Ştiri:

Vă rugăm să citiţi Regulamentul de utilizare a forumului Scientia în secţiunea intitulată "Regulamentul de utilizare a forumului. CITEŞTE-L!".

Main Menu

Amortizor din magneti

Creat de Daedalus, Mai 11, 2009, 05:42:34 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Daedalus

Salutare in primul rand. Mi-a venit mie o idee asa deodata citind nu mai stiu ce de pe net cu magneti, daca s-ar putea realiza, practic nu teoretic, un amortizor pentru masina facut din magneti. Mai exact niste discuri magnetice asezate pe un ax care sa le tina sa nu fuga si puse incat sa se respinga. Exista practic magneti atat de puternici incat sa poata realiza amortizoare de genul asta pt a prelua greutatea unei masini si bineinteles fortele care apar in viraje ? Vreau sa stiu daca sunt fantezist sau chiar s-ar putea realiza asa ceva.

Adi

Interesanta idee. In principiu forta magnetica este mult mai puternica decat forta gravitationala, deci este usor de facut levitatia unui obiect prin magnetism. Gandeste-te la trenurile magnetice din Germania si Japonia care merg prin levitatie. Poate ca solutia totusi costa mai mult si astfel nu ar avea avanaje. Suspensiile curente cu resort par sa mearga foarte bine si sunt usor de facut, din niste sarme. Magnetii sunt mai dificil de fabricat.
Pagina personala: http://adrianbuzatu.ro

Daedalus

#2
Ideea de a avea suspensii sport pe masina ma cam obsedeaza in ultima vreme si problema este ca nimeni nu a gasit arcuri sport in comert care sa se potriveasca la Solenza. Majoritatea care vor suspensii mai tari, taie 2 spire din arcuri dar eu nu prea sunt impacat cu gandul sa merg asa cu masina. Ma gandesc ca arcurile alea sunt gandite si ele intr-un fel. Cum as putea practic sa le determin constanta elastica si sa o modific? Ideea cu magnetii pana la urma cred ca e ridicola, nu cred ca as putea sa fac eu asa ceva vreodata.

Edit: ok, nu ma injurati pt ca nu prea stiu fizica, chiar acum ma chinui sa invat pt. examenul ce il am marti (restanta) dar am luat exemplul unui oscilator armonic liniar ca fiind arcul meu de la masina. Greutatea proprie a masinii este 990kg, distributia pe axe nu o stiu dar dintr-un mic calcul am ajuns eu la concluzia ca pe o roata din fata apasa aprox 260kg. Fel = 260*9.8=2548N. Fel=Kx. X la mine e 4 cm, am masurat diferenta cu masina ridicata pe cric si apoi lasata la pamant, deci cu atat se comprima arcul. Atunci K=2548/0.04=63700 ? Le-am facut varza nu? :D

Electron

Daedalus, imi face impresia ca tu confunzi suspensia si amortizorul. Arcul are rol de suspensie, si poate fi inlocuit la limita cu o suspensie magnetica (levitatia de care vorbea Adi).

Amortizorul (si taria sa) pe de alta parte nu e influentat de constanta elastica a resortului, ci de lungimea sa (de aceea reducerea numarului de spire duce la "intarirea" amortizorului, el fiind mereu mai comprimat astfel).

In alta ordine de idei, daca doresti sa-ti modifici masina, e redomandat sa iei legatura cu un atelier de profil, si sa nu uiti ca unele modificari se pot face doar daca sunt aprobate legal.

e-
Don't believe everything you think.

Daedalus

Fac diferenta intre arc si amortizor si stiu cu ce se ocupa fiecare. Ideea e ca o data cu reducerea garzii la sol, distanta intre roata si aripa se reduce, iar incarcand masina (cu persoane) exista pericolul sa atinga. Arcul are rolul lui in taria suspensiilor. Cu cat virajele sunt mai largi, importanta lui e cu atat mai mare. Unde vroiam sa ajung de fapt e daca pot si cum as putea sa le intaresc prin incalzire ceva, dar date mai exacte.
Ateliere de profil, service-uri ma lasa rece, pentru ca stiu ce se poate acolo, iar ca sa dau o galagie de bani pentru cat nu face, mai bine incerc sa fac pe cont propriu, nu e nici un OZN, e tot dacie. Si cel putin la capitolul asta nu intru sub incidenta legii.

