Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Evolutionism vs creationism

Creat de Fryn, Aprilie 21, 2010, 10:38:19 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Eugen7

#135
Citat din: tavy din Martie 08, 2011, 03:32:37 PM
Chiar dacă oamenii au capacitate superioară de a raționa celorlalte specii asta nu înseamnă că sunt capabili să înțeleagă ,,cum funcționează universul". Până una alta am reușit să facem niște modele care aproximează funcționarea universului, până la înțelegerea ,,cum funcționează universul" e cale lungă și nu avem nici o garanție ca vom putea vreodată înțelege acest lucru.
dupa cum spune marele savant Stephen Hawking acesta este scopul stiintei de a descoperi teoria finala care explica toate fenomenele din Univers. desigur ca nu avem nici o garantie ca vom descoperi aceasta teorie (poate civilizatia umana se autodistruge intre timp), insa avem capacitatea intelectuala de a intelege o asemenea teorie. specia umana nu este limitata intelectual (din punct de vedere al inteligentei, al ratiunii).

Citat din: tavy din Martie 08, 2011, 03:32:37 PM
Evoluția nu funcționează cum îți imaginezi tu, schimbările apar treptat, nu poți delimita exact, într-o singură generație, când o anumită populație a devenit alta specie. Așa că o specie nu apare cu un singur individ, o anumită modificare apare la un singur individ și apoi se propagă prin urmași în restul populației, speciația apare în urma mai multor modificări.
subliniez faptul ca modificarea apare doar la un singur individ!

În genetică, termenul evoluție desemnează fenomenul prin care caractere noi, utile speciei, apărute la un individ și transmise descendenților acestuia ajung să fie adoptate de o populație. Evoluția stă la baza speciației (adică apariția unor specii noi din specii existente).

Termenul evoluție nu se aplică exclusiv evoluției biologice; elementele chimice au evoluat din materie mai simplă, viața a evoluat din materie nevie, organismele complexe din forme mai simple. Așadar, cuvântul evoluție este un termen adecvat pentru a defini schimbarea.

Evoluția biologică se referă la faptul că organismele complexe rezultă din ancestori mai simpli, deși acest mod de abordare implică o puternică simplificare a unui proces complex. O discuție completă despre evoluția biologică necesită explicații detaliate din domeniul geneticii. De asemenea necesită investigarea diferențelor care caracterizează speciile, genurile și întreg arborele vieții, deoarece aceste fenomene încearcă să fie explicate de teoria evoluției.

Caracteristicile ereditare se transmit de-a lungul generațiilor prin intermediul ADN-ului, o moleculă care este capabilă să codifice informația genetică. ADN-ul este un polimer compus din patru tipuri de baze azotate. Secvența acestor baze în cadrul moleculei reprezintă chiar informația genetică, precum succesiunea literelor într-un text sau a caracterelor binare în programarea unui calculator. Acele porțiuni ale moleculei de ADN care se referă la anumită unitate funcțională se numesc gene. Genele se diferențiază prin modul de realizare a succesiunii bazelor. La nivel celular, înlănțuirile de spirale ADN se acociază cu proteinele formând structuri complexe numite cromozomi. O anumită poziționare a cromozomului se numește locus. Secvența de ADN a unui locus diferă de la un individ la altul, aceste forme diferite numindu-se alele. Secvențele de ADN se pot schimba prin intermediul mutațiilor genetice, realizându-se noi alele. Dacă are loc o mutație la nivelul unei gene, noile alele pot modifica anumite trăsături și astfel se poate realiza o modificare a fenotipului individului. Totuși unele trăsături sunt mult mai complexe și nu se pot modifica decât prin multipla interacțiune genetică.

Speciația reprezintă procesul în urma căruia apar specii noi din cele existente. Apariția unei specii noi se poate realiza prin fie transformarea unei specii deja existente în alta, fie desfacerea unei specii în două sau mai multe specii noi. Cauză a speciației o reprezintă microevoluția.
"Stiu ca nu stiu nimic dar stiu ca pot sti mai multe decat stiu" (Socrate)

Electron

#136
Citat din: Eugen7 din Martie 08, 2011, 12:49:56 PM
Evolutionismul nu contrazice creationismul. Putem spune ca il susine chiar, intrucat potrivit arborelul filogenetic, intrega specie umana trebuie sa porneasca de la un singur individ.
Parerea mea este ca cine afirma ceea ce am subliniat cu rosu, ori nu intelege ce afirma Evolutionismul, ori nu intelege ce afirma Creationismul, ori nu intelege niciuna dintre ele.

