional rămâne o chestiune sensibilă după cel de-al doilea Război Mondial, am în vedere Germania).
O a treia formă, ca formă "evoluată" în modernitate a celei directe, este democraţia
participativă, favorizată - între altele - de dezvoltarea societăţii informatizate. Democraţie pe bază de IT, nu?
Ai pus multe întrebări deodată. Nu vrei să le luăm pe rând? Cum ar fi "limitările" impuse individului de societate. Da, sunt inerente. Problema e în ce măsură îi afectează libertatea, cât de legitime sunt.
P.S. Ce-i chestia asta cu "pe Terra"? Ai tu habar de alte planete locuite? Omuleţi verzi, cumva?
