Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Avem un nou ministru al Educatiei, cum comentati?

Creat de Adi, Octombrie 07, 2008, 04:23:57 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Adi

Exagerezi cu mediile astea. Evident ca se poate face orice medie vrei. In asta consta analiza statistica. Desigur, nimeni nu zice ca media contine in ea toata informatia posibila, dar e mai bine sa stii media decat sa nu stii nimic, ca pana acum. Nimeni nu zice ca exemplul dat de tine e rezolvat, in schimb toata lumea zice ca pana acum toate exemplele erau nerezolvate. Luand media, numarul exemplelor nerezolvate scade cu ceva, probabil mult. Tu prea esti chitibusar si carcatos cu media asta. Oricum, nu uita ca nu Funeriu personal ia decizia sa se considere media sau alta metoda exacta, ci expertii din sistem, el e doar factorul decizional acolo.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

AlexandruLazar

Să știi că nu e deloc o exagerare. Eu am terminat facultatea cu o medie cu 3.5 puncte mai mare decât media grupei mele. În liceu nu a fost la fel pentru că am fost la un liceu bun, dar am colegi de muncă care au făcut liceul în alte orașe decât în București și au fost în astfel de situații -- au terminat (pe merit) cu medii peste 9.00 în clase a căror medie era în jur de 6.00-7.00.

Desigur că o astfel de soluție este un progres față de ce era până acum dar rezolvă numai jumătate din problemă, și ca de obicei numai jumătatea ușor de rezolvat -- cea care presupune dat note mici și făcut bilanțuri.

CitatOricum, nu uita ca nu Funeriu personal ia decizia sa se considere media sau alta metoda exacta, ci expertii din sistem, el e doar factorul decizional acolo.

Care experți? Acolo sunt doar fiii și nepoții celor din PDL

tavy

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 12:09:17 PM
Exagerezi cu mediile astea. Evident ca se poate face orice medie vrei. In asta consta analiza statistica.
Matematic poți face media oricăror numere, bineînțeles, important este ca valoarea obținută să aibă vreo relevanță. În statistica care am învățat-o eu nu se foloseau orice medii, spre exemplu nu se folosea medierea mărimilor fizice intensive. În Canada e altă statistică?

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 12:09:17 PM
Desigur, nimeni nu zice ca media contine in ea toata informatia posibila, dar e mai bine sa stii media decat sa nu stii nimic, ca pana acum.
De ce este mai bine? Media respectivă îmi aduce foarte puțină informație, de genul: cel puțin un elev are nota mai mică sau egală cu media sau cel puțin un elev are nota mai mare sau egală cu media. Mai multă informație aș avea dacă aș ști nota minimă sau nota maximă din clasă decât media notelor.

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 12:09:17 PM
Nimeni nu zice ca exemplul dat de tine e rezolvat, in schimb toata lumea zice ca pana acum toate exemplele erau nerezolvate.
Nu chiar toată lumea.

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 12:09:17 PM
Luand media, numarul exemplelor nerezolvate scade cu ceva, probabil mult.
Cum ai ajuns la concluzia aceasta? Ai ghicit în cafea?

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 12:09:17 PM
Tu prea esti chitibusar si carcatos cu media asta.
Nicidecum. Doar că nu accept să fiu păcălit.

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 12:09:17 PM
Oricum, nu uita ca nu Funeriu personal ia decizia sa se considere media sau alta metoda exacta, ci expertii din sistem, el e doar factorul decizional acolo.
Experți în guvernul Boc? Când unul din criteriile de angajare la stat din ultimii ani este incompetența? Chiar dacă au mai scăpat ceva specialiști prin ministerul educației și cercetării ce te face să crezi că-i bagă cineva în seamă?

    O rezolvare rezonabilă a problemei elevilor slabi era să se dea voie profesorilor, chiar să fie încurajați, să lase repetenți. Nu are sens să treci clasa un elev slab ca în anul următor profesorul să înceapă cu ,,recuperare" în dauna colegilor care nu au nevoie de recuperare.
    O mare problemă în învățământul preuniversitar și culmea problema asta vine dinaintea lui Funeriu, este că practic repetenția nu există. Profesorii sunt sancționați dacă au corigenți și mai ales repetenți.
    Dacă, pentru elevii foarte slabi, repetenția este o rezolvare, pentru elevii de nivel mediu rezolvarea ar fi separarea elevilor în clase în funcție de nivelul de pregătire, lucru mai dificil de pus în practică și care ar duce la foarte multe controverse. Practic nu se poate realiza acest lucru în acest moment.

