Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

probleme de mecanica de la deuzza

Creat de deutzza_loves_u, Octombrie 07, 2009, 05:05:08 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

deutzza_loves_u

Buna. Sunt Andreea, sunt noua pe aici si as vrea sa va rog (care puteti) sa ma ajutati si pe mine la rezolvarea unor probleme de fizica de clasa a VIII-a. Avem o profesoara noua si noi 2 ani de zile am fost praf la fizica, n-am facut nimic, iar profa asta are acum pretentii mari la noi. Va rog din suflet cine poate sa ma ajute pana joi seara cu problemele urmatoare, sa o faca. Ms anticipat

1.   Pe o suprafata orizontala se gaseste un corp cu G=259,8 N. Asupra lui actioneaza fortele F1=100 N si F2=120 N aflate in acelasi plan vertical. Se constata ca viteza corpului este constanta. Se cunosc alfa1= 30 grade si alfa2= 60 grade. Se cere:
a) sensul miscarii corpului
b) forta de frecare dintre corp si plan
c) coeficientul de frecare

2.   Doua trenuri cu lungimi l unu =105 m si l doi = 70 m se deplaseaza pe o linie dubla in sensuri opuse. Trenurile au vitezele v1= 54km/h si v2=72km/h. Se cere:
a) durata de timp in care un calator din oricare tren vede celalalt tren trecand prin fata sa
b) distanta dintre trenuri dupa 0,5 minute de la intalnirea lor
c) rezolati aceleasi cerinte de la a si b daca trenurile se deplaseaza in acelasi sens (vitezele se considera constante).

Adrian111

1. Scrii principiul fundamental al dinamicii in  forma vectoriala. Apoi alegi un sistem de coordonate. Creezi un sistem de ecuatii si afli proiectiile tuturor fortelor in raport cu ox si oy.

2.In cazul a) deoarece trenurile se delpaseza unul catre altul viteza efectiva se va suma(54+72). pentru afla intervalul de timp utilizezi v=d/t unte d va fi egal cu lungimea unui tren + lungimea celui deal doilea. Distanta o afli la fel din formula de mai sus(deoarece ai si viteza si timpul deci poti afla distanta).

Pentru cazul din punctul c, de data aceasta viteza efectiva va reprezenta diferenta lor (72-54), mai departe restul e calculeaza la fel.

deutzza_loves_u

ms frumos. la 1 nu prea mi-e clar ce trebuie sa fac dar ma descurc eu :-*
sa vedem ce iese...  :)

mircea_p

#3
Citat din: Adrian111 din Octombrie 07, 2009, 05:35:08 PM
2.In cazul a) deoarece trenurile se delpaseza unul catre altul viteza efectiva se va suma(54+72). pentru afla intervalul de timp utilizezi v=d/t unte d va fi egal cu lungimea unui tren + lungimea celui deal doilea.

Inteleg ca problema cere timpul in care un calator vede trenul trecand prin fata sa. Deci d va fi lungimea unui singur tren (cel in care nu se afla calatorul). Si timpul nu este aceelasi pentru ambele trenuri, depinde in ce tren se afla calatorul.  Daca iei d=l1+l2 afli timpul in care trenurile trece unul pe langa altul.

P.S. De ce scrii cu rosu?

laurentiu

#4
Citat din: Adrian111 din Octombrie 07, 2009, 05:35:08 PM
1. Scrii principiul fundamental al dinamicii in  forma vectoriala. Apoi alegi un sistem de coordonate. Creezi un sistem de ecuatii si afli proiectiile tuturor fortelor in raport cu ox si oy.

2.In cazul a) deoarece trenurile se delpaseza unul catre altul viteza efectiva se va suma(54+72). pentru afla intervalul de timp utilizezi v=d/t unte d va fi egal cu lungimea unui tren + lungimea celui deal doilea. Distanta o afli la fel din formula de mai sus(deoarece ai si viteza si timpul deci poti afla distanta).

