Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Ce înseamnă învățământul în zilele noastre și spre ce tindem să formăm copiii?

Creat de princehansolo, Decembrie 24, 2021, 05:46:39 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

princehansolo

Sunt de fapt 2 întrebări în titlu:
1) Ce înseamnă învățământul în zilele noastre?
2) Spre ce tindem să formăm copiii?
Le-am pus împreună pentru că sunt legate între ele (par a fi o singură întrebare).

Voi scrie cum văd eu răspunsurile la ambele întrebări și sper într-un dialog deschis pe baza acestor întrebări.

1) Am vrut să scriu numai "Ce înseamnă învățământul?" fără "în zilele noastre".
"Ce înseamnă învățământul?"
Așa suntem noi, oamenii, făcuți: să învățăm din propria experiență, de unde zicala "Tot pățitu-i priceput". Poveștile altor "pățiți" (adică poveștile celor care au trecut printr-o anume experiență) sunt înțelese de cei care ascultă poveștile "pățiților" doar pe baza propriei experiențe. Dau un exemplu: când eram copil am citit "Cocoșatul" de Paul Feval. Mi-a plăcut foarte mult, dar partea de poveste de dragoste am înțeles-o cu mintea de copil. Mi-am dat seama că o înțeleg altfel decât în copilărie doar când am recitit-o ca și adult. Se întâmplă ce a scris Cervantes în "Don Quijote": "Cei care vor citi Don Quijote se împart în 3 categorii: tinerii vor găsi cartea ca fiind un roman de aventuri, adulții se vor bucura de înțelepciunea din ea, iar bătrânii o vor savura recitind-o".
Am vrut să spun în rândurile de mai sus că un învățământ de calitate se clădește piatră cu piatră (experiență urmată de altă experiență).

"În zilele noastre": este importantă mențiunea aceasta, deoarece avem învățământ obligatoriu până pe la 18 ani. Se concentrează în 12 ani de școală o multitudine de experiențe transmise din generație în generație prin viu grai sau scrise. Până în zilele noastre au ajuns în general cele scrise (deci de când au apărut alfabetele). Există deci o tendință de abstractizare a cunoștințelor predate în școală, pentru ca cunoștințele să fie cât mai schematic prezentate.

Întrebare pentru cei care prezintă scheme: de ce nu prezintă și modul în care au ajuns ei la această clasificare? Este necesar un timp prea lung pentru predare? În cazul meu, prezentarea prea schematică, fără exemple concrete din care să reiasă diferențele dintre clasele din scheme, este un foarte bun somnifer. Iar exemplele din scheme trebuie să se bazeze pe lucrurile anterior învățate (experiențe avute deja).


2) Spre ce tindem să formăm copiii?
Aici am un răspuns cam neplăcut... Adică mi se pare că este necesar un semnal de alarmă. Digitalizarea extremă și gadgeturile aproape în posesia oricui duc la ruperea de realitatea naturii înconjurătoare (atât a copiilor cât și a adulților). La adulți încă mai există persoane care au experiențe personale legate de natură. Dar mulți dintre copii au contact cu natura doar prin intermediul pozelor de pe internet.

Întrebare pentru cei care creează realitatea virtuală: Cui se adresează aparatele de realitate virtuală? Am văzut o reclamă la televizor în care un laborator de analize punea niște ochelari de realitate virtuală unui copil pentru ca acesta să vadă recoltarea probelor de laborator ca fiind ceva prietenos. Ce pricepe copilul despre Realitatea Virtuală? Pentru adulți, care sunt creatori de Realitate Virtuală, această Realitate Virtuală pare un avans tehnologic imens. Dar copiii înțeleg oare ce îi face mândri pe adulți?

Ne mai miră Analfabetismul Funcțional?
Toate-s vechi și noi sunt toate

valangjed

Invatamantul in zilele noastre seamana bine cu invatamantul din anii '80, "memoreaza formule ca le vei intelege mai tarziu." Am aruncat un ochi pe un manual de fizica de clasa a IX-a din zilele noastre, este aproape identic cu manualul de pe care am invatat eu in '87-'88. Eu am avut noroc cu o profesoara care explica "pe intelesul meu" , altfel ... nu stiu daca intelegeam ceva. Un exemplu:In clasa a X-a faceam teoremele lui Kirkchoff. Le invatam "pe de rost" si ... cu un pic de "intuitie", le aplicam pe schemele desenate. Nimeni insa nu ne-a prezentat fizic un circuit cu n rezistente, cu voltmetre si ampermetre care sa arate ca ceea ce calculasem pe hartie se vede si in realitatea fizica. La fel e si "in zilele noastre". Abia in facultate, la Bazele Electrotehnicii, am facut experimentul.