Contradictia principala este urmatoarea: In Creationism 'speciile principale' au fost create toate deodata, iar omul a fost creat separat (nu a fost "creat" dintr-un stramos comun cu al maimtelor, ci din "tarana" + ingrediente speciale), in timp ce in Evolutionism speciile au evoluat unele din altele, de la forme simple la altele mai complexe, iar omul a evoluat din alta specie, nu a aparut brusc si independent de celelalte vietuitoare de pe Pamant.

O alta contradictie este interpretarea principiului antropic: In Creationism Pamantul (si intreg Universul) a fost creat special pentru a fi propice omului, in Evolutionism omul a evoluat daptandu-se conditiilor de pe Pamant, adica daca Pamantul prezenta alte conditii, omul ar fi fost altfel, adaptat acelor conditii (si poate nici nu s-ar mai fi numit om).

Lista de contradictii poate continua.


e-

Don't believe everything you think.

Adi

Imi place aceasta sinteza facuta de Electron a principalelor diferente dintre evolutionism si creationism.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Mishulanu

Citat din: Eugen7 din Martie 08, 2011, 02:38:58 PM
ce spune arborele filogenetic? cum apar speciile? specia are la inceput un singur individ sau mai multi?
Speciile apar in felul urmator. Sa zicem ca am 1000 de lupi si ii aleg pe cei mai mici si pricajiti 100 dintre ei si ii imperechez pana ajung iar la 1000 de specimene, dupa care iar ii triez si ii aleg pe cei mai pricajiti 100 din noua generatie si, repetand acest proces, dupa multe generatii voi ajunge la rasa chiuaua. Aceata noua rasa nu a aparut dintr-un singur individ ci imperechind o serie de specimene cu anumite caracteristici urmarite de mine.

CitatBiblia spune fara echivoc ca primii oameni au fost Adam si Eva (doar un barbat si doar o femeie), in perfecta concordanta cu teoria evolutionista.
Nu cred ca in teoria evolutionista se afirma undeva ca rasa umana a pornit de la Adam si Eva si ca toti oamenii se trag din cei doi. Din cate stiu biserica nu prea este de acord cu incestul si nu prea vad cum altfel ar putea evolua o intreaga specie din doar doi indivizi. Sau poate ca Dumenzeu e mai pervers decat credeam.

Citatspecia umana nu este limitata intelectual (din punct de vedere al inteligentei, al ratiunii).
Asta chiar e buna. Nu stiu altii cum sunt dar eu ma confrunt cu limitele mele intelectuale in fiecare zi. Si cand ii vad pe altii ce fac sau ce gandesc imi dau seama ca tarcul meu intelectual este totusi destul de spatios. Iti recomand un exercitiu. Da drumul la televizor si rasfoieste canalele cateva zeci de minute ca sa vezi cam ce se intampla prin lume. Chiar si se pare asta o lume condusa de o specile nelimitata intelectual?

mircea_p

Citat din: Eugen7 din Martie 08, 2011, 02:38:58 PM
Biblia spune fara echivoc ca primii oameni au fost Adam si Eva (doar un barbat si doar o femeie), in perfecta concordanta cu teoria evolutionista.
M-as mira sa fie ceva fara echivoc in biblie.
Creatia omului nu face exceptie. Creatia este descrisa de doua ori in decurs de cateva paragrafe (datorita compilarii a cel putin doua surse diferite). Prima descriere este compatibila cu crearea mai multor oameni si femei (in acelasi timp). Adam si Eva sant mentionati abia in a doua versiune, unde femeia e facuta mai tarziu (explicand astfel designul mai sofisticat ;))


