Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Chestionar: comunicarea stiintei spre public in Romania

Creat de Adi, Noiembrie 27, 2007, 12:00:46 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Adi

In decembrie voi participa la emisiunea Magazin Stiintific de la BBC Romania, emisiune ce va fi dedicata comunicarii stiintei in Romania. Voi prezenta pe scurt initiativa noastra in acest sens de la fizicaparticulelor.ro (despre fizica subatomica, astrofizica, cosmologie) si poate si de la stiinta.info (pentru stiinta in general). Apoi vom discuta situatia comunicarii stiintei in Romania. Realizatoarea emisiunii m-a rugat sa ma gandesc la raspunsuri la urmatoarele intrebari importante. Va rog sa oferiti si voi raspunsuri, comentarii, pentru a strange cat mai multe idei, pentru a intelege cum simte publicul roman despre stiinta, despre comunicarea stiintei, daca este informat suficient, etc. Iata asadar intrebarile:

1. De ce este importanta comunicarea stiintei?
2. Cum trebuie facuta pentru ca o comunicare sa se produca intr-adevar?
3. Cine ar trebui s-o faca? (sau cine se ocupa cu asta, in alte parti).
4. Ce nu se face bine? (in scoala, in mass media romaneasca etc.)

Va multumesc pentru timpul acordat de a raspunde aici si a efectua o dezbatere.
Adi
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Electron

O sa incerc sa-mi dau si eu cu parerea. :D

Citat1. De ce este importanta comunicarea stiintei?
Pentru acelasi motiv pentru care ,,educatia" este importanta. A cunoaste diversele variante de studii si raspunsuri pe care altii le-au gasit, pentru a putea fi in stare sa alegem pe cele mai folositoare si mai apropiate de ,,adevar", oricare ar fi subiectul de studiu.
Poate nu e absolut necesar pentru elevii din ciclul primar sa stie ultimele descoperiri pe tema particulelor subatomice, dar elevii de liceu, afland despre asta ar putea fi interestati intr-o cariera profesionala care sa dezvolte tot mai mult orizontul de cunostinte pe asemenea teme, si altele asemanatoare.
In plus, in ziua de azi, pentru a avansa in orice domeniu, e nevoie de vaste cunostinte despre ceea ce se cunoaste deja (prezentele teorii) din domeniul respectiv. Cu cat se cunosc mai din timp, cu atat mai mult timp are un ,,cercetator" pentru a aduce propria contributie in domeniu.

Citat2. Cum trebuie facuta pentru ca o comunicare sa se produca intr-adevar?
Pentru ,,comunicare" eficienta e nevoie nu doar de un ,,emitator" ci si de un ,,receptor". Evident, in lipsa emitatorului, degeaba sunt potentiali receptori. Dar, prezenta unui emitator nu e suficienta pentru a asigura ,,comunicarea". Daca ne gandim la elevi ca potentiali receptori, ideal ar fi ca mesajul sa nu fie o ,,povara" in plus, ci sa fie prezentat in asa maniera incat sa ofere o cale de a ,,descoperi secrete" pe care stiinta a reusit sa le afle, dar si sa prezinte intrebari deschise la care chiar si stiinta de azi nu are raspuns. A oferi cuiva sansa de a descoperi un raspuns pe care nimeni nu il stie inca poate fi un motiv suficient pentru a castiga interesul celor care considera ,,metoda stiintifica" o buna unealta intelectuala.

Citat3. Cine ar trebui s-o faca? (sau cine se ocupa cu asta, in alte parti).
Ar trebui sa o faca persoane care sa cunoasca foarte bine subiectul pe care il prezinta, in asa fel incat sa fie in stare sa prezinte toate ,,optiunile", inclusiv limitele cunostintelor din domeniu.

Citat4. Ce nu se face bine? (in scoala, in mass media romaneasca etc.)
Nu stiu, din propria experienta se ,,facea" destul de bine inainte. Cei interesati au gasit mereu surse de informatie, daca le-au cautat. In ziua de azi poate e prea mare interesul pentru rezultatul financiar, inainte de rezultatul stiintific. Adica, elevii merg la scoala nu pentru a invata despre Universul care-i inconjoara, ci pentru a invata cea mai ,,simpla" meserie pentru a putea castiga banii necesari pentru a duce o viata ,,lipsita de griji". Si asta desi e o situatie generalizata in ziua de azi, in Romania se simte poate mai pregnant decat in alte tari mai ,,dezvoltate".

e-
Don't believe everything you think.