Nu stiu cum e in domeniile umaniste, dar si acolo banuiesc ca un comentariu literar sau "aprecierea" unui fapt istoric trebuie trecut prin filtrul gandirii proprii, altfel nu faci decat sa repeti ce au spus altii inaintea ta.

Referitor la "Spre ce tindem sa formam copiii?" , mai dau un exemplu. Nepotul meu e softist, eu tot ce stiu in software am invatat "pe de rost". Imi zice nepotul:
     -Hai mai, unchi! Ce o fi asa greu sa introduci o formula in tabelul de Excel?
Raspund:
     -Daca imi explici, bit cu bit, cu nivele de tensiune pentru 0 logic si 1 logic cum se "construieste" instructiunea ...
      -Hai, ca prea vrei sa le stii pe toate! Exista instructiunea pe display? Dai clik pe ea si gata! :)
Asta e problema mea. Nu stiu unde se termina hardware si unde incepe software. Am imbatranit. :)
Filosofia este abuzarea sistematica de un limbaj creat anume cu acest scop.

atanasu

Lumea este azi  pregatita pentru un scenariu post cataclism, post razboi nuclear sau ceva care sa distruga civilizatia tehnologia si infomationala, adica ce ar ramane este format din analfabeti functionali foarte aproae de cei totali  si  care cred numai in conspiratii si conspiratiile reale nu le pot vedea a este nevoie de creier si astia ca nepotul tau care ca in SF nu ar putea reface nimic din cunostinte si dupa cateva generatii ne-am intoarce la epoca de piatra. Si ca si pe vremea Egiptului sau Sumerului  vor ramane niste preoti care sa aiba cunostinte esoterie ca  cele exoterice sunt de nivelul descris de mine si faptul ca chiar cei mai doxati nu mai gandesc cu instrumentul dn dotare a dvenit ceva vizibil mai ales pe forumuri ca pe feisuri procentul de narisisti cam prostanaci  este de 99% si unde daca urmaresti  un individ vezi um la un moment dat i se rupe firul(filmul) si intra in intuneric, dar asta este prima faza u astia s-ar mai putea face ceva ...
Craciun si un An nou bun!

princehansolo

De ce am deschis subiectul?
Am avut mai multe lucruri pe care le-am comparat și care m-au îngrijorat:
a) efectele pandemiei asupra societății (la toate nivelurile)
b) evoluția calculatoarelor personale în ultimii 2-3 ani
c) evoluția economică a țării noastre înainte și după revoluție
d) (poate cu acest lucru ar fi trebuit să încep) evoluția tinerei generații

a) Efectele pandemiei asupra societății (la toate nivelurile):
Izolarea a fost necesară, dar tot ce-i prea mult strică. Adică pe termen lung izolarea își pune amprenta pe copii. Generația nouă eu cred că găsește normal să nu mai fie o societate interumană, contactul uman fiind informatizat.
Efectele la nivel economic nu le mai subliniez: firme care se închid din diverse motive și concentrarea puterii economice în mâna câtorva întreprinzători (cu capital transnațional).

b) Evoluția calculatoarelor personale în ultimii 2-3 ani
Americanii au o lege antitrust. Se pare ca praful s-a ales de ea. În magazinele online nu se mai găsesc laptopuri decăt cu Windows preinstalat. Pe Emag.ro am găsit un singur laptop cu ceva Unix, din cele 500 de modele disponibile. Pe Altex.ro nu am găsit decât laptopuri cu Windows preinstalat.
Am încercat să-mi instalez ultima versiune de Ubuntu pe laptopul pe care-l am (din 2019). Nu am reușit, deoarece CD-ul de instalare nu mai este încărcat de laptop: se încarcă numai Wondows-ul preinstalat.
Am încercat să revigorez un laptop mai vechi (din 2013). Acesta avea Windows-ul preinstalat, dar s-a virusat. Am reușit să-l folosesc cu varianta de evaluare a Ubuntu bootată de pe CD, dar n-am reușit să instalez Ubuntu pe el (nu am încercat toate variantele de partiționare). Prin 2012 îmi aduc aminte că Ubuntu se putea instala și pe un memory stick. Acuma nu am mai reușit. Fedora mi-a dat eroare la instalare. Deci Windows-ul a devenit un standard de facto, pe care a crescut Facebook-ul.