Citat din: AlexandruLazar din Iulie 30, 2011, 12:31:43 PM
Desigur că o astfel de soluție este un progres față de ce era până acum dar rezolvă numai jumătate din problemă, și ca de obicei numai jumătatea ușor de rezolvat -- cea care presupune dat note mici și făcut bilanțuri.
Ai citit cu atenție articolul? Este un progres ca un elev bun să aibă de suferit pentru că media clasei este scăzută? Să nu cădem în capcana întinsă de Funeriu.
În România, mai ales în mediul rural, sunt frecvente cazurile în care ai unul dau doi elevi buni sau foarte buni în clasă iar restul sunt foarte slabi, mult sub nota 5. Măsura aceasta practic îi distruge pe cei câțiva elevi buni dintr-o clasă din mediul rural fără ca să-i ajute prea mult pe ceilalți.

Adi

De acord ca mediana e mai buna decat media aritmetica. Atunci ea spune ca jumatate de elevi sunt sub mediana si jumatate peste. Si noi in statistica "din Canada" folosim asta in cautarea bosonului Higgs, nu media aritmetica.

Proiectul nu a spus ca elevii cu note peste medii trebuie adusi la media clasei, sau ca acele clase cu note peste medii trebuie aduse la media liceului, la fel cum tarile din UE cu PIB peste media UE nu se zbat sa coboare la media UE. Dimpotriva, toti se zbat sa urce spre medie. Indirect, daca reusesc, media creste si ei tot sub medie vor ramane, mai ales daca toti cresc. Dar din asta castiga toti. Deci a tinti ca toti cei sub medie (elevi, clase, licee, orase) sa atinga media (media poate fi mediana) mi se pare un scop corect, macar ca un prim pas.

La urma urmei planul spune sa se dea un examen la inceput de an scolar la fiecare materie si profesorul sa nu mai presupuna ca elevii stiu toata materia din anii precedenti, ci sa vada ca nu stiu ei si sa insiste cateva ore sau mai multe sa recupereze si acele notiuni la clasa la inceput de an, inainte sa inceapa materia din noul an. Mi se pare excelent. Eu cand am inceput liceul la Fratii Buzesti, Craiova, clasa cea mai buna (bilingva engleza), dirigintele si totodata profesorul de fizica nu a facut deloc fizica cu noi timp de trei saptamani, ci a facut doar trigonometrie, anume cea de gimnaziu, ca sa stie clar ca o stim, caci de obicei ea se face prost la gimnaziu. Caci fara trigonometrie nu poti face fizica. Asa ceva propune acum si ministerul. Mi se pare un plan bun.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

tavy

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 01:19:45 PM
La urma urmei planul spune sa se dea un examen la inceput de an scolar la fiecare materie si profesorul sa nu mai presupuna ca elevii stiu toata materia din anii precedenti, ci sa vada ca nu stiu ei si sa insiste cateva ore sau mai multe sa recupereze si acele notiuni la clasa la inceput de an, inainte sa inceapa materia din noul an. Mi se pare excelent. Eu cand am inceput liceul la Fratii Buzesti, Craiova, clasa cea mai buna (bilingva engleza), dirigintele si totodata profesorul de fizica nu a facut deloc fizica cu noi timp de trei saptamani, ci a facut doar trigonometrie, anume cea de gimnaziu, ca sa stie clar ca o stim, caci de obicei ea se face prost la gimnaziu. Caci fara trigonometrie nu poti face fizica. Asa ceva propune acum si ministerul. Mi se pare un plan bun.

    Ca să fie clar, în articolul la care ai făcut referire spune că Oana Badea, parcă tipa care-i sufla lui Funeriu să știe să vorbească la conferința de presă, ar fi spus:
Citat
Fiecare clasă va intra într-o anumită categorie în funcţie de rezultatele obţinute la nivelul şcolii. Dacă media clasei la română va ieşi 7,80 şi media şcolii e 6,50, clasa cu media 7,80 va fi considerată o clasă peste medie. Dacă e la nivelul mediei, de asemenea e bine pentru că înseamnă că şi-a atins toate elementele prevăzute. Dacă e sub media respectivă, înseamnă că toată activitatea profesorului la respectiva disciplină va presupune înainte de toate recuperare. Planificarea profesorului va trebui să arate foarte clar cum anume recuperează ceea ce nu au acumulat copiii şi abia apoi să adauge peste. Atât timp cât laşi un gol nu poţi avea pretenţia că va adăuga la cunoaştere