Adi

Multumesc, Electron. Ai raspuns foarte frumos si detaliat. Ne ajuta mult aceste raspunsuri. Sper sa li se alature si alte raspunsuri ale altor persoane.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

marinela

Electron a raspuns foarte bine. Pot sa mai adaug ca pe elevi ii intereseaza tot ce are legatura cu viata lor de zi cu zi, tot ce are o aplicatie directa , tot ce le aduce un raspuns la ce vad si aud la televizor sau afla de pe internet. De asemenea prezentarea sa fie cat mai atractiva, colorata, animata si simpla, scurta si concisa. Ei "nu au timp" pentru a asculta si urmari pe cineva un timp mai lung. De exemplu:elevii mei au fost foarte interesati de povestirea despre accidentul de la Cernobal, desopre masurile care s-au luat, despre masurile pe care trebuiau sa fie luate, despre urmarile accidentului. Au fost atenti si cand le-am explicat ce inseamna o reactie nucleara, timp de injumatatire, etc. La scoala cand trebuie sa facem reactiile nucleare, ma intreaba la ce le trebuie lor asta. Nu stiu daca am fost clara. Cam asta doresc majoritatea elevilor nostri.

Adi

Marinela, multumesc. Zici foarte bine. Aplicatii practice, directe. Si eu ma gandesc daca la prezentarea mea de la licee sa incep direct cu aplicatiile practice si sa ii fac curiosi si apoi sa discutam ce stiinta permite a se realiza aceasta, sau invers, sa incep clasic cu ce se stie apoi la final sa punem aplicatii practice. Este clar ca trebuie animatii, entuziasm, colorat, dinamic, legaturi cu ce stiu deja, cu viata de zi cu zi, cu aplicatii practice. Usor usor ne putem antrena in acest sens.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

marinela

Imi pare bine ca sunt de folos. Abia astept intalnirea la liceu. Eu cred ca inceputul poate fi "clasic", dar prezentarea sa fie presarata cu multe animatii si aplicatii . Astfel vor fi interesati si vor tine minte noutatile prezentate. Le place orice lucru "in afara" orelor de scoala. Astept sa-mi spui cand poti veni la noi.

HarapAlb

1. A raspuns destul de bine Electron.


2. Pentru ca fizica este o stiinta a naturii ar trebui sa se realizeze mai multe experimente in laboratoarele scolii. Eventual sa se selectioneze niste experimente mai interesante. De multe ori insa lipseste receptorul, vorba lui Electron: un prieten mi-a povestit cat de neplacut a fost sa predea fizica la un liceu (bine cotat in orasul lui) din cauza nesimtirii unor elevi care deranjau in permanenta ora.
Apoi o universitate poate organiza un ciclu de prezentari pentru publicul larg despre diverse ramuri ale fizicii (de ex: astronomie/astrofizica, explorarea spatiului), eventual se poate organiza ceva special pentru elevii de scoala generala, sau liceu.
Alta varianta, destul de utilizata prin strainatate, ar fi organizarea "zilelor stiintei" cand fiecare departament isi amenajeaza un stand cu diverse experimente iar publicul larg vine si asculta, se uita, pipaie.

3. Profesorii sunt cele mai potrivite persoane, pentru experienta didactica bogata pe care o au.

4. Pe vremea mea nu se facea nimic in scoala in privinta popularizarii stiintei. In anii de liceu nu-mi aduc aminte sa fi facut vreo experienta de fizica in laborator; in schimb la chimie cred ca lucrurile nu stau chiar asa de rau.

Reactia pe are o au tinerii din Romania in privinta stiintei este justificata. Cati din absolventii de fizica Romania continua sa lucreze in fizica in Romania? Trebuie sa fim realisti, impactul stiintei este foarte mic in societatea romaneasca. Sa faci cercetare/dezvoltare competitiva pe care s-o aplici Romania costa mult (timp+bani) si de aceea se importa totul (sisteme, programe). Acum exista firme straine care fac ceva dezvoltare/cercetare in Romania, dar rezultatele pleaca in strainatate.

Adi

Bine ai comentat, HarapAlb. Multumesc pentru feedbackul tau. Prin seria aceasta de prezentari in licee, sper sa incepem o astfel de serie. Romania se viseaza o tara tehnologica, de asta trebuie sa creasca rolul stiintei. Altfel, degeaba conducerea tarii vorbeste despre progres economic.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

cristi

1. De ce este importanta comunicarea stiintei?

Ca sa nu fim usor pacaliti de altii (politicieni de exemplu, etc.), sa ramanem cu capul pe umeri.

2. Cum trebuie facuta pentru ca o comunicare sa se produca intr-adevar?

Trebuie sa te faci inteles si sa atragi (spectaculos daca se poate) atentia...

3. Cine ar trebui s-o faca? (sau cine se ocupa cu asta, in alte parti).

oricine care iubeste stiinta.