Eugen7

Citat din: Electron din Martie 08, 2011, 06:09:17 PM
Contradictia principala este urmatoarea: In Creationism 'speciile principale' au fost create toate deodata, iar omul a fost creat separat (nu a fost "creat" dintr-un stramos comun cu al maimtelor, ci din "tarana" + ingrediente speciale), in timp ce in Evolutionism speciile au evoluat unele din altele, de la forme simple la altele mai complexe, iar omul a evoluat din alta specie, nu a aparut brusc si independent de celelalte vietuitoare de pe Pamant.
creationismul biblic (din punct de vedere al teologiei ortodoxe) nu sustine ca toate speciile au fost create simultan (deodata) ci spune ca toate vietatile au aparut treptat de la simplu la complex intai regnul vegetal apoi cel animal, iar organismele apar de la simplu la complex.
intrucat toate speciile apar la prounca lui Dumnezeu iar cuvantul lui Dumnezeu este atemporal, atunci "porunca" lui Dumnezeu nu se limiteaza la "zilele cratiei" (a caror durata este relativa contand sistemul de referinta la care ne raportam) ci atata timp cat va exista pamantul, specii de plante si animale apar si dispar.

trupurile tuturor animalelelor cat si al omului sunt din pamant (materie, atomi) iar fiziologic nu este nici o diferenta intre om si animale (mamifere), de aceea Biblia subliniaza ca omul are trupul facut din pamant (precum si animalele). Biblia subliniaza ca diferenta intre om si animale este exclusiv de natura sufleteasca.


Citat din: Electron din Martie 08, 2011, 06:09:17 PM
O alta contradictie este interpretarea principiului antropic: In Creationism Pamantul (si intreg Universul) a fost creat special pentru a fi propice omului, in Evolutionism omul a evoluat daptandu-se conditiilor de pe Pamant, adica daca Pamantul prezenta alte conditii, omul ar fi fost altfel, adaptat acelor conditii (si poate nici nu s-ar mai fi numit om).

În fizica si cosmologie, principiul antropic (din greacă anthropos - om) este un argument filosofic cum că observațiile din Universul fizic trebuie să fie compatibile cu viața conștientă care le observă. Susținătorii argumentului motivează că astfel se explică de ce Universul are exact vârsta și constantele fizice fundamentale care fac posibilă apariția și găzduirea vieții conștiente. Principiul a fost formulat în 1961 de către astronomul Robert Dicke (1916-1997), care s-a bazat pe unele lucrări ale fizicianului englez Paul Dirac:

    "Universul are proprietățile pe care le are și pe care omul le poate observa, deoarece, dacă ar fi avut alte proprietăți, omul nu ar fi existat"

"Stiu ca nu stiu nimic dar stiu ca pot sti mai multe decat stiu" (Socrate)

Eugen7

Citat din: Mishulanu din Martie 08, 2011, 11:10:54 PM
Citat din: Eugen7 din Martie 08, 2011, 02:38:58 PM
Citatspecia umana nu este limitata intelectual (din punct de vedere al inteligentei, al ratiunii).
Asta chiar e buna. Nu stiu altii cum sunt dar eu ma confrunt cu limitele mele intelectuale in fiecare zi. Si cand ii vad pe altii ce fac sau ce gandesc imi dau seama ca tarcul meu intelectual este totusi destul de spatios. Iti recomand un exercitiu. Da drumul la televizor si rasfoieste canalele cateva zeci de minute ca sa vezi cam ce se intampla prin lume. Chiar si se pare asta o lume condusa de o specile nelimitata intelectual?

nu trebuie sa confundam specia cu individul.
Prornind de la principiul antropic am afirmat ca specia umana nu este limitata intelectual (inteligenta, ratiune) insa aceata nu implica faptul ca toti indivizii speciei sunt genii. indivizii speciei umane pot fi limitati (in cunoastere, inteligenta etc.) din cauze mai mult sau mai putin obiective.