c) Evoluția economică a țării noastre înainte și după revoluție
Acesta este un punct pe care nu-l înțeleg decât cei ce au prins și perioada de dinainte de 1989, și perioada de după. Oricum, satanizarea excesivă a comunismului (care de fapt a fost socialism) fără o explicare clară a greșelilor socialismului ne duce la aberații.

d) (poate cu acest lucru ar fi trebuit să încep) evoluția tinerei generații
Câți dintre noi se ocupă de educația copiilor, pentru ca aceștia să înțeleagă ce-i bine și ce-i rău (pentru propria persoană și pentru societate)? Oricum izolarea pandemiei i-a făcut pe mulți dintre adulți să derapeze, deci ce să înțeleagă copiii?

Probabil ce am scris poate părea normal celor care au prins și perioada de dinainte de 1989 și cea de după, dar copiii de acuma ce înțeleg?
Toate-s vechi și noi sunt toate

valangjed

@atanasu Tu citesti ce scrii? Te rog sa ma ierti, dar scrii "dezlanat" si noi nu avem timp sa "traducem". Am incercat sa citesc despre "A treia cale". Crede-ma! Dupa zece randuri am obosit si ... nu sunt analfabet functional, incerc sa inteleg ceea ce citesc, de la etichetele sticlelor de bere pana Hegel sau Einstein.
Filosofia este abuzarea sistematica de un limbaj creat anume cu acest scop.

princehansolo

Sunt 2 aspecte pe care am vrut să le prind:
1) Cum îi formăm pe cei pe care-i formăm?
2) Care este rezultatul dorit al procesului de formare?

1) Știu că procesul de formare durează toată viața, nu doar la copii. Am pus accentul pe copii pentru că ei au mintea neformată. Adulții își bazează construcția de învățăminte noi pe experiențele anterioare (primele fiind cele de copil). Cele mai plăcute experiențe sunt cele care pot fi însușite cu efort minim (și pentru copii, și pentru adulți).

Deci plăcerea stă la baza învățării (sau a autoformării). Și evitarea pedepsei poate fi o motivație puternică pentru a învăța. În zilele noastre se tinde la a folosi plăcerea pentru a forma, iar învățarea prin pedeapsă este blamată.

Recompensa este totul. Și în cazul învățării prin plăcere, și în cazul învățării prin pedeapsă - recompensa este de fapt plăcerea. În cazul pedepsei, plăcerea poate consta în încetarea pedepsei.

Dacă recompensa este prea îndepărtată - dispare motivațiade a învăța. Dacă este prea scurt intervalul între recompensă și stimulul inițial - apare fenomenul de a te învăța cu obținerea recompensei, nu cu obiectivul final al învățării. 

Recompensa are diferite forme: note la școală, felicitări de la părinți sau de la dascăli.

Căutarea recompensei este un fenomen înnăscut. Evitarea (sau respingerea) este un alt fenomen înnăscut. Dau un exemplu de respingere: când profesorul este "scârbos" - materia la care predă este respinsă de elev.

A înțelege ce-ai învățat este esențial pentru un învățământ de calitate.
Îmi stăruie în minte cartea de Biologie de clasa a XI-a. O folosesc ca și exemplu de predare a biologiei: fiind un volum foarte mare pentru un copil, recompensa de a o înțelege este îndepărtată. Ultimul capitol este despre metabolism. Eu aș începe cu el (sau cel puțin cu o prezentare generală a metabolismului) și abia apoi aș încheia cu el - ca și un rezumat despre ce s-a învățat în manual.
@valangjed: manualul de fizică este făcut de cineva cu experiență în domeniul fizicii, nu în domeniul învățământului la copii...
Vreau să spun că un manual de școală ar trebui să ofere unui copil posibilitatea de autoformare, copilul să nu depindă numai de profesor. Programa școlară conține multă teorie. Partea practică lipsește (sau mie mi-a lipsit). Culegerile de probleme suplinesc o parte din practică, dar numai o parte. Copiii care nu au și acasă părinți care să se ocupe de partea practică, doar formați din manualele actuale de școală - ajung să respingă școala.