4. Ce nu se face bine? (in scoala, in mass media romaneasca etc.)

institutiile publice (academia, etc.) nu prea investesc (poate ca nu au de unde) in proiecte de popularizare a stiintei.

numai de bine,
cristi
autor Fizica povestită,
www.stiinta.club

Adi

Multumesc, Cristi. Am mai facut un topic: "Cum sa implicam si instutiile?".
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Marian

Citat din: Electron din Noiembrie 27, 2007, 02:51:12 PM
O sa incerc sa-mi dau si eu cu parerea. :D

Citat1. De ce este importanta comunicarea stiintei?
Pentru acelasi motiv pentru care ,,educatia" este importanta. A cunoaste diversele variante de studii si raspunsuri pe care altii le-au gasit, pentru a putea fi in stare sa alegem pe cele mai folositoare si mai apropiate de ,,adevar", oricare ar fi subiectul de studiu.
Poate nu e absolut necesar pentru elevii din ciclul primar sa stie ultimele descoperiri pe tema particulelor subatomice, dar elevii de liceu, afland despre asta ar putea fi interestati intr-o cariera profesionala care sa dezvolte tot mai mult orizontul de cunostinte pe asemenea teme, si altele asemanatoare.
In plus, in ziua de azi, pentru a avansa in orice domeniu, e nevoie de vaste cunostinte despre ceea ce se cunoaste deja (prezentele teorii) din domeniul respectiv. Cu cat se cunosc mai din timp, cu atat mai mult timp are un ,,cercetator" pentru a aduce propria contributie in domeniu.

Citat2. Cum trebuie facuta pentru ca o comunicare sa se produca intr-adevar?
Pentru ,,comunicare" eficienta e nevoie nu doar de un ,,emitator" ci si de un ,,receptor". Evident, in lipsa emitatorului, degeaba sunt potentiali receptori. Dar, prezenta unui emitator nu e suficienta pentru a asigura ,,comunicarea". Daca ne gandim la elevi ca potentiali receptori, ideal ar fi ca mesajul sa nu fie o ,,povara" in plus, ci sa fie prezentat in asa maniera incat sa ofere o cale de a ,,descoperi secrete" pe care stiinta a reusit sa le afle, dar si sa prezinte intrebari deschise la care chiar si stiinta de azi nu are raspuns. A oferi cuiva sansa de a descoperi un raspuns pe care nimeni nu il stie inca poate fi un motiv suficient pentru a castiga interesul celor care considera ,,metoda stiintifica" o buna unealta intelectuala.

Citat3. Cine ar trebui s-o faca? (sau cine se ocupa cu asta, in alte parti).
Ar trebui sa o faca persoane care sa cunoasca foarte bine subiectul pe care il prezinta, in asa fel incat sa fie in stare sa prezinte toate ,,optiunile", inclusiv limitele cunostintelor din domeniu.

Citat4. Ce nu se face bine? (in scoala, in mass media romaneasca etc.)
Nu stiu, din propria experienta se ,,facea" destul de bine inainte. Cei interesati au gasit mereu surse de informatie, daca le-au cautat. In ziua de azi poate e prea mare interesul pentru rezultatul financiar, inainte de rezultatul stiintific. Adica, elevii merg la scoala nu pentru a invata despre Universul care-i inconjoara, ci pentru a invata cea mai ,,simpla" meserie pentru a putea castiga banii necesari pentru a duce o viata ,,lipsita de griji". Si asta desi e o situatie generalizata in ziua de azi, in Romania se simte poate mai pregnant decat in alte tari mai ,,dezvoltate".

e-


:) Intr-adevar Electron a punctat foarte bine aceste raspunsuri. Din partea mea ai toate felicitarile, ramanandu-mi doar sa ma bucur ca exista juniori foarte buni interesati de domeniul stiintei. :)
As putea adauga doar ca
Citat3. Cine ar trebui s-o faca? (sau cine se ocupa cu asta, in alte parti)
Ar trebui sa o faca persoane care sa cunoasca foarte bine subiectul pe care il prezinta, in asa fel incat sa fie in stare sa prezinte toate ,,optiunile", inclusiv limitele cunostintelor din domeniu.
in stiinta, ca si in alte domenii de altfel, oamenii pasionati pot face usor pasul catre comunicare cu conditia sa vrea cu adevarat. :)
Felicitari inca o data pentru mesajele transmise prin acest chestionar. :)

Cu drag,
Marian Banica

Adi

Intr-adevar, Electron a punctat foarte bine si voi folosi notitele lui cand ma vor intreba la BBC Romania la radio pe 20 decembrie aceasta. Electron nu e chiar elev de liceu, a terminat facultatea acum cativa ani, dar da, e minunat sa vedem cum tot mai multi oameni sunt interesati. Sper ca seria de prezentari la licee sa imi ofere o vedere mai clara asupra dorintei de a primi stiinta in licee in Romania.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro