Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Neclaritati teoretice electrostatica.

Creat de Cromatic, Martie 09, 2012, 05:05:30 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

AlexandruLazar

Ups  ;D. N-am mai apucat să răspund la penultimul tău post. L-am citit când eram la muncă şi n-am apucat atunci să răspund, iar pe urmă când am ajuns acasă nu mai era în lista de posturi necitite. Deci:

CitatCeea ce as fi vrut sa aflu (de fapt mai mult sa-mi intaresc convingerea): daca una din fazele generatorului este pusa la Pamant-si aici exista 2 situatii:1) punerea la Pamant a unei faze prin intermediul masei unui consumator prevazut cu protectie la electrocutare prin centura de impamantare si 2) punere accidentala a unei faze direct la Pamant- potentialul acestei faze preia potentialul Pamantului si devine 0?

În principiu da, dar termenul de "potenţialul fazei" e destul de vag pentru a da un răspuns complet (cum zicea un profesor de-ai mei, faza asta cam cât e de lungă aşa ;D?). Propriu-zis ceea ce se întâmplă e că pe cablul care merge de la una din bornele generatorului până la pământ ai, la un capăt, potenţialul Pământului, iar la capătul celălalt ai ce potenţial mai poate generatorul să dea. Asta înseamnă că ai o diferenţă de potenţial şi, implicit, un curent electric (care, rezistenţa dintre cele două puncte fiind aproape nulă, este foarte mare). Tensiunea asta nu mai are nicio treabă cu tensiunea nominală care ar apărea la bornele generatorului (întrucât curentul tras este foarte mare, probabil că imediat după producerea accidentului este mult mai mică decât tensiunea nominală), iar dacă deconectarea nu se face imediat, probabil că ajunge chiar şi zero, prin distrugerea generatorului.

În termeni simpli (dacă te interesează numai comportamentul reţelei, nu şi al generatorului) poţi să spui că una din faze are potenţial 0. Dacă pui la pământ unul din cablurile de tensiune şi mai încolo de producerea defectului pui un voltmetru, iniţial el va vedea pe conexiunea la faza pusă la pâmânt chiar potenţialul pământului (deci, pe una din faze, o să aibă potenţial 0). Din nou, spun iniţial pentru că în practică un astfel de fenomen e însoţit de nişte fenomene tranzitorii (gândeşte-te că dacă potenţialul fazei a ajuns 0, sistemul trifazat nu mai este echilibrat şi nici simetric).

Acuma cealaltă întrebare:

Citat din: Cromatic din Aprilie 01, 2012, 09:31:21 AM
Multe persoane se "curenteaza" in momentul cand ating partile metalice ale masinii. Cum trebuie inteles corect fenomenul?

Ceea ce ei simt prin curentare este un curent electric care se scurge prin corpul lor. Pentru ca un curent electric să apară, este nevoie ca între două puncte ale corpului să existe o diferenţă de potenţial. De exemplu:

- Persoana se află cu picioarele pe pământ şi atinge cu mâna un conductor electric aflat sub tensiune. Mâna se află la potenţialul de pe conductor, picioarele se află pe pământ, prin urmare între tălpi şi palmă există o diferenţă de potenţial.
- Persoana atinge cu o mână un conductor aflat sub tensiune şi cu cealaltă mână un conductor legat la priza de pământ.

Cam ăsta e fenomenul. În practică, de regulă asta se petrece din cauza unor instalaţii necorespunzătoare. Dacă te curentezi la carcasa unei masini, ăsta e semn al unei împământări proaste. În mod normal, carcasa maşinii se leagă şi ea la pământ, astfel încât dacă apare o defectare periculoasă (de exemplu, un cablu dinăuntru se dezlipeşte şi atinge carcasa), curentul se scurge către pământ, prin priza de împământare (care are o rezistenţă intenţionat foarte mică, de ordinul a 1-2 [tex]\Omega[/tex]. Dacă cineva atinge carcasa în timp ce se află cu picioarele pe pământ (având practic acelaşi potenţial ca al prizei de pământ), prin corpul său nu va mai trece niciun curent sesizabil, întrucât rezistenţa corpului e mult mai mare decât cea a sistemului de împământare (rezistenţa corpului este practic în paralel cu a împământării).

Dacă te curentezi atunci când atingi două părţi metalice ale maşinii (sau două maşini), de asemenea este un semn al unei împământări proaste. Carcasele ar trebui să fie, cum ziceam, conectate la priza de împământare, astfel încât între două puncte ale unei carcase (sau între două carcase diferite) diferenţa de potenţial să fie neglijabilă.

Ca notă de subsol -- e foarte des răspândită următoarea explicaţie: carcasa se pune la pământ, astfel încât chiar dacă ea e atinsă de un fir dinăuntru, rămâne la potenţialul pământului şi în felul acesta, dacă o persoană (pusă la potenţialul pământului) o atinge, nu există nicio diferenţă de potenţial şi astfel, nu se curentează. Explicaţia asta nu este riguros corectă; de fapt, tensiunea dată de firul care o atinge accidental cade pe rezistenţa de împământare (tot ce se află între fir şi capătul prizei de pământ). Functionarea corectă depinde de faptul că rezistenţa de împământare este foarte mică.

Cromatic

Multumesc mult pentru interesul acordat si raspunsuri.

Si daca masina este un autovehicul?-sunt persoane care se plang de faptul ca atunci cand coboara/urca din/in auto si ating portiera simt ca sunt curentati. Cei carora li se intampla frecvent acest lucru spun ca inainte sa coboare pun o mana pe carcasa si in acest timp coboara insa daca intai coboara si apoi inchid portiera simt cum sunt curentati.
Poti sa faci putina lumina si in acest subiect?(stiu ca e vorba de o incarcare electrostatica dar, daca se poate, as vrea o explicatie mai riguroasa...

AlexandruLazar

Hmm, n-am păţit-o niciodată  ;D. În general, caroseria maşinii nu e împământată (nu prea ai cum să târăşti mereu după tine un fir metalic), astfel încât se poate afla uneori la un potenţial diferit de al pământului. Dar e doar o speculaţie, nu mi s-a întâmplat asta vreodată deci nu ştiu care sunt condiţiile în care se întâmplă.

tavy

Citat din: AlexandruLazar din Aprilie 01, 2012, 07:56:27 PM
Hmm, n-am păţit-o niciodată  ;D. În general, caroseria maşinii nu e împământată (nu prea ai cum să târăşti mereu după tine un fir metalic), astfel încât se poate afla uneori la un potenţial diferit de al pământului. Dar e doar o speculaţie, nu mi s-a întâmplat asta vreodată deci nu ştiu care sunt condiţiile în care se întâmplă.
Este de mirare că nu ți s-a întâmplat niciodată, este un fenomen destul de frecvent. Din cauza frecării dintre îmbrăcăminte și tapiseria scaunului mașinii te încarci electrostatic. Când atingi pe urmă mașina apare o descărcare electrică între tine și mașină. Fenomenul depinde firește de cum ești îmbrăcat, de umiditatea aerului și posibil alte condiții, nu se întâmplă mereu.