Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Probleme propuse de perspicacitate si resurse de pe Internet

Creat de b12mihai, Ianuarie 10, 2009, 05:00:17 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

b12mihai

Pentru ca Adi m-a intrebat de probleme de perspicacitate si de site-uri unde pot fi gasite astfel de probleme, mi-am amintit ce am gasit mai demult: Project Euler este un site cu probleme ce pot fi rezolvate fie matematic, fie cu ajutorul algoritmilor (deci cu ajutorul programarii) . Sunt multe probleme, de la usoare la dificile si sunt facute pentru cei dornici de provocare, pasionati de matematica si de programare.

De asemenea, desi am inteles ca a a mai fost un topic similar, la acest topic as dori sa fie postate site-urile cu probleme de perspicacitate sau probleme propuse/gasite de voi.
Fiecare are scopul lui in lumea asta nebuna.

Adi

Excelenta initiativa, Ghotik! Intr-adevar, acum cateva luni am realizat timp de o luna concursuri de perspicacitate sambata, dar de atunci nu am mai avut timp si am abandonat proiectul. Acum, pentru cei interesati, va invitam sa puneti probleme si raspunsuri in acest topic. Proiectul Euler pare sa fie o sursa de intrebari interante in acest sens.

Si pentru incalzire, iata Ghotik mi-a propus pe messenger urmatoarea problema, dar pare mai mult precum cea cu intrebarile la care se raspunde cu "da", "nu" si "irelevant".

"Un cowboy intra intr-un bar si ii cere barman-ului un pahar cu apa. Barmanul scoate un pistol si il orienteaza catre cowboy. Cowboy-ul ridica mainile si barmanul lasa pistolul jos, fara sa il impuste. Cowboy-ul ii multumeste barmanului foarte mult pentru fapta care a facut-o acesta si pleaca. De ce i-a multumit cowboy-ul barmanului?"
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

darieglobur

Pentru ca, speriindu-l cu pistolul, l-a scapat de sughiţ! ;D

b12mihai

Fiecare are scopul lui in lumea asta nebuna.

darieglobur

Buna!
Am intrat pe forumul asta despre care, la prima vedere, as avea numai cuvinte de lauda, si m-am oprit si eu acolo unde am crezut ca stiu sa dau o replica ;D. Eh, acum, fie vorba intre noi, mi-ar fi placut ca  aceasta sectiune, a problemelor de perspicacitate, sa fie mai animata :).

Adi

Timp de o luna acum mai multe luni, am avut in fiecare saptamana cate o intrebare de perspicacitate concurs pe site. Acum il vom continua pe forum. Sectiunea va fi animata atunci cand oameni propun si ei probleme. Noi, administratorii, suntem ocupati cu multe aspecte ale forumului, plus siteul principal, unde punem stiri, organizam concursuri, revista si asa mai departe. Asadar, cine stie astfel de probleme este invitat sa le puna aici. Haideti sa construim un forum in care comunica utilizatorii lui intre ei, nu doar utilizatorii cu administratorii. Va asteptam!
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

darieglobur

Ok, atunci dau si eu o problema :)...
Avem 12 bile care seamana intre ele si o balanta. Una din bile difera ca greutate fata de celelalte 11 care au aceeasi greutate.
Cum determinam din 3 cantariri care este bila de greutate diferita, precum si faptul daca este mai usoara sau mai grea decat celelalte?


Adi

Interesanta problema, de asta am si pus-o la concursul de perspicacitate de pe site. Pentru a vedea si ce alte probleme am pus atunci, acum cateva luni, timp de aproape o luna, vezi sectiunea din stanga sus de pe site denumita "Concursuri" si desigur rubrica de pe acest forum intitulata concursuri, unde am pus de asemenea acele probleme.

Te asteptam asadar cu alta problema.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

darieglobur

Mii de scuze!
Atunci incerc alta, prima care-mi vine in minte, si sa nu ma certati daca e prea simpla :)...