Doar cateva exemple de indivizi (ai speciei umane) care confirma capacitatea speciei umane de a intelege univresul (toate fenomenele care au loc): Einstein, Newton, Galiei, Platon, Aristotel, Democrit, Copernic (preot romano-catolic), Lemaitre (preot romano-catolic)...
"Stiu ca nu stiu nimic dar stiu ca pot sti mai multe decat stiu" (Socrate)

tavy

Citat din: Eugen7 din Martie 09, 2011, 11:01:28 AM
creationismul biblic (din punct de vedere al teologiei ortodoxe) nu sustine ca toate speciile au fost create simultan (deodata) ci spune ca toate vietatile au aparut treptat de la simplu la complex intai regnul vegetal apoi cel animal, iar organismele apar de la simplu la complex.
Din punct de vedere al teologiei ortodoxe universul/pământul are 6000 de ani iar soarele se rotește în jurul pământului, așa că mai lasă-ne cu teologia ortodoxă.
http://www.youtube.com/watch?v=xIWmJW8GZxM
http://www.youtube.com/watch?v=8ZrTYP_Ww_Q

Eugen7

Citat din: tavy din Martie 09, 2011, 11:25:14 AM
Din punct de vedere al teologiei ortodoxe universul/pământul are 6000 de ani iar soarele se rotește în jurul pământului, așa că mai lasă-ne cu teologia ortodoxă.
e o realitate trista din pacate... insa nu trebuie sa confudam medicul cu medicina.

Hronografele Bisericii "masoara" timpul doar de la iesirea lui Adam din Rai. Sfantul Ioan Damaschin spune ca nu se potate masura "timpul" (durata) primelor "zile" ale creatiei. Timpul este relativ (conteaza sistemul de referinta la care ne raportam).

In facultatile de teologie ortodoxa nu se sustine nicidecum teoria geocentrica. se aminteste de teoria geocentrica in studiul cosmogoniei insa accentul se pune pe teoria Big-bang-ului.

Biserica Romano-catolica a confirmat oficial teoria Big-Bang-ului (sa nu uitam ca "fondatorul ei" este preotul romano-catolic Lemaitre).
"Stiu ca nu stiu nimic dar stiu ca pot sti mai multe decat stiu" (Socrate)

Electron

Citat din: Eugen7 din Martie 09, 2011, 11:01:28 AM
creationismul biblic (din punct de vedere al teologiei ortodoxe) nu sustine ca toate speciile au fost create simultan (deodata) ci spune ca toate vietatile au aparut treptat de la simplu la complex intai regnul vegetal apoi cel animal, iar organismele apar de la simplu la complex.
Te-as invita sa aduci niste probe care sustin aceasta afrimatie.

Faptul ca toate speciile au fost create in aceeasi zi ma duce cu gandul la o creatie "simultana" mai degraba decat una "treptata". Oricum, ce e cat se poate de clar este ca intr-o zi nu ar fi fost timp pentru o evolutie asa cum se petrece ea pe Pamant (daca nu, de ce nu mai vedem speciile in general evoluand de dimineata pana seara unei zile ?). In plus, creatia speciilor presupune interventia creatorului in fiecare specie in parte, separat, nu pornirea unui proces care s-a desfasurat apoi "in lant" de la sine, cum stim ca functioneaza evolutia.

Citatintrucat toate speciile apar la prounca lui Dumnezeu iar cuvantul lui Dumnezeu este atemporal, atunci "porunca" lui Dumnezeu nu se limiteaza la "zilele cratiei" (a caror durata este relativa contand sistemul de referinta la care ne raportam) ci atata timp cat va exista pamantul, specii de plante si animale apar si dispar.
Foarte convenabil, dar cam ilogic. Adica la inceput speciile au fost create (au aparut la porunca divinitatii tale preferate) intr-o zi, dar de cand oamenii de stiinta studiaza natura la modul serios, asa ceva nu s-a mai intamplat niciodata. Acum evolutia se desfasoara natural, de ce s-a desfasurat ea la inceput "din porunca" speciala a cuiva ?

Citattrupurile tuturor animalelelor cat si al omului sunt din pamant (materie, atomi) iar fiziologic nu este nici o diferenta intre om si animale (mamifere), de aceea Biblia subliniaza ca omul are trupul facut din pamant (precum si animalele). Biblia subliniaza ca diferenta intre om si animale este exclusiv de natura sufleteasca.
Biblia subliniaza ca omul a fost "creat" direct din pamant plus alte componente speciale, in nici un caz dintr-o alta specie. Sa-mi indici si mie un text "oficial" ortodox, sau un preot ortodox care accepta ca omul si maimuta au evoluat din aceeasi specie comuna. Daca tu accepti acest lucru, de fapt negi doctrina ortodoxa, asta e tot. Dar asta nu face sa dispara contradictia esentiala dintre Creationism (fie el si in varianta ortodoxa) si Evolutionism.