2) Care este rezultatul dorit al procesului de formare?
Aici am numai întrebări, nu și răspunsuri...
- Liderii trebuie urmați fără a judeca de ce au luat anumite decizii?
- Ce este la modă trebuie urmat?
- Supratehnologizarea este bună pentru copii? Adulții care produc avansul tehnologic ce doresc să obțină de la copiii beneficiari ai gadgeturilor care-i rup de natură?
Toate-s vechi și noi sunt toate

atanasu

Draga Valangjed , eu in timp ce sriu nu pot citi si asa nu nimeresc coret tastele si daca citesc imediat dupa, nu vad greselile pentruca probabil nu citesc txxtul ci mai degraba  gandul meu, Daca nu postez imediat ceea ce nu prea se intampla ca sunt plictisit sa mai revin dar totusi revin este posibil sa mai corectez cate ceva. De exemplu textul pe care spui ca nu-l poti urmai l-am verificat de mai multe ori si nu cred ca mai are prea multe erori si de altfel cei ce au fost interesati l-au inteles asta vazand eu din problemele ridicate .
Ca folosec fraze lungi este drept dar asa este stilul meu. De fapt cine este cu adevarat interesat de ceva ce daca ar fi sa se confirme ar fi ceva foarte, foarte important pentru omenire nu pentru mine sau penru tine, este iarasi ceva adevarat. Caci asa cum daa s-ar dovedi ca prima pereche umana au fost frate si sora escoperire  ce va primi imediat un Nobel si corect ar fi sa fie premiat si cel care a lansat pe piata ipoteza biologico-genetica repectiva, asa cum si dl Higgs care a produs ipoteza  bosonului a fost premiat alaturi de cei care la CERN au dovedit ca ipoteza este corecta, reala si ca deci poate  fi transformata in teoria particulei Higgs ce da masa universului. 
Alt comentariu nu mai pot sa fac si aici tot ce am spus in lucrare spun : a prendre ou a laisser. :)

princehansolo

Citat din: atanasu din Decembrie 28, 2021, 07:43:27 PM
Draga Valangjed , eu in timp ce sriu nu pot citi si asa nu nimeresc coret tastele si daca citesc imediat dupa, nu vad greselile pentruca probabil nu citesc txxtul ci mai degraba  gandul meu, Daca nu postez imediat ceea ce nu prea se intampla ca sunt plictisit sa mai revin dar totusi revin este posibil sa mai corectez cate ceva. De exemplu textul pe care spui ca nu-l poti urmai l-am verificat de mai multe ori si nu cred ca mai are prea multe erori si de altfel cei ce au fost interesati l-au inteles asta vazand eu din problemele ridicate .
Ca folosec fraze lungi este drept dar asa este stilul meu. De fapt cine este cu adevarat interesat de ceva ce daca ar fi sa se confirme ar fi ceva foarte, foarte important pentru omenire nu pentru mine sau penru tine, este iarasi ceva adevarat. Caci asa cum daa s-ar dovedi ca prima pereche umana au fost frate si sora escoperire  ce va primi imediat un Nobel si corect ar fi sa fie premiat si cel care a lansat pe piata ipoteza biologico-genetica repectiva, asa cum si dl Higgs care a produs ipoteza  bosonului a fost premiat alaturi de cei care la CERN au dovedit ca ipoteza este corecta, reala si ca deci poate  fi transformata in teoria particulei Higgs ce da masa universului. 
Alt comentariu nu mai pot sa fac si aici tot ce am spus in lucrare spun : a prendre ou a laisser. :)
Dragă Atanasu, felul în care scrii simulează digital scrisul de mână al doctorilor. Uneori numai farmaciștii pot să-l citească, deci înțeleg că Valangjed nu-i farmacist. Și mie îmi vine greu să te urmăresc.