Cu ocazia unui important turneu de sah, intr-o cafenea erau patru mari maestri care discutau de una de alta. Vine un tip si le zice: "Pe pariu ca am curaj sa fac un simultan cu voi si ca nu o sa-mi luati, adunate, mai mult de doua puncte!" Tipii se uita la el si-si spun: "Da', ce? Banii <<tipului>> nu sunt buni? Pe el, fratilor!" OK, zise omu' zambind, da' veti sta suficient de departe unul de altul ca sa nu susotiti intre voi; si mai am doua conditii mici, care nu cred sa conteze pentru niste sahisti de talia voastra.
Cum acestia fura de acord, simultaul incepu, spre deliciul galeriei.
La sfarsitul partidelor, omul nostru- desi nu era un mare jucator de sah- reusi sa obtina doua puncte din cele 4 meciuri ( victorie=1p; remiza=1/2 uncte). Cum a reusit?


Adi

Interesanta problema. Cred ca raspunsul este ca lasa pe primul sa joace cu albele, apoi ce muta ala, muta si el la urmatorul jos si tot asa. Este o tehnica folosita curent si in securitatea informatica, parca. Asa este?
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

darieglobur

In principiu asa este. Ideea omului nostru a fost sa-i determine cumva pe sahisti sa joace intre ei, doi cate doi, fara ca ei sa stie! ;D Pentru asta, insa, le-a pus cateva conditii. Prima, ca mesele de sah sa fie la o distanta suficienta pentru ca acestia sa nu poata vedea ce se intampla la o masa vecina, iar sahistii sa nu se deplaseze de la masa, in timp ce el, bine-nteles, putea sa faca nestingherit ture de la o masa la alta. A doua, ca el sa aleaga la fiecare masa culorile pieselor cu care va juca si sa aibe libertatea de a nu muta imediat.. Sigur ca a ales ca in doua partide sa joace cu piesele negre si in celelalte doua cu piesele albe.

darieglobur

Si una usoara :)...

Cica intr-o inchisoare uitata de lume erau 23 de detinuti. Intr-o buna zi, seful inchisorii, mare amator de probleme de logica, vine si le spune:

"Astazi puteti discuta intre voi si sa planuiti o strategie. Dupa aia va voi pune in celule separate, fara a putea discuta intre voi."

"In inchisoare asta se afla o camera cu doua comutatoare A si B, fiecare putand fi in pozitia "on" sau "off". Nu va spun pozitia lor initiala, iar comutatoarele nu-s conectate la nimic"

Incepand de azi, din cand in cand o sa scot un detinut din celula si o sa-l duc in camera cu comutatoarele. El trebuie sa apese unul dintre ele si sa-i schimbe pozitia. Nu poate sa le apese pe amandoua si de asemenea nu poate sa nu apese niciunul. Dupa asta el se va intoarce in celula"

"Nimeni in afara de voi nu va intra acolo , iar eu o sa aleg prizonierii la intamplare, pot alege pe acelasi individ de 3 ori la rand sau sa nu-l aleg deloc. De asemenea, pot sa revin dupa ceva timp si sa-l aleg pe unul care a mai fost."

"Dupa ceva vreme toti veti fi dusi in camera comutatoarelor in mod egal. In orice moment cineva poate sa-mi zica ca ati fost deja toti 23 de insi in camera aia si sa fie 100% sigur"

"Daca are dreptate, veti fi pusi toti in libertate. Daca nu, veti fi dati la crocodili".

Intrebarea e cu ce strategie au venit detinutii pt a scapa de la inchisoare?

Electron

Citat din: darieglobur din Ianuarie 23, 2009, 09:55:32 PM
"In inchisoare asta se afla o camera cu doua comutatoare A si B, fiecare putand fi in pozitia "on" sau "off".
Cand te uiti la un comutator, poti sa stii ca e "on" sau "off" ? Adica e "on" sus si "off" jos de exemplu? Sau sunt comutatoare binare, care au exact acelasi aspect cand sunt in pozitia "on" sau "off" ?

Citat"Dupa ceva vreme toti veti fi dusi in camera comutatoarelor in mod egal.
Adica, pe termen lung, se asigura ca toti 23 trec in medie in mod egal prin camera cu comutatoarele, desi nu se precizeaza acest termen?

CitatIn orice moment cineva poate sa-mi zica ca ati fost deja toti 23 de insi in camera aia si sa fie 100% sigur"
Adica, orice detinut are posibilitatea sa decida ziua in care sa declare, pe proprie raspundere (si a celorlalti 22) ca au trecut toti 23 cel putin o data prin camera cu comutatoarele?

e-
Don't believe everything you think.

Adi

Citat din: darieglobur din Ianuarie 23, 2009, 09:45:48 PM
In principiu asa este. Ideea omului nostru a fost sa-i determine cumva pe sahisti sa joace intre ei, doi cate doi, fara ca ei sa stie! ;D Pentru asta, insa, le-a pus cateva conditii. Prima, ca mesele de sah sa fie la o distanta suficienta pentru ca acestia sa nu poata vedea ce se intampla la o masa vecina, iar sahistii sa nu se deplaseze de la masa, in timp ce el, bine-nteles, putea sa faca nestingherit ture de la o masa la alta. A doua, ca el sa aleaga la fiecare masa culorile pieselor cu care va juca si sa aibe libertatea de a nu muta imediat.. Sigur ca a ales ca in doua partide sa joace cu piesele negre si in celelalte doua cu piesele albe.

Ehe, excelenta completare. Sunt intr-adevar detalii fara de care smecheria nu i-a reusit. Se poate trage o lectie de viata din asta, lectie surprisa si de povestea lui Ivan Turbinca (parca) care atunci cand a invitat dracii sa se bata cu el, ii trimitea intai sa se bata cu varul lui mai slabut dintr-o pestera. Ei bine, varul lui era un ... urs. Va las sa ghiciti cine a castigat ... :)
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

darieglobur

#14
Citat din: Electron din Ianuarie 23, 2009, 11:30:10 PM
Citat din: darieglobur din Ianuarie 23, 2009, 09:55:32 PM
"In inchisoare asta se afla o camera cu doua comutatoare A si B, fiecare putand fi in pozitia "on" sau "off".
Cand te uiti la un comutator, poti sa stii ca e "on" sau "off" ? Adica e "on" sus si "off" jos de exemplu? 
e-

Sigur ca da. Oricine intra si priveste comutatoarele isi poate da seama cu certitudine daca acestea sunt in pozitia "on" sau "off". Ai sesizat bine. Pentru simplificare putem considera "on"-sus si "off"-jos si eventual putem chiar inlocui comutatoarele cu doua manete ce pot fi puse fiecare in pozitiile stabile "sus" si "jos".


Citat din: Electron din Ianuarie 23, 2009, 11:30:10 PM
Citat din: darieglobur din Ianuarie 23, 2009, 09:55:32 PM
"Dupa ceva vreme toti veti fi dusi in camera comutatoarelor in mod egal.
Adica, pe termen lung, se asigura ca toti 23 trec in medie in mod egal prin camera cu comutatoarele, desi nu se precizeaza acest termen?
e-

Da. De fapt, in intentia autorului problemei, cred eu, asertiunea asta vrea sa ne asigure ca problema are o rezolvare practica intr-un timp rezonabil si ca nu e vorba de o "smecherie" din partea sefului inchisorii, adica de o prelungire la nesfarsit a povestii prin introducerea continua "peste rand", in camera, a unora sau prin omiterea la nesfarsit a altora.
Adica, seful inchisorii ne asigura ca, "dupa ceva vreme", chiar daca in decursul desfasurarii povestirii el va recurge la diferite stratageme pentru ca sa-i incurce, toti detinutii vor fi dusi in camera respectiva in mod egal, astfel ca problema sa poata fi rezolvabila.





Citat din: Electron din Ianuarie 23, 2009, 11:30:10 PM
Citat din: darieglobur din Ianuarie 23, 2009, 09:55:32 PM
In orice moment cineva poate sa-mi zica ca ati fost deja toti 23 de insi in camera aia si sa fie 100% sigur"
Adica, orice detinut are posibilitatea sa decida ziua in care sa declare, pe proprie raspundere (si a celorlalti 22) ca au trecut toti 23 cel putin o data prin camera cu comutatoarele?

e-

Adica problema este daca, intr-un sfarsit, cineva dintre detinuti va intra in camera cu comutatoare si va spune: "Stop joc! Toti detinutii au intrat in camera cu comutatoare si sunt sigur de asta!"
Noi trebuie sa spunem daca acest lucru este posibil si sa gasim strategia pe care detinutii au urmarit-o pentru realizarea acestui lucru. Caci, evident, aici e vorba de o strategie, deci de o intelegere prealabila a detinutilor, astfel ca unul dintre ei sa-si poata da seama cu certitudine, la un moment dat, ca fiecare din detinuti a intrat in camera.