CitatÎn fizica si cosmologie, principiul antropic (din greacă anthropos - om) este un argument filosofic cum că observațiile din Universul fizic trebuie să fie compatibile cu viața conștientă care le observă. Susținătorii argumentului motivează că astfel se explică de ce Universul are exact vârsta și constantele fizice fundamentale care fac posibilă apariția și găzduirea vieții conștiente. Principiul a fost formulat în 1961 de către astronomul Robert Dicke (1916-1997), care s-a bazat pe unele lucrări ale fizicianului englez Paul Dirac:

    "Universul are proprietățile pe care le are și pe care omul le poate observa, deoarece, dacă ar fi avut alte proprietăți, omul nu ar fi existat"
Perfect de acord, dar ai omis din pacate sa adresezi contradictia dintre Creationism si Evolutionism la acest nivel. Sau tie ti se pare ca principiul antropic asa cum e el citat mai sus, este compatibil cu Creationismul in care totul a fost ales in Univers special pentru om ?

e-
Don't believe everything you think.

tavy

Citat din: Eugen7 din Martie 09, 2011, 11:38:57 AM
In facultatile de teologie ortodoxa nu se sustine nicidecum teoria geocentrica. se aminteste de teoria geocentrica in studiul cosmogoniei insa accentul se pune pe teoria Big-bang-ului.
Să înțeleg că ai terminat teologia sau ești student la teologie? Asta ar explica multe.

Eugen7

#146
Citat din: Electron din Martie 09, 2011, 11:53:12 AM
Citat din: Eugen7 din Martie 09, 2011, 11:01:28 AM
creationismul biblic (din punct de vedere al teologiei ortodoxe) nu sustine ca toate speciile au fost create simultan (deodata) ci spune ca toate vietatile au aparut treptat de la simplu la complex intai regnul vegetal apoi cel animal, iar organismele apar de la simplu la complex.
Te-as invita sa aduci niste probe care sustin aceasta afrimatie.

Faptul ca toate speciile au fost create in aceeasi zi ma duce cu gandul la o creatie "simultana" mai degraba decat una "treptata".

cititi primul capitol din Biblie (Facerea cap 1) acolo se arata clar cum toate vietatile au aparut pe rand de la simplu la complex si evident ca nu toate in aceeasi "zi".
http://bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=25

"Zilele" creatiei nu au 24 de ore. Timpul este relativ contand sistemul de referinta (la care ne raportam cand facem masurarea).
pe toate planetele sistemului nostru solar sunt zile... si evident ca nu au 24 de ore.

Biserica invata ca ziua (durata ei) depinde de creatie (univers) si nu creatia (universul) depinde de durata zilei (pamantene, de 24 ore), caci asta ar presupune ca timpul ar fi anterior creatiei.
Biblia si Biserica Ortodoxa invata ca Dumnezeu a facut totul (universul ce implica spatiul si timpul) din nimic (intocmai ca si teoria Big-bang-ului).

Conceptul de spatiu-timp nu are sens inainte de inceputul universului, iar timpul este relativ, in funcție de sistemul de referinta. Aceasta este invatatura Sfintilor Parinti (Fericitul Augustin, Sfantul Ioan Damaschin), deci a Bisericii Ortodoxe. Spre exemplu, in Psalmul 89 este scris ,,Ca o mie de ani inaintea ochilor Tai sunt ca ziua de ieri, care a trecut si ca straja noptii", adica raportat la Dumnezeu timpul nu are insemnatate, intrucat Dumnezeu este atemporal (si "priveste" timpul fiecaruia cum vrea EL, mai repede sau mai lent; de la inceput spre sfarșit sau de la sfarșit spre inceput). Este evident ca psalmistul vrea sa arate relativitatea timpului si nu durata efectiva a miei de ani raportata la Dumnezeu, intrucat aceasta mie de ani este prezentata ca fiind egala cu o zi (ce are 24 de ore) si mai apoi ca fiind egala doar cu trei ore (un sfert din jumatate de zi), mai precis cu o singura straja a noptii (anticii imparteau in patru straji egale cele 12 ore ale timpului noptii, de la asfintitul soarelui si pana la rasaritul soarelui).