    Nu prea are legătură cu ce spui tu. Practic, Funeriu vrea ca dacă o clasă se găsește sub media pe școală, indiferent dacă în clasa respectivă se găsesc elevi peste medie, profesorul să se ocupe numai cu recuperarea celor care sunt sub medie până când aceștia ajung să-și acopere golurile, lucru care foarte probabil nu se va întâmpla niciodată în multe din cazuri. Elevii peste medie vor asista și ei la orele de recuperare, pierzând timpul, deși nu au nevoie de ele.
    Pe de altă parte, și până acum profesorii evaluau nivelul clasei și adaptau nivelul de predare în funcție de această evaluare încercând totuși să nu dezavantajeze pe cei care vroiau să învețe.
    Și apoi, ce metodă mai bună de recuperare decât repetenția sau pentru cei care au prea mult de recuperat, mai mult de un an școlar, înființarea de clase speciale pentru ei?
    Este drept că măsurile care ar trebui luate, repetenți și clase speciale pentru cei rămași în urmă, sunt costisitoare, presupun mai mulți profesori și mai multe clase dar asta este, educația costă și ori plătim ori o lăsăm așa cum este, nu are sens să luam măsuri aberante care doar aparent au un impact pozitiv și care în realitate fac mai mult rău. Nu poți însă să-i ceri lui Funeriu să înființeze noi clase sau școli, interesul lui este exact altul, desființarea de școli, afundarea populației într-o eră întunecată în care cunoașterea să fie dificilă și unde Băsescu să poată fura în voie fără ca populația needucată să-și dea seama.

AlexandruLazar

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 01:19:45 PM
Proiectul nu a spus ca elevii cu note peste medii trebuie adusi la media clasei, sau ca acele clase cu note peste medii trebuie aduse la media liceului, la fel cum tarile din UE cu PIB peste media UE nu se zbat sa coboare la media UE.

Ba da, din păcate despre asta e vorba dacă citești articolul. Dacă într-o clasă sunt 25 de elevi slabi și 5 elevi buni e practic imposibil ca profesor să lucrezi la un nivel care să-i stimuleze pe cei 5, și după experiența pe care am avut-o în patru ani de facultate pot să spun că o astfel de clasă e un coșmar. Îmi aduc aminte de cel puțin două seminarii la care pur și simplu nu veneam pentru că mi se păreau că problemele sunt prea ușoare, și încă două sau trei la care deși simțeam că am nevoie să lucrez problemele cu un profesor, ritmul era atât de lent încât efectiv mă plictiseam.

Asta nu e o soluție serioasă; o soluție serioasă ar fi, pe cinstite, ierarhizarea claselor, dar asta e ceva la care părinții nu se vor preta, grați minunatei educații comuniste. E o mentalitate pe care nu o înțeleg -- probabil că mi-este greu, nefiind părinte eu însumi; dar eu n-aș avea nimic împotriva școlii sau a sistemului dacă copilul meu ar ajunge într-o clasă "medie" -- ar fi poate un semnal de alarmă pentru mine și ar trebui să fiu mai atent, dar mi s-ar părea normal și în fond benefic pentru el să își cunoască cinstit posibilitățile. Iar în ultimă instanță aș prefera să-l știu un depanator de televizoare foarte bun, care ajută oamenii și e apreciat, decât un inginer incompentent care mai mult îi încurcă.

CitatLa urma urmei planul spune sa se dea un examen la inceput de an scolar la fiecare materie si profesorul sa nu mai presupuna ca elevii stiu toata materia din anii precedenti, ci sa vada ca nu stiu ei si sa insiste cateva ore sau mai multe sa recupereze si acele notiuni la clasa la inceput de an, inainte sa inceapa materia din noul an.

Din păcate nu e vorba de un examen, e vorba de un test predictiv. Corect și normal mi se pare faptul că acum îl dă toată lumea; la mine la liceu se dădea la fiecare început de an, la toate materiile, astfel încât profesorul să știe cam ce are de revăzut, dar era vorba de una-două ore pentru că eram cu toții elevi foarte buni.