Pentru cazul din punctul c, de data aceasta viteza efectiva va reprezenta diferenta lor (72-54), mai departe restul e calculeaza la fel.
Citat din: deutzza_loves_u din Octombrie 07, 2009, 05:49:30 PM
ms frumos. la 1 nu prea mi-e clar ce trebuie sa fac dar ma descurc eu :-*
sa vedem ce iese...  :)

(la 1 sigur nu ti-e clar daca nu stii vectorii.)
La clasa a8-a nu se invata vectorii la matematica,iar la fizica sunt doar asa pusi la misto in carte ,dar oricum problema nu e facuta pt a fi rezolvata cu principiul al doilea al dinamicii in forma vectoriala.Oricum datorita faptului ca acest corp se misca cu viteza constanta ,acceleratia lui este 0(asta ca indiciu de rezolvare).Prima problema oricum mi se pare destul de grea pt clasa a8-a,cel putin eu atunci nu stiam sa fac dastea.

deutzza_loves_u

ms mult de tot  :-*
raman datoare
sper sa iasa bn pana la urma
app, scriu cu rosu pentru ca sunt dinamovista (sa nu ma injurati pt asta  ;D)

laurentiu

Citat din: deutzza_loves_u din Octombrie 07, 2009, 07:35:07 PM
ms mult de tot  :-*
raman datoare
sper sa iasa bn pana la urma
app, scriu cu rosu pentru ca sunt dinamovista (sa nu ma injurati pt asta  ;D)
Si stelistii au rosu pe tricouri

foton01

Regula paralelogramului este cea mai simpla (sper ca o sti)!
Fortele care actioneaza asupra corpului sunt: F1 F2 G Ff(forta de frecare).
Corpul va avea sensul rezultantei celor 4 forte. Aplici regula paralelogramului pentru F1 si F2 (nu uita ungh. de 90 de grade). Iti va da rezultanta R1.
Apoi aplici regula paralelogramului pentru R1 si G. Iti va da R2. Aplici apoi regula paralelogramului pentru R2 si Ff. Iti va da R3.
Viteza este constanta , inseamna ca Ff va fi egala si de sens opus fortei de tractiune. In acest caz forta de tractiune este R2.
Vom nota cu u coeficientul de frecare (stiu ca se noteza cu "miu" dar nu stiu cum sa fac simbolul pe calculator). Forta normala N , va fi in acest caz egala si de sens opus lui G. N*u=Ff. Ff o sti (de mai sus), N o sti, deci poti afla  si u.

Succes! :)

foton01

Citat din: Adrian111 din Octombrie 07, 2009, 05:35:08 PM

2.In cazul a) deoarece trenurile se delpaseza unul catre altul viteza efectiva se va suma(54+72). pentru afla intervalul de timp utilizezi v=d/t unte d va fi egal cu lungimea unui tren + lungimea celui deal doilea. Distanta o afli la fel din formula de mai sus(deoarece ai si viteza si timpul deci poti afla distanta).

Pentru cazul din punctul c, de data aceasta viteza efectiva va reprezenta diferenta lor (72-54), mai departe restul e calculeaza la fel.

Sunt de acord!

mircea_p

#9
Citat din: foton01 din Octombrie 07, 2009, 08:56:55 PM
Regula paralelogramului este cea mai simpla (sper ca o sti)!
Fortele care actioneaza asupra corpului sunt: F1 F2 G Ff(forta de frecare).
Corpul va avea sensul rezultantei celor 4 forte. Aplici regula paralelogramului pentru F1 si F2 (nu uita ungh. de 90 de grade). Iti va da rezultanta R1.
Apoi aplici regula paralelogramului pentru R1 si G. Iti va da R2. Aplici apoi regula paralelogramului pentru R2 si Ff. Iti va da R3.
Viteza este constanta , inseamna ca Ff va fi egala si de sens opus fortei de tractiune. In acest caz forta de tractiune este R2.
Vom nota cu u coeficientul de frecare (stiu ca se noteza cu "miu" dar nu stiu cum sa fac simbolul pe calculator). Forta normala N , va fi in acest caz egala si de sens opus lui G. N*u=Ff. Ff o sti (de mai sus), N o sti, deci poti afla  si u.

Succes! :)

Reactiunea (normala) a planului in acest caz NU este egala cu greutatea.

F1 si F2 nu formeaza un unghi de 90 de grade intre ele. Ca sa aplici regula inca o data trebuie sa gasesti unghiul dintre R1 si G.
Poate vrei sa zici ca le poate desna la scala, asta ar fi poate mai usor. Dar in acest caz nu ai cum sa aduni cu Ff ca nu e cunoscuta.
Deci poti sa aduni F1,F2,G prin metoda grafica.
Obtii un vector rezultant. Componenta orizontala a acestui vector va fi egala cu forta de frecare (opusa ca sens) iar componenta verticala va fi egala cu forta normala (tot opusa ca sens).

Problema nu specifica ce inseamna cele doua unghiuri (sant fata de orizontala, fata de verticala, fata de directia Bucuresti-Ploiesti..) Poate e si un desen atasat care clarifica lucrurile.