Sfanta Scriptura (Geneza) si stiinta (teoria relativitatii care implica existenta Big Bang-ului), sustin acelasi adevar si anume ca universul, spatiul si timpul au in inceput din nimic la Big Bang (Marea Explozie).
Sfintii Parinti, ne invata ca noi nu putem calcula timpul decat dupa iesirea omului din Rai (primul an in Hronografele bisericii, este anul iesirii lui Adam din Rai). Argumentele lor pentru faptul ca "nu putem calcula" timpul inainte de iesirea lui Adam din Rai erau in principal doua. Primul argument, era ca noi nu stim cat erau de lungi "zilele" creatiei, intrucat scriptura afirma ca Soarele si Luna au fost facute de Creator doar in a patra zi de la inceputul creatiei[2], iar o zi reprezinta pentru noi un interval de douazeci si patru de ore, cand Pamantul efectueaza o miscare de rotatie in jurul axei sale (si in acelasi timp se misca si pe orbita in jurul Soarelui), deci in primele trei zile cand nu era creat inca Soarele, o zi nu avea douazeci si patru de ore (privit din sistemul de referința al omului). Al doilea argument era ca omul, in Rai, nemuritor[3] fiind prin har[4] inainte de caderea in pacat, percepea timpul altfel si, deci, toata perioada de timp petrecuta de om in nemurire e considerata in Geneza ca o singura zi.


Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica (in sec VII AD) invata ca "inainte de intemeierea lumii, cand nu era soare care sa desparta ziua de noapte, nu era un veac care sa se poata masura.". soarele apare abia in a 4-a "zi".
"Stiu ca nu stiu nimic dar stiu ca pot sti mai multe decat stiu" (Socrate)

A.Mot-old

#147
Citat din: Eugen7 din Martie 09, 2011, 11:38:57 AM
In facultatile de teologie ortodoxa nu se sustine nicidecum teoria geocentrica. se aminteste de teoria geocentrica in studiul cosmogoniei insa accentul se pune pe teoria Big-bang-ului.
Biserica Romano-catolica a confirmat oficial teoria Big-Bang-ului (sa nu uitam ca "fondatorul ei" este preotul romano-catolic Lemaitre).
Daca Biserica Romano-catolica sustine oficial teoria Big-Bang-ului atunci as vrea sa stiu unde se afla Dumnezeu cand s-a produs acest fenomen....De ce s-a produs acest fenomen?Ce interes avea Dumnezeu ca sa se produca acest fenomen?Cine ar putea sa reziste in timpul producerii acestui tip de fenomen?Din Vechiul Testament nu rezulta ca a avut loc un Big-Bang si nici macar vreun Big-Crunch......
Adevărul Absolut Este Etern!

A.Mot-old

Citat din: Eugen7 din Martie 09, 2011, 11:38:57 AM
Hronografele Bisericii "masoara" timpul doar de la iesirea lui Adam din Rai. Sfantul Ioan Damaschin spune ca nu se potate masura "timpul" (durata) primelor "zile" ale creatiei. Timpul este relativ (conteaza sistemul de referinta la care ne raportam).
Sunt foarte curios sa stiu mai multe despre zilele creatiei......Cand au iesit (au fost alungati) Adam si Eva din Rai cati oameni erau pe Terra (in afara Raiului)?
Adevărul Absolut Este Etern!