Electron

Citat din: Daedalus din Mai 11, 2009, 06:36:23 PM
Unde vroiam sa ajung de fapt e daca pot si cum as putea sa le intaresc prin incalzire ceva, dar date mai exacte.
Eu consider ca daca vrei date exacte, trebuie si tu sa te exprimi mai exact. Ce zici?

e-
Don't believe everything you think.

Daedalus

Ok uite incerc sa ma fac mai bine inteles.
In primul rand, spirele au acelasi diametru, iar grosimea arcului este aceeasi pe toata lungimea lui. Asta inseamna ca si elasticitatea lui e la fel pe toata lungimea, nu?
In al 2-lea rand ma intereseaza ce caracteristici trebuie sa stiu despre arc si cum si cat ar trebui sa le modific ca sa il fac mai rigid cu 30% de ex.

Electron

Citat din: Daedalus din Mai 11, 2009, 09:45:54 PM
Ok uite incerc sa ma fac mai bine inteles.
Asta nu poate decat sa fie in avantajul tau si al comunicarii eficiente. :)

CitatIn primul rand, spirele au acelasi diametru, iar grosimea arcului este aceeasi pe toata lungimea lui. Asta inseamna ca si elasticitatea lui e la fel pe toata lungimea, nu?
Ar fi asa daca si densitatea materialului ar fi aceeasi pe toata lungimea, daca nu ar fi uzura partiala si alte asemenea conditii.

CitatIn al 2-lea rand ma intereseaza ce caracteristici trebuie sa stiu despre arc si cum si cat ar trebui sa le modific ca sa il fac mai rigid cu 30% de ex.
Pai iti raspunzi singur la intrebare: trebuie sa cunosti rigiditatea arcului si sa faci ceva ca sa obti un sistem mai rigid cu 30%.

Pentru prima parte, un simplu experiment cu masurarea alungirii (sau comprimarii) pentru forte cunoscute e un bun inceput.

Pentru a doua parte, "legarea in paralel" a unui al doilea arc, ar mari rigiditatea sistemului. Daca folosesti un al doilea arc cu rigiditatea egala cu 30% din cea a primului, impreuna vor avea o rigiditate de 130 % fata de cel initial singur.

e-
Don't believe everything you think.

Daedalus

#8
Legarea unui alt arc nu este posibila. As vrea sa stiu daca prin incalzire sau, eu stiu, alta metoda, pot sa-l intaresc pe acesta.
Am ajuns pana la urma la concluzia ca 260kg pe el inseamna comprimare de 4 cm, adica de la 29.5cm la 25.5cm
Uzura materialului cred ca poate fi neglijabila in cazul asta. Pana la urma si un arc nou daca pun, nu pot sa ma bazez ca va lucra mereu in aceeasi parametri.

Electron

Citat din: Daedalus din Mai 11, 2009, 10:58:41 PM
Legarea unui alt arc nu este posibila.
Si cum ai determinat tu aceasta imposibilitate?

CitatAs vrea sa stiu daca prin incalzire sau, eu stiu, alta metoda, pot sa-l intaresc pe acesta.
Din cate stiu eu procesul se numeste calire, dar asta e o metoda care nu prea e ... precisa. Pentru fiecare material/piesa trebuie studiate multe cazuri, poate stiu ceva parametri cei care au produs piesa originala.


e-
Don't believe everything you think.

paul

Dupa parerea mea, orice tratament termic ai face (in conditii casnice sau de mic atelier) va duce la compromiterea caracteristicilor mecanice ale arcului respectiv deoarece, o calire prea brutala il va face casant, o calire prea lenta ii va deteriora elasticitatea. Arcurile se fac in ateliere specializate cu o multitudine de procese de calire si recoacere care nu sunt la indemana oricui.
Iar pentru ca s-a vorbit aici de adaugarea unui arc "in paralel", ar trebui sa precizam ca ,la legarea in paralel a doua resorturi constanta elastica (k) a sistemului va fi suma celor doua constante elastice adica,
k=k1+k2
la legarea "in serie" adica unul in prelungirea celuilalt, constanta elastica echivalenta se calculeaza din relatia:
1/k=1/k1+1/k2

Daedalus

Ok, am inteles. Va multumesc pt timpul acordat :)

valangjed

nu stiu daca exista magneti permanenti care sa suporte o greutate atat de mare(daca exista ori sunt foarte voluminosi ori sunt foarte scumpi).Ar mai fi varianta cu electromagneti dar si acestia ori sunt f. voluminosi ori sunt f. scumpi ori consuma f. mult.
Filosofia este abuzarea sistematica de un limbaj creat anume cu acest scop.

night!