Adi

Daca intr-o clasa sunt 20 slabi si 5 buni, mi se pare acceptabil a ii sacrifica pe cei 5 pentru a ii ajuta pe cei 20. Adica e mai bine asa decat a nu face nimic si cei 20 sa ramana slabi si cei 5 sa fie buni in continuare. Daca celor 5 nu le convine, ce cauta in clasa slaba (tocmai asta va face media, va arata ca este slaba clasa, pentru ca are 20 slabi, de 4 ori mai multi decat cei buni). Cei 5 sa se zbata la director sa fie mutati intr-o clasa mai buna. Iar cei putini slabi dintr-o clasa buna sa se mute intr-o clasa slaba. Astfel, distributia unei clase va fi mai aproape de uniforma. Desigur, asta nu se va schimba intr-un an, ci in 1-3 ani directorii scolilor, avand la dispozitie aceste examene, vor avea grija sa poata muta mai rapid si usor elevii dintr-o clasa in alta. Si elevii care intra la liceu vor avea grija sa nu ceara clasa ce amai buna daca ei sunt slabi.

Eu am trait asta pe viu, in Franta. Est europenii erau foarte bine pregatiti in liceu, plus erau olimipici la stiiintei. Sud europenii nu facusera derivate sau integrale, deci erau la nivel de sfarsit de clasa a zecea in tara. Iar francezii si nemtii erau cam la egalitate, facusera integrale si derivate, dar putin. Scopul declarat a fost de a ii aduce pe toti la nivelul francezilor. Drept urmare, nu am invatat nimic nou in anul I (in afara de laboratoare). In schimb portughezii, spaniolii, italienii au crescut foarte mult, cu mult efort, unii ramanand repetenti (sa faci 2 ani de liceu in 2 luni de scoala e enorm!). Deci, spre binele comun euorpean, nu ma simt discriminat. Intr-o societate serioasa conteaza media, nu varfurile. Media da tarie tarii, varfurile oricum pleaca. Asa ca sa nu fim ipocriti si sa plangem de mila celor buni. Cei buni invata si singuri, nu de la profesori.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

AlexandruLazar

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 07:05:46 PM
Daca intr-o clasa sunt 20 slabi si 5 buni, mi se pare acceptabil a ii sacrifica pe cei 5 pentru a ii ajuta pe cei 20. Adica e mai bine asa decat a nu face nimic si cei 20 sa ramana slabi si cei 5 sa fie buni in continuare.

De ce? Care e câștigul față de cazul în care, de exemplu, faci orele la nivelul celor 5, ca să îi faci și mai buni, decât să pierzi timpul cu cei 20 care or să rămână la fel de slabi oricum? E o morală îndoielnică în oricare din cazuri.

CitatDaca celor 5 nu le convine, ce cauta in clasa slaba (tocmai asta va face media, va arata ca este slaba clasa, pentru ca are 20 slabi, de 4 ori mai multi decat cei buni).

Ce vină au dacă acolo nimeresc? În gimnaziu nu îți alegi clasa; similar, ulterior alegi doar liceul.

CitatCei 5 sa se zbata la director sa fie mutati intr-o clasa mai buna. Iar cei putini slabi dintr-o clasa buna sa se mute intr-o clasa slaba.

De acord, dar ai idee cam de ce șpagă e nevoie ca să faci asta? Că legea nu reglementează explicit cum se face asta.

Citatdirectorii scolilor, avand la dispozitie aceste examene, vor avea grija sa poata muta mai rapid si usor elevii dintr-o clasa in alta

Care examene? Poate nu ai înțeles -- nu este niciun examen la mijloc, e vorba de niște teste pe care le vor aplica profesorii la clasă. Pe cât punem pariu că profesorii mai exigenți vor da subiecte mai grele și profesorii mai puțin exigenți vor da subiecte mai lejere?

CitatCei buni invata si singuri, nu de la profesori.

Da' oare n-ar învăța și mai bine dacă i-ar ajuta și profesorii ;)? Ce vină au ei că-s alții proști?

Adi

Nici un sistem nu e perfect, sunt de acord. Dar sistemul actual face ca profesorul sa predea la toti la fel. Ce propune ministru nu e batut in cuie, ci e ceva maleabil, ceva de genul. Domnle, la inceput de an, la fiecare materie, vedeti daca sunt destui copii in clasa care au lacune grave la acea materie incat sa iinvestiti doua trei saptamani sa reparati acele lacune inainte sa mergeti cu materia mai departe. Daca cei buni nu invata nimic nou trei saptamani e mai putin grav decat daca ceilalti 20 pica bacul. Asta e ideea. Acum desigur ca invatamantul din Finlanda e mai bun, unde fiecare elev e urmarit personal la nivelul lui. Dar atunci trebuie bani ca sa ai suficienti profesori.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