Eugen7

Citat din: A.Mot din Martie 09, 2011, 03:22:14 PM
Daca Biserica Romano-catolica sustine oficial teoria Big-Bang-ului atunci as vrea sa stiu unde se afla Dumnezeu cand s-a produs acest fenomen....De ce s-a produs acest fenomen?Ce interes avea Dumnezeu ca sa se produca acest fenomen?Cine ar putea sa reziste in timpul producerii acestui tip de fenomen?Din Vechiul Testament nu rezulta ca a avut loc un Big-Bang si nici macar vreun Big-Crunch......
"unde" presupune spatiu-timp... iar acestea au luat fiinta la Big-Bang (universul deci implicit spatiu-timpul au un inceput. Din punct de vedere stiintific, nici teoriai relativitatii si nici mecanica cuantica, nu poate spune  ce este dincolo de "zidul lui Plank". tocmai de accea stiinta este in cautarea unei teorii care sa explice toate fenomenele din univers, teorie care trebuie sa explice cum functioneaza gravitatia la nivel cuantic).

Biblia si Biserica ortodoxa (si cea romano-catolica) invata ca Universul este in Dumnezeu, nu Dumnezeu este in univers (Faptele Apostolilor 17,28).

Big-Bang-ul este descris in Facerea cap 1 (primele versete).
Dumnezeu ”a zidit lumea din nimic”[1] şi trebuie să “înţelegem că s-au întemeiat veacurile prin cuvântul lui Dumnezeu, de s-au făcut din nimic cele ce se văd”[2]
[1] Solomon 11,17.
[2] Evrei 11,3.

Big-crunch-ul este descris in mai multe pasaje:
Sfântul Apostol Pavel ne aminteşte că psalmistul adresându-se Creatorului spune: “Dintru început Tu, Doamne, Pământul l-ai întemeiat, şi lucrul mâinilor Tale sunt cerurile. Acelea vor pieri, iar Tu rămâi şi toate ca o haină se vor învechi; şi ca pe un veşmânt le vei strânge şi ca o haină vor fi schimbate. Dar Tu acelaşi eşti şi anii Tăi nu se vor sfârşi”[1]. Proorocul Isaia afirmă şi el că “toată oştirea cerului se va topi, cerurile se vor strânge ca un sul de hârtie şi toată oştirea lor va cădea cum cad frunzele de viţă şi cele de smochin”[2],  “cerurile vor trece ca un fum”[3], iar prin „oştirea cerului”[4] înţelegem galaxiile (stelele etc.) din Univers. Iată că psalmistul, proorocul şi apostolul neamurilor susţin acelaşi adevăr, că Universul acesta, aşa cum îl ştim acum, va avea un sfârşit. Mântuitorul întăreşte aceasta când spune că “cerul şi Pământul vor trece”[5]  căci „soarele se va întuneca şi luna nu va mai da lumina ei, iar stelele vor cădea din cer şi puterile cerurilor se vor zgudui”[6] urmând apoi “înnoirea lumii”[7] atât a celei văzute, cât şi a celei nevăzute (Universul). Iar Sfântul Apostol Petru, vorbind despre sfârşitul acestui Univers (precum şi al legilor  care-l guvernează) şi despre Universul cel nou care va fi, spune: “Cerurile vor pieri cu vuiet mare, stihiile, arzând, se vor desface, şi Pământul şi lucrurile de pe el se vor mistui. [...] Cerurile, luând foc, se vor nimici, iar stihiile, aprinse, se vor topi! Dar noi aşteptăm, [...] ceruri noi şi Pământ nou”[8]. Sfântului Apostol şi Evanghelist Ioan Teologul i-au fost revelate în vedenie cele viitoare şi a “văzut cer nou şi pământ nou. Căci cerul cel dintâi şi pământul cel dintâi au trecut; şi marea nu mai este”[9], deoarece Dumnezeu a spus: “Eu voi face ceruri noi şi pământ nou. Nimeni nu-şi va mai aduce aminte de vremurile trecute şi nimănui nu-i vor mai veni în minte”[10]

[1] Evrei 1,10-12; Psalmul 101,26-28;
[2] Isaia 34,4.
[3] Isaia 51,6.
[4] Facerea 2,1.
[5] Matei 24,35; 5,18; Marcu 13,31; Luca 21,33.
[6] Matei 24,29; Marcu 13,24-25; Luca 21,26.
[7] Matei 19,28.
[8] 2 Petru 3,10-13.
[9] Apocalipsa 21,1.
[10] Isaia 65,17.
"Stiu ca nu stiu nimic dar stiu ca pot sti mai multe decat stiu" (Socrate)