Ai merita premiul Nobel pentru desoperirea despre prima pereche umană. Eu ți-l acord, fără rezerve, că îmi ești tare drag. Dacă vorbest din punct de vedere medical, ți-am scris pe firul respectiv rezervele și obiecțiile mele la teoria ta. Dar aceste obiecții și rezerve văd că nu au un bun ascultător pentru că încă te consideri deschizător de drumuri. Nu-i rău, dar poate reușești să faci un mix între Teoria Creației și Teoria Evoluției, așa cum ai făcut-o cu Calea a Treia. Atunci poate nu te-ai mai considera așa de genial și ai vedea de ce zic asta. Este interesant cum premiul Nobel este cea mai râvnită recompensă de pe Pământ. Dacă ar fi numai pe meirtul propriu - ar fi sigur și alții care l-ar primii.
Toate-s vechi și noi sunt toate

atanasu

Phs: Si tu crezi ca am ce sa-ti raspund la chestiile astea? Doar ca nu este corect sa spui descoperire acolo unde este o ipoteza adica o presipunere stiintifica desigur ca nu sosita din neant si avand si un fundament faptic si rational care insa nu o poate incadra la decoperiri cum nici Higgs nu era in mod corect incadrabil decat doar la ipoteze si propunere de teorie ceea ce cam tot aia cu ipoteza este. De fapt eu raspund pentru cei care citesc pe aici in misiune sau ca sa se scoleasca si ei ceva mai mult decat au apucat pana au gasit acest forum si de fapt situl stiintific general excelent, prea bun pentru romani, numit scientia.

valangjed

@princehansolo, povestea cu "formarea copiilor" e veche.Eu cred ca multi "profesori" gandesc mai incet decat elevii.Bine ... in invatamantul preuniversitar din Romania sunt multi oameni care nu au legatura nici cu disciplina predata, nici cu "pedagogia".Intr-adevar, copiii pot fi urmariti pentru a vedea "ce inclinatie" au.Nu poti face savant dintr-un copil care are talent la pictura, nici muzician dintr-un aton care "vede" sunetele ca ecuatii de unda.Parerea mea.Poate ... cei care inteleg ce scrie colegul "atanasu" ... sa aiba vreo sansa :D.

Multi parinti doresc copilul "multilateraldezvoltat", daca se poate si fara prea multe contacte intre scoala, parinti si copil.

Sunt multe de scris, de spus si de facut, dar suntem "prea ocupati". Zic si eu, nu ca as fi sociolog sau psiholog.
Filosofia este abuzarea sistematica de un limbaj creat anume cu acest scop.

princehansolo

@valangjed
Sunt convins că povestea cu "formarea copiilor" este veche și că este foarte mult de scris la așa ceva. Eu am încercat să fiu cât mai scurt pentru că am văzut că mesajele lungi sunt o povară pentru cei care le citesc.

Dacă scrii ce crezi - măcar folosești forumul ca un supraplin. Poate o să citească și cei responsabili de creearea programelor școlare.

Mi se pare că educația copiilor de la vârsta cea mai mică despre "ce-i bine și ce-i răi" generează o generație conflictuală în care toți cred că știu "cel mai bine ce-i mai bine" pentru toți ceilalți. Poate asta se dorește. Dar ar trebui să existe educație și pentru cei calmi - care au de suferit din cauza celor conflictuali. Cei calmi eu cred că se pierd dacă cei din jurul lor sunt majoritar conflictuali. Se pierd în mai multe forme: izolați în societate șau plecați în alte țări. Și cred că este nevoie de capuri calme în a judeca diverse situații (în politică de exemplu), nu numai de conflictuali. În trafic de exemplu existența prea multor conflictuali generează prea multe accidente. Unde-i "binele și răul"?

Am citit programa de pe http://programe.ise.ro/ programa la clasa pregătitoate, la religie - cultul ortodox : http://programe.ise.ro/Portals/1/2013_CP_I_II/30_RELIGIE_Cultul%20ortodox_CP_II_OMEN.pdf. Mi se pare o cerință de maturizare forțată a copiilor - la vărsta la care abia încep să vorbească cursiv.

Am modificat mesajul inițial după aproximativ 10 minute în urma schimbării sentimentelor mele: am devenit "calm", cu un "calm" străin felului meu de a fi. Calmul meu este unul "defensiv"...
Toate-s vechi și noi sunt toate