AlexandruLazar

Citat din: Adi din Iulie 30, 2011, 10:43:23 PM
Nici un sistem nu e perfect, sunt de acord. Dar sistemul actual face ca profesorul sa predea la toti la fel. Ce propune ministru nu e batut in cuie, ci e ceva maleabil, ceva de genul. Domnle, la inceput de an, la fiecare materie, vedeti daca sunt destui copii in clasa care au lacune grave la acea materie incat sa iinvestiti doua trei saptamani sa reparati acele lacune inainte sa mergeti cu materia mai departe. Daca cei buni nu invata nimic nou trei saptamani e mai putin grav decat daca ceilalti 20 pica bacul. Asta e ideea. Acum desigur ca invatamantul din Finlanda e mai bun, unde fiecare elev e urmarit personal la nivelul lui. Dar atunci trebuie bani ca sa ai suficienti profesori.

E un raționament cu care eu unul sunt de acord, dar de fapt problema e alta. Nu e vorba de faptul că profesorul nu își poate da seama de nivelul clasei -- în fond un profesor bun își poate face o idee bună numai discutând cu ei o oră, două, despre materia din anul precedent. Problema dificilă este aceea că la un moment dat se întâmplă ceva și elevii sunt pierduți pe drum. Iar asta, cel puțin din ce îmi aduc eu aminte, nu a fost chiar în gimnaziu; dealtfel dacă arunci un ochi pe rezultatele din anii trecuți o să vezi că diferențele între notele din anii de gimnaziu și examenele sau testările naționale nu sunt chiar atât de mari ca pe urmă, la bacalaureat.

Mai degrabă cred că momentul în care ceva face click e pe urmă, prin liceu, și sincer să fiu nu știu nici să dau o idee despre care ar fi soluția bună. Pe de-o parte, mi se pare jalnică situația în care am ajuns acum, în care avem atâția elevi care termină liceul atât de inculți și de semianalfabeți încât îți vine să faci bancuri cu ei. Pe de altă parte nu sunt deloc convins căproblema ține numai de elevi, și asta o spun uitându-mă înapoi la anii mei de liceu, care au fost făcuți la un liceu bun. Am o slujbă foarte bună într-un domeniu de vârf, am terminat facultatea printre primii, dar am fost coșmarul oricărui profesor de liceu. Am avut absențe cu carul (an de an aveam probleme cu nota la purtare din cauza asta, norocul meu că în rest aveam medii mari), am ratat lucrări pentru că luni dimineața eram prea mahmur ca să mă mai duc la liceu și o teză pentru că eram la munte, la materiile care nu mă interesau copiam cu nesimțire și singura olimpiadă la care m-am dus vreodată a fost olimpiada de limba română, pentru că îmi plăcea să citesc. Uitându-mă înapoi nu sunt deloc convins că acum mi-ar fi mai bine dacă aș fi stat mai mult la liceu sau dacă i-aș fi dat mai multă importanță.

HarapAlb

Va pierdeti in detalii si discutia a cazut in derizoriu: ca media nu e medie ci poate fi dispersie, ca Funeriu & co. sunt prosti etc. Parca sunteti la antene.

Evaluarea rezultatelor are alt scop decat sa mute 5 elevi buni din sau intr-o clasa cu 20 de elevi nesilitori: Evaluarea standardizata in preuniversitar, visul Ministerului Educatiei.

A.Mot-old

#596
Scoala primara trebuie sa fie obligatorie.Incepand de la gimnaziu si terminand cu facultatea acestea ar trebui privatizate dar nu asa cum sunt azi unele scoli si facultati.........Un invatator sau un profesor de liceu ar trebui sa aiba intr-o clasa 8-12 elevi si asa ar trebui si la scolile postliceale iar la facultati intr-o grupa sa fie 8-12 studenti.........In general invatamantul ar trebui sa fie unul interactiv si nu unul de predare si apoi ascultare adica ar trebui sa fie unul de redescoperire si de cercetare.Elevii trebuiesc testati in vederea verificarii capacitatii intelectuale si a aptitudinilor fizice incepand din clasa a V-a pentru a vedea ce cale trebuie urmata de fiecare.Intrucat in Romania nu mai producem multe firmele de stat si cele private nu sunt interesate sa caute inca de la nivel de gimnaziu viitori muncitori sau ingineri si de aceea mai ales in timp de criza in toate formele de invatamant preuniversitar,postliceal si universitar se obtin diplome pe banda rulanta incepand de la clasa I-a primara pana la masterat...........Elevilor li se baga pe gat cat mai mult si li se cere sa memoreze tot si de aceea ei nu mai au timp sa gandeasca si de fapt asa se intampla si pe vremea dinainte de '89 dar acum este mai grav daca tinem cont ca de exemplu la medicina se intra tinand cont si de nota de la bacalaureat si de notele de la liceu in procent de 40% si 60% nota la lucrarea de admitere la facultate......Fiind taxe sau nu facultatile sunt interesate sa aiba studenti oricum altfel dispar de pe piata.......Eu as vrea ca in invatamantul preuniversitar sa fie incepand de la gimnaziu cu clase specializate in functie de rezultatele la teste iar evaluarea sa fie supravegheata de camere video...........
Adevărul Absolut Este Etern!

