Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

De ce cand se depaseste viteza sunetului omul isi pierde cunostiinta?

Creat de Larisa, Aprilie 10, 2011, 03:17:04 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Larisa

   
    Am vazut un documentar despre un pilot de avion cu reactie,care a depasit viteza sunetului si si-a piedut cunostinta.In momentrul in care viteza a scazut acesta si-a revenit.
     E posibil ca acest lucru sa fie din cauza ca nu se mai oxigeneaza creerul?

valangjed

Nu toti cei care depasesc viteza sunetului isi pierd cunostinta.De obicei pilotii de avioane supersonice au si masti de oxigen.Pierderea cunostintei se poate datora si socului datorat acceleratiei foarte mari a avionului (din cate stiu se ajunge la 4-5 g).Din cauza aceasta pilotii fac antrenamente fizice foarte dure.
Filosofia este abuzarea sistematica de un limbaj creat anume cu acest scop.

Scientia

Cauza comună este neoxigenarea creierului din pricina acceleraţiilor foarte mari. Pur şi simplu, din cauza acceleraţiei, sângele bogat în oxigen este deturnat de pe căile sale normale de curgere, lăsând zone ale creierului fără oxigen suficient.

::M.

florin_try

Nu cred ca are legatura cu viteza sau cu viteza sunetului. Si avioanele Concorde erau supersonice si nu am auzit de pasageri sa isi piarda cunostinta cit erau la viteze supersonice. Dupa cum s-a spus mai sus, trebuie sa fie vorba de efectele acceleratiei. In mod normal oamenii pot suporta acceleratii de pina la 5 g (1g=acceleratia gravitationala). Pilotii de avioane de vinatoare sunt antrenati sa suporte pentru timp f scurt (cam o secunda) pina la 9-10g si citeva secunde 6-7g.
Viteza constanta nu are nici un efect asupra corpului, asa cum o stim de la Newton.

sicmar

Citat din: Larisa din Aprilie 10, 2011, 03:17:04 PM
   
    Am vazut un documentar despre un pilot de avion cu reactie,care a depasit viteza sunetului si si-a piedut cunostinta.In momentrul in care viteza a scazut acesta si-a revenit.
     E posibil ca acest lucru sa fie din cauza ca nu se mai oxigeneaza creerul?

Nu ştiu din ce motive şi-a pierdut cunoştinţa acel pilot. Nu-i normal, în condiţiile aviaţiei moderne.
- Cantitatea de oxigen din atmosferă nu depinde de viteza de zbor ci de altitudine. Interiorul avioanelor cu reacţie care circulă la mare înălţime este izolat faţă de atmosfera prin care circulă. Aviatorii sunt dotaţi cu măşti de oxigen.
- Cunoştinţa se poate pierde la acceleraţii mari, indiferent că eşti în avion sau în altă parte şi indiferent de viteză de la care începe accelerarea. Lucrul este cunoscut şi aviatorii evită atingerea acceleraţiilor care pot produce aşa ceva.
- Dacă avionul a mers exact cu viteza sunetului o anumită perioadă, a putut avea loc o interferenţă a undelor care să amplifice sunetul. Într-o asemenea ipoteză, dacă aviatorul nu a avut cască la urechi şi avionul nu este izolat fonic, desigur a putut avea probleme. Aviatorii ştiu asta şi nu stau la viteza sunetului. În plus interiorul avioanelor este izolat fonic.

mercur

Pierderea cunoştinţei are legătură mai mult cu dirijarea sângelui spre creier, decât cu lipsa de oxigen. Aceasta poate avea loc la efectuarea de manevre prin schimbări bruşte de direcţie (sau viraje strânse) şi uneori nici nu este nevoie ca avionul să se afle la viteze supersonice. Acceleraţiile care apar în astfel de cazuri determină sângele să irige mai mult picioarele, în detrimentul creierului. Ştiu că piloţii poartă nişte costume speciale care se presurizează automat la asemenea manevre, blocând astfel sângele să circule în partea inferioară a corpului şi astfel capul să rămână irigat. De altfel, ei mai sunt antrenaţi să-şi încordeze muşchii picioarelor (ca şi cum ar ţine o minge între genunchi) atunci când fac manevre la acceleraţii mari.

Adi

Acest subiect, desi interesant, nu are nici in clin nici in maneca nici cu fizica materialelor si nici cu mecanica cuantica. Rog pe moderatori sa il mute la topicul potrivit si pe initiatoarea lui sa aiba mai multa grija alta data.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Scientia


Larisa

CitatNu ştiu din ce motive şi-a pierdut cunoştinţa acel pilot. Nu-i normal, în condiţiile aviaţiei moderne.

Am omis faptul ca acel avion cu reactie nu era super modern.Era printre primele avioane supersonice.

AlexandruLazar

Problema cu primele avioane supersonice era alta -- nu atât accelerația cât vibrațiile. Desigur, și accelerația juca un rol important (primele avioane supersonice, experimentale, aveau motor rachetă) însă ea era foarte mult amplificată de structura inadecvată a fuselajelor, care vibrau foarte puternic și făceau dificile exercițiile musculare și de respirație pe care piloții trebuiau să le facă atunci când erau supuși accelerațiilor puternice.

În principiu accelerația nu era neapărat foarte mare (avioanele de care vorbești nu decolau cu propulsie proprie ci erau lăsate în zbor planat dintr-un avion mai mare, la viteze de 7-800 km/h) dar lipsa de antrenament a piloților (care se confruntau pentru prima dată cu astfel de probleme) și tehnica încă neadaptată de construcție a avioanelor le dădea, cum bine vezi, ceva bătăi de cap.

Larisa

CitatProblema cu primele avioane supersonice era alta -- nu atât accelerația cât vibrațiile.


In acel documentar s-a spus ca din cauza depasirii vitezei sunetului pilot si-a pierdut cunostiinta.Altfel nu mai intrebam.

Adi

Mai gresesc si documentarele. Sau poate era un efect indirect. Pentru ca viteza era asa de mare atunci si vibratiile erau asa de mari. Sau pentru ca sa depaseasca viteza sunetului a trebuit sa accelereze mult si acceleratia i-a facut rau.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

AlexandruLazar

Citat din: Larisa din Aprilie 12, 2011, 06:58:01 PM
CitatProblema cu primele avioane supersonice era alta -- nu atât accelerația cât vibrațiile.


In acel documentar s-a spus ca din cauza depasirii vitezei sunetului pilot si-a pierdut cunostiinta.Altfel nu mai intrebam.

Cred că era doar o simplificare făcută mai cu zel decât trebuie. În fond avioanele supersonice merg bine-mersi de 50 de ani fără să își piardă piloții cunoștința, deci nu depășirea unei viteze ca atare e problema.