Daca vrei sa o rezolvi analitic,  fiind date valorile de 30 si 60 pentru unghiuri nu e nevoie de trigonometrie ci se poate folosi o teorema care s-ar putea sa fie cunoscuta in clasa a8-a: Cateta opusa unghiului de 30 de grade e jumatate din ipotenuza.
Folosind teorema lui Pitagora rezulta ca cealalta cateta e sqrt(3)/2 din ipotenuza.

Deci presupunand ca unghiurile sant date cu orizontala, componentele celor doua forte pe orizontala vor fi
F1*sqrt(3)/2 si F2/2; tot pe orizontala mai este frecarea, Ff care este in sens opus.
iar pe verticala
F1/2 si F1*sqrt(3)/2 (in sus amandoua) ; tot pe verticala mai este forta normala N (in sus) si G (in jos)

Deci adunand componentele si tinand cont de semne avem:
Verticala: N+F1/2 + F1*sqrt(3)/2 - G =0
N+50+104 -260 =0
Rezulta N=260-154=106 (Newtons)
Faptul ca rezulta pozitiva indica ca obiectul ramane in contact cu planul inclinat (nu se ridica) deci miscarea este pe orizontala.

De aici e destul de simplu.
Scrii si pe orizontala scrii suma celor trei forte si o egalezi cu zero. Rezolvi pentru Ff.
Apoi stiind N si Ff calculezi coeficientul.
succes.



Adi

Esti binevenita aici pe forum, dar te rog sa nu scrii cu rosu, pentru ca este deranjant pentru ochi. Si iti spun asta ca admin aici pe forum, si nu pentru ca sunt craiovean si culoarea noastra e albastra :)
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

deutzza_loves_u


deutzza_loves_u

ms mult de tot pt tot ajutorul primit  :D

deutzza_loves_u

si totusi, va rog eu din suflet, mai poate cineva sa imi explice o data, CLAR, cum se face exercitiul 1, punctele b) si c). m-ati bagat mai rau in ceata. ce am inteles este ca Ff = miu * N, dar cum fac sa le aflu  ???
va rog fff frumos  :'(

laurentiu

[postul lui mircea_p in varianta latex]Reactiunea (normala) a planului in acest caz NU este egala cu greutatea.

[tex]F_1[/tex]si [tex]F_2[/tex] nu formeaza un unghi de 90 de grade intre ele. Ca sa aplici regula inca o data trebuie sa gasesti unghiul dintre R1 si G.
Poate vrei sa zici ca le poate desna la scala, asta ar fi poate mai usor. Dar in acest caz nu ai cum sa aduni cu [tex]F_f[/tex] ca nu e cunoscuta.
Deci poti sa aduni [tex]F_1,F_2,G[/tex] prin metoda grafica.
Obtii un vector rezultant. Componenta orizontala a acestui vector va fi egala cu forta de frecare (opusa ca sens) iar componenta verticala va fi egala cu forta normala (tot opusa ca sens).

Problema nu specifica ce inseamna cele doua unghiuri (sant fata de orizontala, fata de verticala, fata de directia Bucuresti-Ploiesti..) Poate e si un desen atasat care clarifica lucrurile.

Daca vrei sa o rezolvi analitic,  fiind date valorile de 30 si 60 pentru unghiuri nu e nevoie de trigonometrie ci se poate folosi o teorema care s-ar putea sa fie cunoscuta in clasa a8-a: Cateta opusa unghiului de 30 de grade e jumatate din ipotenuza.
Folosind teorema lui Pitagora rezulta ca cealalta cateta e [tex]\frac{\sqrt{3}}{2}[/tex] din ipotenuza.

Deci presupunand ca unghiurile sant date cu orizontala, componentele celor doua forte pe orizontala vor fi
[tex]F_1 \frac{\sqrt{3}}{2} [/tex]si [tex]\frac{F_2}{2}[/tex]; tot pe orizontala mai este frecarea,[tex] F_f[/tex] care este in sens opus.
iar pe verticala
[tex]\frac{F_1}{2}[/tex] si [tex]F_1\frac{\sqrt{3}}{2}[/tex] (in sus amandoua) ; tot pe verticala mai este forta normala N (in sus) si G (in jos)

Deci adunand componentele si tinand cont de semne avem:
Verticala: [tex]N+\frac{F_1}{2} + F_1\frac{\sqrt{3}}{2} - G =0
N+50+104 -260 =0[/tex]
Rezulta [tex]N=260-154=106 (Newtons)[/tex]
Faptul ca rezulta pozitiva indica ca obiectul ramane in contact cu planul inclinat (nu se ridica) deci miscarea este pe orizontala.