AlexandruLazar

Citat din: A.Mot din Iulie 31, 2011, 08:18:15 AM
Scoala primara trebuie sa fie obligatorie.Incepand de la gimnaziu si terminand cu facultatea acestea ar trebui privatizate dar nu asa cum sunt azi unele scoli si facultati.........Un invatator sau un profesor de liceu ar trebui sa aiba intr-o clasa 8-12 elevi si asa ar trebui si la scolile postliceale iar la facultati intr-o grupa sa fie 8-12 studenti.........

Eh, sunt de acord cu asta, dar precum vezi, grație salariilor absolut uriașe din învățământ, sunt din ce în ce mai puțini profesori, speriați de responsabilitatea de a avea pe mână atâția bani, astfel încât de la venirea guvernului PD-L clasele nu numai că nu devin tot mai mici dar devin tot mai mari.

La drept vorbind, evaluarea standardizată mi se pare o soluție bună, dar la fel cum amintește și autorul articolului, ea depinde în mod direct de adoptarea unui curriculum nou, care în cea mai pură tradiție academică românească, atunci când o să apară în sfârșit, va fi pe cât posibil identic cu cel vechi, dacă s-ar putea să difere numai data adoptării lui ar fi minunat.

AlexandruLazar

#598
În mod normal aș da edit la ultimul post, dar mă gândesc că fiind suficient de diferit, merge un post nou. Chiar în timp ce-l postam pe cel vechi discutam cu maică-mea despre asta. Poate e interesant ce are de spus cineva din domeniu (maică-mea e învățătoare cu aproape 35 de ani de învațământ în spate deci s-ar zice că știe, în principiu, cam despre ce vorbește). Ce am aflat între altele:

- La ora actuală, tocmai pentru a permite recuperarea pentru elevii mai slabi, respectiv performanța pentru elevii mai buni, 25% din orele de la o disciplină sunt, ca și conținut, la latitudinea profesorului, iar un număr de ore (până la 30% în liceu și 20% în gimnaziu) sunt la decizia școlii. Altfel spus, profesorul are la dispoziție un sfert din timpul alocat pentru activități de recuperare și perfecționare, ori pentru a face performanță cu elevii foarte buni, iar școala poate în plus să ajusteze până la 30% din ore, adăugând dacă este necesar ore la disciplinele importante unde lucrurile stau foarte prost, pentru activități de recuperare.  Prin urmare, dacă facem socoteala, practic în jur de jumătate (!) din orele petrecute la clasă pot fi petrecute exact pentru a da o mână de ajutor elevilor slabi sau pentru a face performanță cu cei foarte buni. Eu nu știam asta (ceea ce nu e de mirare) dar se pare că nici "experții" din minister nu știu. Asta am înțeles-o eu greșit -- orele respective nu mai există :)

- O altă problemă interesantă este "cum faci media clasei". Ce faci dacă ai o clasă de gimnaziu care e formată, în principal, din elevi pasionați de fizică și matematică, și care în proporție de 90% vor alege pe urmă să urmeze un profil de studii real? Dacă te apuci să faci media cu toate materiile, pe hârtie, o astfel de clasă o să iasă undeva de nivel mediu, deși poate foarte bine să fie formată din viitori olimpici.

- Cum stă treaba cu "discrepanțele", adică atunci când elevii încep să ia note peste medie la o anumită materie și directorul trebuie, conform declarațiilor tov. Funeriu, să investigheze situația și să ia măsuri. Ce măsuri să ia? De ce n-ar avea elevii voie să învețe pe rupte la o materie care îi interesează sau care e predată de un profesor foarte bun?